Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

Een wegwijzer helpt organisaties in drie stappen de juiste afwegingen te maken om Actief Klantbeheer voor hun organisatie en klanten goed te regelen. Het gezamenlijke initiatief van Aegon, Dynamic Credit, Obvion, De Hypotheker, Figlo, FlexFront en HDN ziet het belang van het digitaal delen van actuele hypotheekgegevens voor klanten. 

Jennifer op ‘t Hoog, directeur HDN: "Er is al langer een HDN standaard bericht beschikbaar voor het delen van actuele hypotheekgegevens. Deze wordt niet massaal gebruikt. Uit diverse gesprekken, bijeenkomsten en onderzoeken blijkt dit niet zonder reden. Vooral vragen met betrekking tot de meest effectieve aanpak en de naleving van geldende wetten en regels zorgen voor terughoudendheid. Dit is de reden dat vertegenwoordigers van diverse organisaties (geldverstrekkers, intermediairs, softwareleveranciers, servicers en andere belanghebbenden) om tafel zijn gegaan om deze uitdagingen te overwinnen. Het resultaat van deze gezamenlijke inspanning is de introductie van de Wegwijzer Actief Klantbeheer. De wegwijzer helpt organisaties in drie stappen de juiste afweging te maken om actief Klantbeheer voor hun organisatie en klanten goed te regelen."

Webinar

Op donderdag 25 januari geeft Maarten Kranenburg, Product Owner Actief Klantbeheer, een toelichting op de wegwijzer in een online webinar. Aanmelden voor de sessie kan HIER.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Ramaker - Financieel Adviesburo Peramaker 29 december 2023

Wat een mooi initiatief, maar als de eindklant toestemming geeft tot het delen van de gegevens aan degene van zijn keus, in onze keten lees de adviseur, tot een moment dat hij/zij deze intrekt. Dan respecteren we de wens van de klant en het proces is efficienter. Want er is niets zo vreemd om tegen een eindklant te zeggen, dat je de adviseur bent - maar de gegevens niet mag inzien. Wij hebben hier al jaren een bepaalde mening over, maar helaas stopt het elke keer weer, met redenen die wij werkelijk niet begrijpen. Dit is ook mooi item voor de ketenintegratie in onze branche, naar mijn weten heeft het SIVI hiervoor ook al de benodigde tools ontwikkeld. Hoop op een voortvarend 2024.

Meer over
Automatisch gebruik brondata bij Moneyou

Automatisch gebruik brondata bij Moneyou

Adviseurs kunnen bij Moneyou de brondata die zij ook gebruiken in het adviespakket inzetten voor acceptatie van een hypotheekaanvraag. Eind vorig jaar ondertekenden...

HDN: hypotheekmarkt stabiel op laag niveau

HDN: hypotheekmarkt stabiel op laag niveau

In de eerste maand van 2023 werden 25.705 hypotheken aangevraagd via HDN. Een vergelijkbaar aantal met voorgaande twee maanden, maar een daling van ruim 50...

Aantal hypotheekaanvragen met ruim zeven procent gedaald

Aantal hypotheekaanvragen met ruim zeven procent gedaald

Het jaar 2022 wordt gekenmerkt door een duidelijke omslag binnen de hypotheekmarkt. HDN registreerde in totaal 521.433 hypotheekaanvragen, ruim zeven procent minder...

HDN in december: 27.308 aanvragen

HDN in december: 27.308 aanvragen

In de laatste maand van 2022 werden 27.308 hypotheken aangevraagd via het HDN-platform. Dit is vergelijkbaar met het aantal aanvragen in november waarin 26.404...

HDN: daling hypotheekmarkt zet door

HDN: daling hypotheekmarkt zet door

In november werden circa 26.404 hypotheken aangevraagd via het HDN platform. De ingezette daling ten opzichte van 2021 met 45 procent naar 31.470 aanvragen...

Pilot Inkomensverklaring ondernemer via HDN van start

Pilot Inkomensverklaring ondernemer via HDN van start

Accelerate, Faster Forward (Elements), HDN, Pentrax en Zakelijk Inkomen zijn een pilot gestart met het digitaal aanvragen van de inkomensverklaring ondernemer. Pentrax...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Adfiz in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Geef klanten een wow-gevoel

Geef klanten een wow-gevoel

(Partners in Kennis Faster Forward en Nationale Hypotheekbond in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) AH verrast klanten met gratis producten, Uber Eats...

Flinke krimp hypotheekmarkt in oktober

Flinke krimp hypotheekmarkt in oktober

In oktober werden 31.470 hypotheken aangevraagd via het HDN platform. Dit is een daling van 31 procent ten opzichte van het gemiddelde van het aantal aanvragen in...