Het spel en de knikkers

Annemieke Postema

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers. Zonder tijdige premiebetaling is er geen recht op uitkering.

Krijg je als bemiddelaar een bericht dat een klant de premie niet op tijd heeft voldaan? Dan is het verstandig om je klant te wijzen op de mogelijke gevolgen en hem te stimuleren alsnog snel te betalen. Sterker nog: dit hoort bij de privaatrechtelijke zorgplicht van een assurantiekantoor. Bij alle verzekeraars vervalt de dekking op een zeker moment. Raakt je klant vervolgens arbeidsongeschikt? Dan is er geen recht op uitkering, ook niet als het volledige bedrag alsnog wordt voldaan. Hetzelfde geldt voor een verergering van de arbeidsongeschiktheid. De verzekering kan uiteindelijk zelfs worden stopgezet. Zo’n situatie wil je te allen tijde voorkomen.

Verzekeraars hanteren hiervoor verschillende termijnen, procedures en terminologie. Sommige maatschappijen kennen voor de eerste premiebetaling een striktere procedure dan voor vervolgpremies. Het is zorgelijk dat voorwaarden over dit onderwerp vaak onduidelijk, onvolledig en soms zelfs tegenstrijdig zijn. Gelukkig is men in de praktijk doorgaans coulant, afhankelijk van de omstandigheden.

Doorvragen

Belangrijk is om snel te achterhalen wat er bij je klant speelt. Hopelijk is er niets aan de hand en heeft je klant een premienota over het hoofd gezien. Of men wacht met betalen tot een gevraagde wijziging is verwerkt. Leg uit dat er wel moet worden betaald en dat de verrekening later volgt.

Gaat het om een tijdelijk financieel pro bleem? Neem contact op met de verzekeraar en regel uitstel van betaling. Een jaarbetaling kan worden omgezet naar maandbetaling.

Is sprake van een structurele situatie? Besef dat veel mensen het moeilijk vinden om over financiële problemen te praten. Maar ga toch in gesprek over mogelijke oplossingen. Zijn er nog meer schulden? Betalen opdrachtgevers traag? Is je klant arbeidsongeschikt of dreigt hij binnenkort uit te vallen? Het is dan juist belangrijk om de AOV-premie te blijven betalen. Blijf in contact en kom met concrete voorstellen, want de drempel om zo’n aanbod te accepteren is veel lager dan voor het stellen van een hulpvraag.

‘Klant stimuleren alsnog snel te betalen’

Reageert jouw klant niet op e-mails? Bel in dat geval of stuur een WhatsApp-bericht. Wijs je klant indien nodig op bijkomende kosten als de verzekeraar de vordering aan een incassobureau moet overdragen. Ook na royement wegens wanbetaling blijft de openstaande premie tot de beëindigingsdatum verschuldigd. Beëin diging door de verzekeraar levert een CIS-registratie op, waardoor het in de toekomst moeilijker is om een nieuwe verzekering aan te vragen. De verzekeraar kondigt deze melding verplicht vooraf aan, wat soms alsnog tot betaling leidt.

Reeds arbeidsongeschikt

Is je klant reeds arbeidsongeschikt als de betalingsachterstand ontstaat? Dan zullen veel verzekeraars de openstaande premie verrekenen met de uitkering. Bij langdurige uitval wordt de verzekering premievrij. Meestal gebeurt dat na een jaar. Soms is deze periode gelijk aan de eigenrisicotermijn. Als de wachttijd twee jaar bedraagt verlenen veel maatschappijen pas na twee jaar premievrijstelling. Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid wordt een evenredig deel van de verzekering premievrij, een enkele verzekeraar verleent volledige premievrijstelling.

Reactie toevoegen

 
Regeerprogramma: aan de slag met fundamentele ideeën OCTAS

Regeerprogramma: aan de slag met fundamentele ideeën OCTAS

Het nieuwe kabinet, zo leest het eind vorige week gepresenteerde Regeerprogramma, "verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd...

Internetconsultatie verlenging en wijziging SLIM-regeling

Internetconsultatie verlenging en wijziging SLIM-regeling

SZW is maandag gestart met de internetconsultatie voor verlenging en aanpassing van de SLIM-subsidieregeling. Met deze regeling wordt vanaf 2020 jaarlijks subsidiebudget...

UWV: te hoge WIA-uitkering hoeft in beginsel niet te worden teruggebetaald

UWV: te hoge WIA-uitkering hoeft in beginsel niet te worden teruggebetaald

UWV gaat verdiepend onderzoek doen naar tienduizenden mogelijk niet juist berekende WIA-uitkeringen en corrigeert deze ook wanneer blijkt dat iemand niet krijgt...

Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid

Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren voor werk dat...

"BAZ vergroot behoefte aan voorlichting en advies"

"BAZ vergroot behoefte aan voorlichting en advies"

"Nu er voor IB-ondernemers een verplichte verzekering met geheel eigen kenmerken en spelregels komt,wordt de behoefte aan goede voorlichting en passend advies zelfs...

BAZ: RADI AOV wil snel duidelijkheid over peildatum

BAZ: RADI AOV wil snel duidelijkheid over peildatum

RADI AOV ziet een aantal goede elementen in het Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ), maar heeft ook diverse vragen en zorgen....

Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"

Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"

Adfiz betitelt het Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ) als een goed doordacht geheel. In haar reactie op de internetconsultatie...

Geen Eerstejaars Ziektewetbeoordeling-convenant

Geen Eerstejaars Ziektewetbeoordeling-convenant

UWV werkt momenteel hard om de achterstanden in de WIA weg te werken. Deze prioritering heeft consequenties, waardoor UWV op dit moment geen Eerstejaars Ziektewetboordeling-convenant...

SharePeople: "Verruim wachttijd BAZ naar twee jaar"

SharePeople: "Verruim wachttijd BAZ naar twee jaar"

SharePeople roept op de wachttijd van de voorgestelde BAZ te verruimen van één naar twee jaar. Dit in haar reactie op de internetconsultatie Wetsvoorstel...

"Onbegrijpelijk dat BAZ 195 euro per maand moet kosten"

"Onbegrijpelijk dat BAZ 195 euro per maand moet kosten"

"Het is voor ons onbegrijpelijk dat er voor een dergelijke minimale dekking van de BAZ een premiebetaald dient te worden van 195 euro per maand." Dat stelt ZZP Nederland...