Blijf creatief en vernieuwend

Katern Zakelijk en Inkomen inleiding

(Uit katern Zakelijk en Inkomen, VVP 3-2022) Creativiteit en innovatief vermogen. Dat is meer dan ooit gevraagd op de zakelijke verzekeringsmarkt.

De zakelijke verzekeringsmarkt was er altijd al eentje van pittige verzekeringsuitdagingen. De laatste tijd zijn daar nog aardig wat nieuwe uitdagingen bijgekomen. Of eigenlijk beter: is duidelijk geworden dat de verzekeringsmarkt bij bepaalde uitdagingen geen of slechts ten dele een oplossing kan bieden. Toch behoeven ook deze vraagstukken een antwoord, waarbij ook van het verzekeringsbedrijf een bijdrage mag worden verwacht.

Vorig jaar stond een deel van Limburg onder water. Voor particulieren gold dat verzekeraars de dekking voor schade als gevolg van falen van secundaire waterkeringen vlak daarvoor hadden uitgebreid, waardoor deze polishouders niet met lege handen zaten. Inmiddels is er onderzoek gedaan of niet ook de voorwaarden van zakelijke polissen op dezelfde manier kunnen worden uitgebreid. Ondanks optimistische geluiden was de kogel op het moment van schrijven van dit artikel echter nog niet door de kerk.

Bedrijfscontinuïteit

Maar eigenlijk is er nog een veel belangrijker vraagstuk. Hoe kunnen verzekeraars in situaties als in Limburg de continuïteit van bedrijven beter borgen? Dezelfde vraag leeft als het gaat om het pandemierisico, waarmee de wereld de laatste tijd zo nadrukkelijk is geconfronteerd. Inmiddel wordt er weer volop gevlogen (een recent onderzoek door ING liet ook zien dat het aantal reisverzekeringen van particulieren weer ligt op het niveau van voor corona). Maar hoe was dat ook alweer begin 2020? De luchtvaart zag haar omzet vrijwel ineens crashen naar bijna nul. Iedereen begrijpt dat verzekeraars zo’n omzetdaling niet alleen kunnen opvangen. Maar wat kunnen ze wél doen om te zorgen dat bedrijven op zo’n moment kunnen overleven? Zakelijke risico’s verzekeren, het is een kunst (kijk ook naar hoe moeilijk het is gebleken cyberrisico’s goed in te schatten). Maar hogeschoolwerk wordt het pas als verzekeraars ook de écht moeilijke kwesties bij de hoorns durven te vatten. Waarbij, nogmaals, ze het natuurlijk niet alleen hoeven te doen. Kijkend naar aard en omvang van overstromings- en pandemierisico, zal de overheid moeten bijspringen. Maar waar zit de werkelijke expertise? Toch bij de verzekeraars.

Verzekeraars hebben een beetje de schijn tegen, omdat ze nou juist lastiger risico’s hun boeken uit hebben gewerkt. Niet voor niets klagen adviseurs en moeilijke risico’s al jaren steen en been over onverzekerbaarheid. Inmiddels lijkt de situatie in zoverre verbeterd dat verzekeraars risico’s minder over één kam scheren. En goed risicomanagement helpt natuurlijk ook enorm.

Interessant om te volgen is of de onlangs door de VNAB gelanceerde principes Contract Zekerheid verschil maken. Het gezamenlijke prolongatieproces optimaliseren en daarmee de klanttevredenheid verhogen, zijn de doelstellingen van het programma Contract Zekerheid waarmee de VNAB eind vorig jaar van start is gegaan. Inmiddels is de eerste fase van het programma afgerond. Met als resultaten de Contract Zekerheid principes. De principes richten zich op de vier hoofdthema’s binnen het prolongatieproces: portefeuillemanagement, onderhandeling, vastlegging en financiële afwikkeling. Met behulp van de principes wordt gefaseerd gewerkt aan een samen vastgestelde ambitie. Om al op korte termijn het prolongatieproces te verbeteren, zijn ook concrete hulpmiddelen ontwikkeld.

We gaan het zien.

Reactie toevoegen

 
Vaakst arbeidsongeval met verzuim bij politie en brandweer

Vaakst arbeidsongeval met verzuim bij politie en brandweer

In 2023 kreeg 1,3 procent van alle werknemers een arbeidsongeval dat leidde tot verzuim. Gemiddeld over de jaren 2021 tot en met 2023 kwam dit met 6,3 procent het...

Groot experiment sollicitatieplicht

Groot experiment sollicitatieplicht

UWV krijgt juridisch de ruimte voor een groot experiment naar de sollicitatieplicht binnen de WW. Het experiment heeft een doorlooptijd van vier jaar en het is de...

Adfiz: uitvoeringscomplicaties bij 'drempelfunctievariant'

Adfiz: uitvoeringscomplicaties bij 'drempelfunctievariant'

"De private partijen zullen ongetwijfeld wijzen op deze mogelijke uitvoeringscomplicaties." Aldus Adfiz over de 'drempelfunctievariant' van minister Van Gennip bij...

Janthony Wielink, keynote speaker VVP Event Inkomen: ‘drempelfunctievariant’ goede zaak

Janthony Wielink, keynote speaker VVP Event Inkomen: ‘drempelfunctievariant’ goede zaak

Minister Van Gennip zet nu in op een ‘drempelfunctievariant’ bij de verplichte basisverzekering voor zelfstandigen. Een goede zaak, meent Janthony Wielink...

Ondernemersorganisaties: "Meer urgentie bij aanpak WIA-beoordelingen"

Ondernemersorganisaties: "Meer urgentie bij aanpak WIA-beoordelingen"

Er is dringend en fundamenteel ingrijpen nodig om de achterstanden met sociaal-medische beoordelingen bij het UWV op te lossen, zeker gezien de steeds verder stijgende...

Minister komt met ‘drempelfunctievariant’ bij verplichte AOV zelfstandigen

Minister komt met ‘drempelfunctievariant’ bij verplichte AOV zelfstandigen

Beter uitlegbaar, beter betaalbaar en beter uitvoerbaar. Dat is volgens minister Van Gennip de ‘drempelfunctievariant’ die zij heeft uitgewerkt voor...

Commissiedebat OCTAS nu op 24 april

Commissiedebat OCTAS nu op 24 april

Het Commissiedebat in de Tweede Kamer over het eindrapport OCTAS is opnieuw verzet, nu naar 24 april. Eerder was het debat verplaatst naar 14 mei. Het OCTAS-rapport...

UWV in jaarverslag: 60-plusmaatregel werkt

UWV in jaarverslag: 60-plusmaatregel werkt

UWV zag in 2023 voor het eerst sinds lange tijd een voorzichtige afname van het totaal aantal mensen dat wacht op een WIA‑claimbeoordeling, aldus het jaarverslag....

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Vanaf volgend jaar vervalt de tegemoetkoming die werkgevers kunnen krijgen voor werknemers met een laag inkomen. De Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel...

Eerste Kamer tegen extra verhoging wettelijk minimumloon

Eerste Kamer tegen extra verhoging wettelijk minimumloon

De Eerste Kamer heeft zoals verwacht tegen de extra verhoging van het wettelijk minimumloon gestemd. Hierdoor gaat de extra verhoging met 1,2 procent per 1 juli...