Adviesalerts! Business Support

AdviesAlerts

(Toon Berendsen in VVP 1, 2023) Het is altijd goed om als financieel adviseur naar nieuwe wegen te zoeken. Ook in dit katern Business Support weer een aantal Adviesalerts!.

Verduurzaming, als financieel adviseur heb je daar gewoon aandacht voor te hebben. Eind vorig jaar verschenen er een onderzoekje van Centraal Beheer: “De roep om subsidies voor verduurzaming blijft groot, maar het regelen ervan is volgens velen ‘gedoe’. Daarom gebruikt maar liefst twee derde eigen geld om verduurzaming van de woning te bekostigen. Rond achttien procent maakt daarbij wel gebruik van subsidie. Circa vijftien procent financiert verduurzaming van hun woning via de hypotheek. Dit omvat met name starters die zes procent extra kunnen meefinancieren voor verduurzaming.”

Hier moet je als financieel adviseur dan toch je nut kunnen bewijzen. Maar je hoeft je niet per se te ontwikkelen tot energieadviseur, tenzij je daar nadrukkelijk voor kiest en op kantoor de capaciteit voor vrijmaakt.

De website verbeterjehuis.nl biedt overigens een goed overzicht van verduurzamingsmaatregelen en manieren om deze te bekostigen.

De energiezuinigheid van een woning gaat waarschijnlijk meewegen in de leennormen. Het Nibud pleit ervoor om dit vanaf 2024 door te voeren. Er is nog geen precieze systematiek bepaald. De vraag is wel of de politiek hier haast mee gaat maken, nu de hypotheekrente omhoog is geknald en een woning zeker voor veel starters nóg onbetaalbaarder is geworden.

Actief klantbeheer

Actief klantbeheer staat bij veel kantoren hoog op de agenda, zeker nu de hypotheekmarkt is opgedroogd. Maar hoe pak je het aan? Faster Forward geeft in een whitepaper tien concrete tips: zorg voor een centraal systeem, zorg voor een uniforme werkwijze, registreer alle acties en afspraken, zorg voor een bestendig verdienmodel, houd data actueel, automatiseer signalen en herinneringen, personaliseer communicatie, automatiseer herhalende acties, zorg voor de juiste aanvullende tools, meet evalueer en pas aan.

Automatiseren van acties is cruciaal. Zorg vooral ook dat de gegevens actueel blijven. “Dit kan je doen door bijvoorbeeld iedere drie jaar in contact te komen met de klant”, aldus de whitepaper. Dat klinkt basaal, in een tijd van realtime data. Maar aan realtime data, voor zover ze je als financieel adviseur al kunt verkrijgen, heb je ook weinig zonder context. Bovendien is het wel belangrijk dat de klant af en toe van je hoort als je pretendeert persoonlijk financieel advies te geven.

Kennisdossier echtscheiding

Adfiz heeft eind 2022 het kennisdossier Echtscheiding gepubliceerd. Mede bedoeld om adviseurs te stimuleren onverhoopte relatiebeëindiging mee te nemen in het advies- of onderhoudsgesprek.

Adfiz: “Mensen spreken een stuk makkelijker over onderwerpen waar ze geen grip op hebben, zoals overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Financiele adviesgesprekken waar deze onderwerpen ter sprake komen kunnen juist een goede aanleiding zijn om ook relatiebeëindiging te bespreken.

“Gedurende een relatie kan er veel veranderen. Bijvoorbeeld omdat één van de partners minder gaat werken als er kinderen komen. Dit heeft veel financiële gevolgen (verschil inkomen, vermogens- en pensioenopbouw, etcetera). Door dit bespreekbaar te maken tijdens een hypotheekgesprek of bij het opstellen van een financieel plan (op een moment dat er nog ‘geen vuiltje aan de lucht’ is), is het makkelijker om dit onderwerp ook tijdens de onderhoudsfase op de agenda te zetten. Hiervoor hebben we handvatten ontwikkeld.”

Adfiz biedt sowieso een nog altijd groeiend aantal kennisdossiers. Delen daarvan zijn ook toegankelijk voor niet-leden.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....

Adviesalerts! Cyber

Adviesalerts! Cyber

(Redacteur Toon Berendsen in de rubriek Adviesalerts! in VVP 2)  De markt voor cyberverzekeringen is nog volop in ontwikkeling. Steeds duidelijker wordt dat...

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

De kerntaak van Hypothecair Planners is om hun relaties besluitvaardig te maken. Aldus voorzitter Turhan Özgüner tijdens de algemene ledenvergadering van...

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

"Hoe bouw je een duurzame relatie op met je klanten? Hoe verhoog je de intensiteit en het niveau van klantcontacten en hoe creëer je tegelijkertijd een solide...