Adviesalerts! Business Support

AdviesAlerts

(Toon Berendsen in VVP 1, 2023) Het is altijd goed om als financieel adviseur naar nieuwe wegen te zoeken. Ook in dit katern Business Support weer een aantal Adviesalerts!.

Verduurzaming, als financieel adviseur heb je daar gewoon aandacht voor te hebben. Eind vorig jaar verschenen er een onderzoekje van Centraal Beheer: “De roep om subsidies voor verduurzaming blijft groot, maar het regelen ervan is volgens velen ‘gedoe’. Daarom gebruikt maar liefst twee derde eigen geld om verduurzaming van de woning te bekostigen. Rond achttien procent maakt daarbij wel gebruik van subsidie. Circa vijftien procent financiert verduurzaming van hun woning via de hypotheek. Dit omvat met name starters die zes procent extra kunnen meefinancieren voor verduurzaming.”

Hier moet je als financieel adviseur dan toch je nut kunnen bewijzen. Maar je hoeft je niet per se te ontwikkelen tot energieadviseur, tenzij je daar nadrukkelijk voor kiest en op kantoor de capaciteit voor vrijmaakt.

De website verbeterjehuis.nl biedt overigens een goed overzicht van verduurzamingsmaatregelen en manieren om deze te bekostigen.

De energiezuinigheid van een woning gaat waarschijnlijk meewegen in de leennormen. Het Nibud pleit ervoor om dit vanaf 2024 door te voeren. Er is nog geen precieze systematiek bepaald. De vraag is wel of de politiek hier haast mee gaat maken, nu de hypotheekrente omhoog is geknald en een woning zeker voor veel starters nóg onbetaalbaarder is geworden.

Actief klantbeheer

Actief klantbeheer staat bij veel kantoren hoog op de agenda, zeker nu de hypotheekmarkt is opgedroogd. Maar hoe pak je het aan? Faster Forward geeft in een whitepaper tien concrete tips: zorg voor een centraal systeem, zorg voor een uniforme werkwijze, registreer alle acties en afspraken, zorg voor een bestendig verdienmodel, houd data actueel, automatiseer signalen en herinneringen, personaliseer communicatie, automatiseer herhalende acties, zorg voor de juiste aanvullende tools, meet evalueer en pas aan.

Automatiseren van acties is cruciaal. Zorg vooral ook dat de gegevens actueel blijven. “Dit kan je doen door bijvoorbeeld iedere drie jaar in contact te komen met de klant”, aldus de whitepaper. Dat klinkt basaal, in een tijd van realtime data. Maar aan realtime data, voor zover ze je als financieel adviseur al kunt verkrijgen, heb je ook weinig zonder context. Bovendien is het wel belangrijk dat de klant af en toe van je hoort als je pretendeert persoonlijk financieel advies te geven.

Kennisdossier echtscheiding

Adfiz heeft eind 2022 het kennisdossier Echtscheiding gepubliceerd. Mede bedoeld om adviseurs te stimuleren onverhoopte relatiebeëindiging mee te nemen in het advies- of onderhoudsgesprek.

Adfiz: “Mensen spreken een stuk makkelijker over onderwerpen waar ze geen grip op hebben, zoals overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Financiele adviesgesprekken waar deze onderwerpen ter sprake komen kunnen juist een goede aanleiding zijn om ook relatiebeëindiging te bespreken.

“Gedurende een relatie kan er veel veranderen. Bijvoorbeeld omdat één van de partners minder gaat werken als er kinderen komen. Dit heeft veel financiële gevolgen (verschil inkomen, vermogens- en pensioenopbouw, etcetera). Door dit bespreekbaar te maken tijdens een hypotheekgesprek of bij het opstellen van een financieel plan (op een moment dat er nog ‘geen vuiltje aan de lucht’ is), is het makkelijker om dit onderwerp ook tijdens de onderhoudsfase op de agenda te zetten. Hiervoor hebben we handvatten ontwikkeld.”

Adfiz biedt sowieso een nog altijd groeiend aantal kennisdossiers. Delen daarvan zijn ook toegankelijk voor niet-leden.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kort op de bal

Kort op de bal

(Adviseur Marton Overbeeke in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als je kort op de bal speelt, loopt de klant niet onnodig lang risico; of blijven zijn...

VVP-special: actief klantbeheer geen last maar lust

VVP-special: actief klantbeheer geen last maar lust

Actief klantbeheer, zie het niet als een last maar een lust waar zowel klant als adviseur beter van worden. Dat is de boodschap van de VVP-special Actief Klantbeheer....

Steeds minder echtscheidingen

Steeds minder echtscheidingen

Het aantal echtscheidingen neemt al zeven jaar op rij af. In 2021 eindigden 25.600 huwelijken in een echtscheiding. Dat zijn minder dan acht echtscheidingen per...

Hoe het ook kan…

Hoe het ook kan…

(Mark Boskamp, directeur bij Dukers & Baelemans, in VVP 02-2022) Regelmatig confronteer ik financieel planners en adviseurs met de term duurzaam fruit, de...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Ruim vier op de tien advieskantoren bevindt zich op niveau 1 als het gaat om Actief Klantbeheer. Deze kantoren geven incidenteel uitvoering aan actief klantbeheer....

Meer contact gewenst met adviseur

Meer contact gewenst met adviseur

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen. Veel huiseigenaren hebben na het afsluiten van hun hypotheek nauwelijks...

Actief klantbeheer: basis van je vak

Actief klantbeheer: basis van je vak

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Cruciale beroepen maken voor de klant het verschil. In goede tijden én in slechte tijden. Of juist om slechte tijden...

Webinar doorlopende klantondersteuning

Webinar doorlopende klantondersteuning

Faster Forward en De Nationale Hypotheekbond verzorgen donderdag 17 februari vanaf 14.00 uur het webinar ‘Invulling geven aan de AFM-principes voor doorlopende...

André Feijs over Actief Klantbeheer: Begin gewoon

André Feijs over Actief Klantbeheer: Begin gewoon

(Adviseur André Feijs over Actief Klantbeheer in VVP 6)  “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit,...