Zestig procent wil dat zorgverzekeraar helpt gezond te leven

Sportschool via Pixabay

De meerderheid van de respondenten (zes op de tien) in a.s.r.-onderzoek verwacht dat haar zorgverzekeraar helpt met een gezonde levensstijl en veerkracht. Ruim drie op de tien verwacht dit in de vorm van  gezondheidsadvies en het aanbieden van gezondheidsprogramma’s, een kwart wil vergoeding van leefstijlcoaching zoals diëtisten en een kleiner deel (vijftien procent) wenst digitale zorgoplossingen.

Het onderzoek – een representatieve steekproef onder ruim 1.000 Nederlanders –  is ter onderbouwing van het ‘Ik veer mee’ programma van a.s.r.

Uit het onderzoek blijkt dat hoe lager de veerkracht, hoe groter de negatieve invloed is op hun gezondheid en andersom. Respondenten die hun eigen veerkracht een onvoldoende geven, merken negatieve invloed hiervan op hun gezondheid (93 procent). Ondanks de invloed die vooral inflatie blijkt te hebben op gezonde gewoontes, geven Nederlanders hun gezondheid nog altijd een zeven.

Driekwart van de Nederlanders zag dat de hoge inflatie van het afgelopen jaar invloed had op hun gezonde leefgewoontes. Zo zegde een derde (34 procent) het sportschoolabonnement op en at ruim een kwart (27 procent) minder gezond vanwege de stijgende kosten voor levensonderhoud.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Forse premieverhogingen a.s.r. bij particuliere schadeverzekeringen

Forse premieverhogingen a.s.r. bij particuliere schadeverzekeringen

a.s.r. voert soms fors premieverhogingen door bij haar particuliere schadeverzekeringen. Zo gaan casco- en WA-premie bij bromfietsen met 20 procent omhoog, wordt...

NZa: "Zorgcontractering verder versnellen"

NZa: "Zorgcontractering verder versnellen"

Hoewel er een verbetering is ten opzichte van vorige jaren, is de NZa van oordeel dat er nog altijd noodzaak is om de duidelijkheid voor consumenten op moment van...

a.s.r. en Nibud introduceren quickscan Financiële redzaamheid voor mbo-studenten

a.s.r. en Nibud introduceren quickscan Financiële redzaamheid voor mbo-studenten

Tijdens de maandag begonnen Week van het geld 2024 introduceren a.s.r. en het Nibud speciaal voor mbo-studenten de Nibud Quickscan Financiële redzaamheid. Deze...

Zorgverzekeraars passen machtigingsbeleid voor tertiaire borstreconstructie na borstkanker aan

Zorgverzekeraars passen machtigingsbeleid voor tertiaire borstreconstructie na borstkanker aan

Zorgverzekeraars hebben besloten om vanaf 2024 het machtigingsbeleid voor een volledige tertiaire borstreconstructie na borstkanker gefaseerd aan te passen. Dit...

Definitief overstapcijfer bekend: 7,4 procent gewisseld van zorgverzekeraar

Definitief overstapcijfer bekend: 7,4 procent gewisseld van zorgverzekeraar

In het overstapseizoen 2023/2024 zijn ruim 1,3 miljoen verzekerden gewisseld van zorgverzekeraar. Dat is 7,4 procent van de verzekerden. Dit betreft het één...

a.s.r. verkoopt Knab aan Oostenrijks BAWAG Group

a.s.r. verkoopt Knab aan Oostenrijks BAWAG Group

ASR Nederland (a.s.r.) heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van Knab aan BAWAG Group AG voor een bedrag van 510 miljoen euro. a.s.r. liet al eerder weten...

TAF introduceert Stress Indicator

TAF introduceert Stress Indicator

TAF Verzekeringen meet voortaan elk kwartaal de mate van stress onder Nederlanders. Michiel Meijer, directeur bij TAF Verzekeringen: "Stress kent vele oorzaken en...

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

De lessen uit de WMO zijn een reden om anders te kijken naar de discussie rondom het afschaffen van het eigen risico in de zorgverzekeringswet, stelt ABN Amro. Andere...

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

Nu met de nieuwe leennormen meer geld kan worden geleend voor verduurzaming, is het volgens a.s.r. aantrekkelijker geworden om ook te kijken naar woningen met een...

NN start campagne 'Maak je plannen waar, dit jaar'

NN start campagne 'Maak je plannen waar, dit jaar'

Om Nederlanders te motiveren in actie te komen, is Nationale-Nederlanden een campagne gestart met als thema 'Maak je plannen waar, dit jaar’. Hiermee spoort...