Beter inkomen met minder klanten

Bouwstenen NSF 2018

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te zetten en het op schema te houden.

De uitdaging komt zodra je te groot wordt. In een markt waarin de klant steeds hogere eisen stelt, is een groot klantenbestand een nadeel. Je tijd gaat verloren aan klanten die geen geld opleveren. Vereenvoudig je bedrijf (en je leven) door te zoeken naar bestaande klanten die aan de volgende twee criteria voldoen: je vindt ze leuk en ze genereren jaarlijks (voldoende) inkomen voor jouw bedrijf. De vuistregel is dat een adviseur 50 tot 150 klanten goed kan bedienen. Zeker op het gebied van inkomenszekerheid. Stel dat je elke adviseur verplicht stelt maximaal 150 klanten te bedienen, hoeveel klanten zou je dan moeten laten gaan? En hoeveel zou je dan per klant moeten verdienen om bestaansrecht te behouden?

Bekijk deze simpele cijfers eens:

...

Als je 150 klanten weet te werven die je gemiddeld een bedrag van 500, 1.000 of 2.000 euro zouden betalen, wat zou dat betekenen voor jouw omzet, winstgevendheid en daarmee de kwaliteit van service en dienstverlening aan een meer gerichte groep mensen? De essentie is dat deze vergoeding jaarlijks aan je wordt betaald, onafhankelijk van nieuwe verkopen. Hoeveel makkelijker zou het zijn om continu de beloofde, verlangde en verwachtte service te leveren? Hoe zou het profiel van je medewerkers eruit zien? Hoeveel simpeler kun je je backoffice inrichten?

Inkomenszekerheid

De eerste inkomenszekerheid die een klant mag hebben, is de continue toegankelijkheid tot en pro-activiteit van het advies van hun meest vertrouwde adviseur. In het huidig model met te veel klanten is dat er gewoonweg niet. Jouw inkomen laat dat niet toe! Bekijk daarom eens in je bestaande portefeuille naar je omzet per klant. Maar liefst 50 tot 60 procent van die klanten zullen niet voldoende inkomen genereren. Neem afscheid van deze klanten. Verkoop ze of bespreek de mogelijkheden met een complianceadviseur. Bespaar jezelf de verdere kosten van het bewaren van bestanden en het afhandelen van eventuele vragen. Het resultaat is een enorme kostenbesparing door de vermindering van werkdruk. Van de rest op de oorspronkelijke lijst zal ongeveer nog 20 tot 30 procent staan die je jaarlijks zo weinig betalen dat je maar een paar duizend euro zult verliezen als ze weg zouden gaan. Neem ook afscheid van deze klantgroep (tenzij je bij enkele echt potentieel ziet).

Kernbestand

Met het overgehouden kernbestand concentreer je je op een correcte levering van je echte toegevoegde waarde. Wat verwacht deze groep klanten van jou? Wat is hun werkelijke behoefte? Vergeet de producten die je verkoopt en verplaats jezelf in de schoenen van deze mensen. Bouw een overzichtelijk diensten-en/of servicepakket dat zo goed mogelijk aansluit bij wat zij willen. Elke toevoeging die overeenkomt met hun verwachtingen, zal van grote invloed zijn op hun perceptie van jouw toegevoegde waarde en dus de bereidwilligheid van betaling verhogen. En dat heeft weer impact op jouw eigen winstgevendheid en dus op je inkomen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Keuzes maken gaat van au

Keuzes maken gaat van au

“Klantcontact verandert, de klant gaat meer zelf doen”. “Hoe zorg je er als adviseur voor dat je digitaal bij de tijd blijft en tegelijkertijd...

Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....

Hoe betaal jij onze  kinderen terug?

Hoe betaal jij onze kinderen terug?

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een...

Je data in ruil voor een polis

Je data in ruil voor een polis

Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Altijd al willen weten hoe de verzekeringssector eruit zou zien als we worden overgenomen door  Apple, Nespresso of Coolblue? Het New Financial Forum gaat op...

Innoveren: eten of gegeten worden

Innoveren: eten of gegeten worden

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord...

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses voor het intermediair op de zakelijke markt. Tim Schoonbergen, algemeen directeur van Nedasco, benadrukt dat het...

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Tijdens New Financial Day van 29 oktober 2013 won Bernd Slettenhaar van Avéro Achmea de twitteractie #advieswaarde (wie weet in 140 tekens het beste de advieswaarde...