Aanspreekpunt voor alle financiële zaken

Marco

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) De klant die het kantoor van KOK Advies in Amstelveen binnenstapt, kan de koffiebar niet ontgaan. Evenmin als de hartelijke ontvangst. Het warme onthaal staat symbool voor het slimmer adviseren door KOK Advies vanaf 2013.

De klant kwam nog meer op de voorgrond te staan. Hiertoe werden nadrukkelijk keuzes gemaakt. Zoals het versterken van het persoonlijke contact met de consument. Marco Kok, samen met zijn vrouw Léoni eigenaar van het kantoor: “Niet voor niets hebben we ons kantoor klantvriendelijk ingericht. We stimuleren mensen naar ons kantoor te komen, waar ze dus persoonlijk worden ontvangen. Maar onze medewerkers zijn inmiddels ook bijna zonder uitzondering relatiebeheerders. Onze systemen zijn zo ingericht dat bijna iedereen toegang heeft tot de klantdossiers. Als de contactpersoon van de klant er niet is, krijgt hij toch antwoord op zijn vraag.

“Onze keuze om te gaan werken met abonnementen heeft ons als adviseurs nog dichter bij de klant gebracht. We zijn nooit verkopers van financiële producten geweest, maar nu worden we zo ook niet meer gezien.

“Wij hebben gekozen voor het MultiSafe-model met een laag basisbedrag voor het abonnement en bij het afsluiten aanvullende inkomsten uit provisie. Dit verdienmodel werkt nog steeds goed. Door onze urenregistratie hebben wij perfect inzicht in de werkzaamheden van elke klant. Wij zien dat klanten met meer schadeverzekeringen ook significant meer werkzaamheden van ons vragen. De hogere provisie staat hierdoor in balans met de werkzaamheden en daardoor is openheid in provisie ook geen punt.

“In ons serviceabonnement is onder andere nazorg en onderhoud opgenomen bovenop de wettelijke nazorg. Een belangrijk onderdeel is de signaalfunctie voor verbeteringen van of hiaten in de financiële situatie van onze klant. Vanuit onze urenregistratie hebben wij een goed beeld over de kosten en het bijhorende vergoedingsmodel. De uitdaging is om dit in balans te houden. De kosten voor nazorg en onderhoud lopen echter snel op als je niet alleen signaleert maar ook de klant volledig ontzorgt en vanuit het abonnement alle ondersteuning aanbiedt.”

Financiële rust

‘Leef je leven met financiële rust’. Luidt de slogan van KOK Advies. Kok: “Wij willen onze dienstverlening de komende jaren hier nog verder op afstemmen. Over vijf jaar willen wij voor alle financiële vragen of issues het eerste aanspreekpunt zijn.

“Wij hebben een goed verdienmodel voor specifieke vragen van klanten over financieel inzicht, pensioen, wijziging van werkgever of andere vragen met financieel impact. Dit model is gebaseerd op een vijfstappenplan met als uitgangspunt deeladvies. Eerst inzicht en antwoord op de vragen en, indien van toepassing, productadvies met een aparte adviesnota. Wij gebruiken dit stappenplan onder andere in combinatie met onze softwaretool FinRust voor snel financieel inzicht.”

FinRust, dat efficiënt inzicht biedt bij de scenario’s pensioen, arbeidsongeschiktheid en overlijden, is zeker interessant voor collega-adviseurs die ook slimmer willen gaan adviseren. En juist nu is de tijd, aldus Kok, om te vernieuwen. “Het gaat nu economisch weer voor de wind, het ideale moment om nieuwe dienstverleningsconcepten in te voeren”, houdt hij zijn collega’s voor. n

Reactie toevoegen

 
Meer over
Webinar: zet advies centraal!

Webinar: zet advies centraal!

Wil jij tips over hoe je klanten snel én effectief financieel inzicht biedt bij (vroeg)pensioen en overlijdensrisico? En hoe dat bijdraagt aan gezonde financiële...

VVP organiseert Vakevent Inkomen op 25 september in Groenekan

VVP organiseert Vakevent Inkomen op 25 september in Groenekan

VVP organiseert op woensdag 25 september 2019 het Kennis- en Inspiratie-event Inkomen. De middag is opgezet als de eerdere, uiterst succesvolle edities van...

Verzilver de verplichte AOV (advertorial FinRust)

Verzilver de verplichte AOV (advertorial FinRust)

Of de verplichte AOV er nu komt of niet, de aandacht bij ondernemers voor de persoonlijke gevolgen is hoog! Een uitstekend moment om het gesprek aan te gaan. Maar...

Laat klantreis in hele bedrijf top zijn

Laat klantreis in hele bedrijf top zijn

Uit de Adviespraktijk staat deze aflevering geheel in het teken van klantgerichtheid, hét thema van de elders in deze VVP verslagen vijfde editie van de...

Software die de klant wél centraal stelt

Software die de klant wél centraal stelt

“Belangrijkste uitdaging is om als financieel regisseur het contact met klanten zo optimaal en zo efficiënt mogelijk in te vullen. CRM-oplossingen zijn...

Prachtig nieuw verdienmodel

Prachtig nieuw verdienmodel

De financiële crisis kreeg geen vat op KOK Advies. Het kantoor had tijdig de bakens verzet, onder meer in de vorm van verbreding van het aanbod. “De financieel...

Juiste moment voor nieuwe concepten

Juiste moment voor nieuwe concepten

“Juist nu het economisch weer beter gaat en de kredietcrisis in de geschiedenisboeken lijkt te kunnen worden bijgeschreven, zouden adviseurs tijd en geld...