Wettelijk verplichte informatie alleen niet altijd genoeg

Document via Pixabay

Het lijkt raadzaam om te onderzoeken in welke vorm verplichte informatie het beste werkt voor welke consumenten. Aldus de AFM naar aanleiding van de analyse die zij samen met de Australian Securities & Investments Commission (ASIC) heeft gemaakt. Uit de analyse blijkt dat wettelijk verplichte informatie nodig is. Zij is echter niet altijd genoeg om consumenten een afgewogen keuze te laten maken. Met voorbeelden willen roepen AFM en ASIC beleidsmakers, ondernemingen en andere toezichthouders op om na te denken over hoe wettelijk verplichte informatie kan bijdragen aan het versterken van de positie van consumenten.

AFM en ASIC analyseerden verschillende onderzoeken naar wettelijk verplichte informatie. Dat betrof onder meer onderzoeken naar het prospectus voor beleggingen, pensioeninformatie en de verplichte kredietwaarschuwingszin.

In hun rapport signaleren de AFM en ASIC: goede communicatie maakt onuitlegbare producten niet duidelijk, wettelijk verplichte informatie strijdt om aandacht van de consument met vele andere factoren, waarschuwingen zijn niet altijd effectief, ‘one size does not fit all’, de effecten van wettelijk verplichte informatie verschillen per persoon en situatie

Hanzo van Beusekom, waarnemend voorzitter van de AFM: "We roepen ondernemingen op om naast verplichte informatie ook op andere manieren het belang van hun klant centraal te stellen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verduurzaming eigen woning vooral met spaargeld

Verduurzaming eigen woning vooral met spaargeld

Bijna twee op de vijf hypotheeksluiters reserveerden bij het recent afsluiten van de nieuwe hypotheek een bedrag voor verduurzaming. Van de hypotheekbezitters gaf...

Martin van Rijn van AFM naar DNB

Martin van Rijn van AFM naar DNB

Martin van Rijn stopt op 24 mei 2023 als voorzitter van de RvT van de AFM. Dan loopt zijn termijn af. Per 1 juni 2023 wordt hij voorzitter van de Raad van Commissarissen...

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....

Toezichthouders breiden samenwerking digitaal toezicht uit

Toezichthouders breiden samenwerking digitaal toezicht uit

Het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) richt twee extra Kamers op voor het afstemmen van toezicht op online platforms en op kunstmatige intelligentie. Bij...

Drempels voor consumenten bij zelf opbouwen pensioen

Drempels voor consumenten bij zelf opbouwen pensioen

De AFM roept de sector op om te werken aan de bekendheid, toegankelijkheid en vergelijkbaarheid van de derde pensioenpijler. De toegang tot het derdepijlerpensioen...

Handvatten AFM voor adequaat communicatieplan tijdens pensioentransitie

Handvatten AFM voor adequaat communicatieplan tijdens pensioentransitie

De AFM heeft de leidraad communicatieplan gepubliceerd. De Wet toekomst pensioenen omschrijft een aantal specifieke momenten en onderwerpen waarover pensioenuitvoerders...

Geen zorgen over AFM-onderzoek naar hypotheekadvies

Geen zorgen over AFM-onderzoek naar hypotheekadvies

Brancheverenigingen maken zich geen zorgen over het door de AFM aangekondigde onderzoek naar de werkpraktijk van hypotheekadviseurs. De NVHP, Adfiz en OvFD laten...

Marktmonitor 2023 voor 6.500 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2023 voor 6.500 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf maandag 13 februari de Marktmonitor (MMAB) van de AFM voor 2023 invullen. Groep 2 kan dit vanaf 20 februari en...

AFM: "Pertinent niet de bedoeling dat alle deuren naar maatwerk dichtslaan"

AFM: "Pertinent niet de bedoeling dat alle deuren naar maatwerk dichtslaan"

“Wij zijn niet tégen maatwerk, we willen alleen dat het verantwoord gebeurt.” Dat zegt Zdenka van Schaik, bij de AFM verantwoordelijk voor het...

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

De AFM roept in een nieuw rapport de financiële sector op om onderzoek te doen onder moeilijk bereikbare doelgroepen en kennis uit te wisselen om de toegankelijkheid...