VVP-poll: provisie kan naar beneden door digitalisering

Discussie

Digitalisering betekent dat de adviseur efficiënter kan werken, helemaal bij particuliere schadeverzekeringen. Moet dan ook niet de provisie naar beneden? Wat vindt u? Doe weer mee met de VVP-poll en stem! Dat kan HIER.

De vorige stelling luidde: 'Keurmerk onafhankelijk financieel advies welkom'. Daar was 58 procent van 173 stemmers het mee eens. Geen hele grote meerderheid, maar wellicht is CFD toch bezig de juiste snaar te raken. Wij zijn wel benieuwd naar de precieze vormgeving en uitvoering dat CFD zegt voor te bereiden.

Ondertussen weer een goede week gewenst!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rinus Vissers - Assurantiekantoor Rinus vissers 7 juni 2021

Door de digitalisering/ automatisering is de hoeveelheid werk niet afgenomen, en zijn de kosten van onderhoud en van investeringen aan software etc. hoger geworden. Verder heeft het intermediair een groot deel van de invoering van de (klant) gegevens overgenomen van de maatschappijen. De provisie MOET dus omhoog ipv omlaag. Er is sprake van een onevenredige verdeling van de kosten versus de baten die de automatisering met zich mee brengt.

Bernard Driessen - Bernard Driessen beheer B.V., 7 juni 2021

Alsof er een verband bestaat tussen provisie en inspanning/kosten van het intermediair. Laat het intermedair zijn eigen provisie vaststellen.

Wim Bremmers - Garantis Adviesgroep 7 juni 2021

De hoogte van provisie bepalen aan de hand van automatisering of digitalisering is een veel te eenzijdige benadering. Voor de ene polis zou het kunnen, voor de andere niet. Provisie zou gewoon moeten worden afgeschaft, of op 5% standaard moeten worden gezet, de beloning die daarboven nodig is moet met de klant worden overeengekomen, m.n. een abonnement werkt dan goed. Je kan per klantgroep een abonnement aanbieden of maatwerk hierin. Het nodigt klanten ook uit om niet met verzekeringen te hoppen en meer te kiezen voor één dienstverlener. Dan zijn we af van die mensen die vragen wat bij ons een autoverzekering kost, want één verzekering van één klant is nooit een rendabele verhouding. Sommige klanten gaan dus méér betalen, zeker bij één product, en anderen minder, bijvoorbeeld als ze totaalklant zijn. Kortom, provisie is een vorm van denken in polissen, rechtstreekse beloning een vorm van denken in klanten en rendabele klantdossiers. Moest de klant niet centraal staan?

Sijvert de Boer - Sijvert de Boer Verzekeringen 7 juni 2021

Volgens mij doen wij bemiddelaars steeds meer werkzaamheden voor de verzekeraars. Daarbij investeren wij enorm in automatisering. Volgens mij is het nu te weinig.

Joost Kam - Advies Verzekerd! 7 juni 2021

Aangezien de automatiseringssystemen van veel verzekeraars nog steeds niet op een fatsoenlijk niveau functioneren en wij als intermediair steeds meer taken van acceptanten en schadebehandelaars moeten overnemen om zaken in goede banen te leiden (lijden) en onevenredig veel tijd moeten steken in het begeleiden van aanvragen en schades lijkt het me eerder dat de provisies omhoog zouden moeten gaan i.p.v dat ze zouden moeten dalen.

Guido Albers - Albers Advies 7 juni 2021

Helemaal eens met Ilse Diks. Het overnemen van werk van verzekeraar of serviceprovider houdt in dat er bespaard wordt op personeelskosten.

Hans van der Leeden - Bureau Van der Leeden 7 juni 2021

De premies van schadeverzekeringen zijn afgelopen sterk gestegen door toenemende schadelast. Dat betekent dus meer schadedossiers en ook meer offerte verzoeken van relaties voor een voordeliger product. Als het werk toeneemt is juist een hogere provisie te rechtvaardigen.

Ilse Diks - Diks Verzekeringen 7 juni 2021

Het mag eerder omhoog. Een TP heeft het werk van de verzekeraar overgenomen, door alles te moeten invoeren in de backoffice van de verzekeraar. Hierdoor is het risico van fouten ook neergelegd bij de TP.

Ben Zonneveld - Ass.kantoor De Oude Rijn. 7 juni 2021

Neen. Ten opzicht van jaren geleden is ons werk niet verminderd. toen de digitalisering opkwam en wij het werk van verzekeraars overnamen, is de provisie ook niet verhoogd. Sterker nog, door de digitalisering zijn de premie verlaagd. Dus minder inkomsten.

Paul Schoo - Platter-Schoo 7 juni 2021

Belachelijk. Verzekeraars gooien meer en meer werk over de schutting naar het intermediair. Preventieeisen, fraudecontrolle, schadeafhandeling, onverzekerbaarheid, stotterende algoritmes, voeden van hun systemen. Klantverantwoordelijkheid. Etc.

Meer over
VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche, aldus een bericht...

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....