Zwammen niet verzekerd...

Kifid 2017 (deel logo)

Schade door zwammen ontstaat geleidelijk en is daardoor niet gedekt op de woonverzekering. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-794.

De consument schakelde een bouwbedrijf in wegens een verzakte hoek in de woonkamer. De aannemer constateerde zwamvorming onder de vloer. 

Aegon reageerde op de claim van de consument: "U geeft aan dat er schade is ontstaan aan uw woonhuis door een zwam. Dit is een schade die geleidelijk is ontstaan. Daardoor valt uw schade niet onder de dekking van de verzekering."

De commissie volgt Aegon: "Anders dan Consument meent, maakt een mogelijke andere (mede)reden van het ontstaan van de zwamvorming, zoals een verstopte afvoerbuis, niet dat de schade die door de zwamvorming is ontstaan, gedekt is. Voor de in artikel 2.9 van de verzekeringsvoorwaarden opgenomen uitsluiting van geleidelijk ontstane schade is niet relevant door welke oorzaak of invloeden, bijvoorbeeld zwamvorming, de schade is ontstaan. Doorslaggevend is de geleidelijkheid van het ontstaan van de schade.

"Consument voert aan dat van hem niet kan worden verlangd dat hij regelmatig onder de vloer inspecteert. Dit argument kan echter niet tot de conclusie leiden dat Verzekeraar redelijkerwijs geen beroep kan doen op de uitsluiting van geleidelijk ontstane schade in de verzekeringsvoorwaarden nu het een verzekeraar in beginsel vrijstaat de grenzen te omschrijven waarbinnen hij bereid is dekking te verlenen. Zie Hoge Raad 9 juni 2006, NJ 2006, 326. Verder is onderhavige bepaling naar het oordeel van de Commissie niet voor meerdere uitleg vatbaar."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....