Blijf creatief en vernieuwend

(Uit katern Zakelijk en Inkomen, VVP 3-2022) Creativiteit en innovatief vermogen. Dat is meer dan ooit gevraagd op de zakelijke verzekeringsmarkt.
De zakelijke verzekeringsmarkt was er altijd al eentje van pittige verzekeringsuitdagingen. De laatste tijd zijn daar nog aardig wat nieuwe uitdagingen bijgekomen. Of eigenlijk beter: is duidelijk geworden dat de verzekeringsmarkt bij bepaalde uitdagingen geen of slechts ten dele een oplossing kan bieden. Toch behoeven ook deze vraagstukken een antwoord, waarbij ook van het verzekeringsbedrijf een bijdrage mag worden verwacht.
Vorig jaar stond een deel van Limburg onder water. Voor particulieren gold dat verzekeraars de dekking voor schade als gevolg van falen van secundaire waterkeringen vlak daarvoor hadden uitgebreid, waardoor deze polishouders niet met lege handen zaten. Inmiddels is er onderzoek gedaan of niet ook de voorwaarden van zakelijke polissen op dezelfde manier kunnen worden uitgebreid. Ondanks optimistische geluiden was de kogel op het moment van schrijven van dit artikel echter nog niet door de kerk.
Bedrijfscontinuïteit
Maar eigenlijk is er nog een veel belangrijker vraagstuk. Hoe kunnen verzekeraars in situaties als in Limburg de continuïteit van bedrijven beter borgen? Dezelfde vraag leeft als het gaat om het pandemierisico, waarmee de wereld de laatste tijd zo nadrukkelijk is geconfronteerd. Inmiddel wordt er weer volop gevlogen (een recent onderzoek door ING liet ook zien dat het aantal reisverzekeringen van particulieren weer ligt op het niveau van voor corona). Maar hoe was dat ook alweer begin 2020? De luchtvaart zag haar omzet vrijwel ineens crashen naar bijna nul. Iedereen begrijpt dat verzekeraars zo’n omzetdaling niet alleen kunnen opvangen. Maar wat kunnen ze wél doen om te zorgen dat bedrijven op zo’n moment kunnen overleven? Zakelijke risico’s verzekeren, het is een kunst (kijk ook naar hoe moeilijk het is gebleken cyberrisico’s goed in te schatten). Maar hogeschoolwerk wordt het pas als verzekeraars ook de écht moeilijke kwesties bij de hoorns durven te vatten. Waarbij, nogmaals, ze het natuurlijk niet alleen hoeven te doen. Kijkend naar aard en omvang van overstromings- en pandemierisico, zal de overheid moeten bijspringen. Maar waar zit de werkelijke expertise? Toch bij de verzekeraars.
Verzekeraars hebben een beetje de schijn tegen, omdat ze nou juist lastiger risico’s hun boeken uit hebben gewerkt. Niet voor niets klagen adviseurs en moeilijke risico’s al jaren steen en been over onverzekerbaarheid. Inmiddels lijkt de situatie in zoverre verbeterd dat verzekeraars risico’s minder over één kam scheren. En goed risicomanagement helpt natuurlijk ook enorm.
Interessant om te volgen is of de onlangs door de VNAB gelanceerde principes Contract Zekerheid verschil maken. Het gezamenlijke prolongatieproces optimaliseren en daarmee de klanttevredenheid verhogen, zijn de doelstellingen van het programma Contract Zekerheid waarmee de VNAB eind vorig jaar van start is gegaan. Inmiddels is de eerste fase van het programma afgerond. Met als resultaten de Contract Zekerheid principes. De principes richten zich op de vier hoofdthema’s binnen het prolongatieproces: portefeuillemanagement, onderhandeling, vastlegging en financiële afwikkeling. Met behulp van de principes wordt gefaseerd gewerkt aan een samen vastgestelde ambitie. Om al op korte termijn het prolongatieproces te verbeteren, zijn ook concrete hulpmiddelen ontwikkeld.
We gaan het zien.
Reactie toevoegen
Eerder duidelijkheid over re-integratie langdurig zieke werknemers
Kleine werkgevers kunnen na één jaar ziekte van een medewerker duidelijkheid krijgen over de vraag of ze een medewerker structureel kunnen laten vervangen....
"Betere verzuimbegeleiding levert meer op dan gratis kinderopvang"
Zieke medewerkers vanaf dag één begeleiden naar herstel kan ervoor zorgen dat sectoren die gebukt gaan onder arbeidskrapte direct geholpen zijn. Dat...
Bonden en verzekeringsartsen willen rol verzekeringsarts bij RIV-toets behouden
Behoud de rol van de verzekeringsarts bij de RIV-toets. Daarvoor pleiten de vakbonden FNV, CNV, VCP en de verenigingen voor verzekeringsartsen NOVAG en NVVG in een...
VCP: "IOW moet vast onderdeel worden sociale zekerheid"
"De IOW moet niet stoppen, maar een vast onderdeel worden van de sociale zekerheid in Nederland." Aldus de Vakcentrale voor Professionals (VCP), die een petitie...
"Activerende werking arbeidsongeschiktheidsstelsel versterken"
Om arbeidsparticipatie te stimuleren is een activerend arbeidsongeschiktheidsstelsel nodig. Aldus het Verbond van Verzekeraars in een position paper. Het Verbond:...
“Thuiswerken kan langdurend verzuim aanjagen”
René Voets, directeur Bedrijven bij Interpolis, pleit voor een nieuwe balans tussen thuis- en op kantoorwerken en adviseert mkb’ers om samen met werknemers...
Geen voorschot schadevergoeding zorgpersoneel met Long COVID
(Rechtspraak) De Staat hoeft geen voorschot schadevergoeding te betalen van per geval 22.000 euro aan zorgpersoneel met Long COVID. De voorzieningenrechter heeft...
STAP-loket nu open op 17 maart
UWV heeft de nieuwe openingsdatum van het STAP-loket bekend gemaakt: vrijdag 17 maart 10.00 uur. Vorige week ging het loket voor deze aanvraagronde open maar moest...
UWV-beoordelingen: Long COVID leidt veelvuldig tot arbeidsongeschiktheid
UWV heeft in 2022 1.883 WIA-beoordelingen uitgevoerd bij mensen met als hoofddiagnose langdurige coronaklachten. In het merendeel van de gevallen zijn zij volledig...
Aanvraag STAP-budget uitgesteld door grote technische storing
Het STAP-loket heeft dinsdag te maken met een grote technische storing die niet op korte termijn opgelost kon worden. Het was daarom onmogelijk om STAP-budget aan...