Adviseurselasticiteit

Jurjen Oosterbaan 2018 WV

De perceptie van de consument is dat het risico beperkt is of de premie te hoog. Dat is een van de oorzaken waarom veel consumenten die een hypothecair krediet aangaan geen woonlastenverzekering afsluiten.

In verzekeringen zit een ingebouwde koopweerstand. Is de frequentie waarin het risico intreedt en de daarmee gepaard gaande schadelast laag, dan zal ook de premie laag zijn. In de normale economie geldt dat wanneer de prijs van een goed of dienst daalt, de vraag hiernaar stijgt. Bij verzekeringen ligt dit iets ingewikkelder. Want juist omdat de kans dat het risico intreedt laag is, is de verleiding voor de consument groot om te denken “dat gebeurt mij niet” en dus, ook al is de premie laag, de verzekering maar niet af te sluiten.

Het tegenovergestelde stimuleert het afsluiten van de verzekering ook niet. Is de kans dat het risico intreedt hoog, dan zal de premie om dat risico te verzekeren ook hoog zijn. Ook dan is de consument niet snel geneigd de verzekering af te sluiten.

In de kern is dit denk ik een van de oorzaken waarom veel consumenten die een hypothecair krediet aangaan geen woonlastenverzekering afsluiten. De perceptie van de consument is dat het risico beperkt is of de premie te hoog.

‘Het is niet de prijselasticiteit die bepaalt of de woonlastenverzekering wordt afgesloten, maar de adviseurselasticiteit’

Geen prioriteit

Geldverstrekkers en de Nationale Hypotheek Garantie stellen een overlijdensrisicoverzekering en/of een arbeidsongeschiktheidsverzekering in het kader van een hypothecair krediet niet meer verplicht. De Wft eist wel dat de adviseur van hypothecair krediet aandacht aan dit onderwerp besteedt, maar de publicaties van de boetebesluiten door de AFM laten niet zien dat dit onderwerp voor de toezichthouder prioriteit heeft.

Een consument die niet een innerlijke behoefte heeft om deze zekerheid aan te schaffen en stakeholders die dit ook niet stimuleren: het wekt geen verbazing dat het aandeel woonlastenverzekeringen daalt.

Impact groot

De kans dat het risico intreedt, mag dan klein zijn. De impact op betrokkenen indien dat risico zich wel voordoet, is echter heel groot. Een woning is zoveel meer dan een stapel stenen. Een woning biedt emotionele veiligheid voor bedreigingen van de ruwe en botte wereld ‘buiten’. Het is het vaste punt in de herinneringen aan toen alles nog goed was. De woning is ook de veilige haven wanneer gedacht wordt aan de vele onzekerheden die de toekomst brengen zal.

Juist consumenten die vaak volkomen onverwacht veel zekerheden kwijt zijn geraakt, hebben baat bij houvast aan dat vaste punt: de eigen woning. Het leed dat hen wordt toegevoegd indien de lasten van de woning niet meer voldaan kunnen worden, is enorm.

Elke adviseur zou zich een voorstelling moeten maken van de situatie waarin hij deze kwetsbare klanten nadat zo een calamiteit heeft plaatsgevonden op bezoek krijgt met de vraag “waarom heb je ons niet dringender aangeraden om deze verzekering af te sluiten?” Een vraag vol emoties met op de achtergrond de tragedie van het moeten verlaten van de veilige omgeving. Natuurlijk kun je als adviseur een juridisch onderbouwd antwoord geven. Maar of je als adviseur trots op jezelf mag zijn, is een andere vraag.

Jurjen Oosterbaan: ‘Woning als veilige haven.’

Zekerheden

Ik zie dat de conversie van woonlastenverzekeringen per distributiekanaal verschilt. Ik zie ook dat zelfs binnen kantoren de conversie per adviseur verschilt. Objectief is hiervoor geen verklaring te geven. Een mogelijke verklaring zie ik echter wel. Het is niet de prijselasticiteit die bepaalt of de woonlastenverzekering wordt afgesloten, maar het is de adviseurselasticiteit. De mate waarin de adviseur oprecht moeite wil doen klanten tegen zichzelf te beschermen, bepaalt de conversie van woonlastenverzekeringen en daarmee het toekomstige, onnodige extra leed van huiseigenaren en nabestaanden die wreed door het lot zijn getroffen.

Niet de omzetsnelheid (hoeveel adviezen en bemiddelingen per tijdseenheid), maar hoeveel consumenten heb je nu echt bij de hand genomen naar zekerheid is de vraag die elke adviseur zichzelf elke dag zou moeten stellen. Het is te wensen dat adviseurs, groot en klein, zich nog meer realiseren dat zij een beroep hebben waar ze trots op mogen zijn. Mits ze de belangen van en de zekerheden voor de klant centraal blijven stellen.

Reactie toevoegen

 
Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

De Goudse, Nh1816 en Scildon verkennen in samenwerking met Bureau DFO de ontwikkeling van een centraal platform waar iedereen die overweegt om zich als zelfstandig...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...

Acceptatiebeleid doorslaggevend bij keuze aanbieder

Acceptatiebeleid doorslaggevend bij keuze aanbieder

Uit onderzoek door Bureau DFO naar performance indicatoren van verzekeraars en hypotheekaanbieders blijkt dat het acceptatiebeleid voor financieel adviseurs de belangrijkste...

DFO: "Let op privaatrechtelijke consequenties onafhankelijkheidsbegrip Vergelijkingskaart"

DFO: "Let op privaatrechtelijke consequenties onafhankelijkheidsbegrip Vergelijkingskaart"

Bureau DFO adviseert op dit moment in de Vergelijkingskaart alleen aan te geven dat het een onafhankelijk advies betreft wanneer het kantoor de privaatrechtelijke...

Bureau DFO: “Vraag en aanbod assurantieportefeuilles meer in balans”

Bureau DFO: “Vraag en aanbod assurantieportefeuilles meer in balans”

“De markt ervaart dat er nog steeds meer vraag dan aanbod is naar portefeuilles, maar dit beeld verandert wel naar een situatie van meer evenwicht.”...

Adviseur mag leennormen niet blind volgen

Adviseur mag leennormen niet blind volgen

Adviseurs hebben, aldus Bureau DFO, een zelfstandige verplichting om te komen tot een advies of een bepaalde financiering voor hun cliënt verantwoord is. Bureau...

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2022

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2022

Bureau DFO heeft de in haar jaarlijkse onderzoek best gewaardeerde serviceproviders bekendgemaakt: Beste serviceprovider Hypotheken (>700 deelnemers): De Financiële...

Bureau DFO lanceert ‘Week van de Serviceproviders’

Bureau DFO lanceert ‘Week van de Serviceproviders’

Bureau DFO introduceert de ‘Week van de Serviceproviders’. De week wordt gehouden van 7 tot en met 11 november. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur...

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft Bureau DFO de waardering van het intermediair gemeten met betrekking tot verzekeraars die overlijdensrisicoverzekeringen...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...