Build Back Better

Björn Jalving 2020

(Duurzaamheid door Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 5-2020) Het Build Back Better-principe is al minstens enkele decennia oud. Toch explodeert volgens Google Trends deze term dit jaar in de zoekopdrachten. Wat is hier aan de hand?

Traditioneel werd de term vooral door overheden gebruikt na de verschrikkelijke gevolgen van een natuurramp. Na een tsunami of een aardbeving werd hierbij de lokale gemeenschap met overheids- of internationale steun weer opgebouwd. Het bleef echter niet bij het opbouwen, er werden bovendien maatregelen genomen om de gemeenschap in de toekomst weerbaarder te maken tegen een onverhoopte volgende ramp. Denk hierbij aan veiliger gebouwen en betere waarschuwingssystemen, sterker en beter was doorgaans het motto. De ramp werd vaak aangegrepen om veranderingen te bewerkstelligen. Wat kan de verzekeringsbranche hiervan leren?

Vooropgesteld: we zullen niet de eerste zijn die Build Back Better adopteren. Zowel in de Verenigde Staten als in Singapore gebruiken politici deze slogan in hun verkiezingscampagnes. In de Amerikaanse verkiezingen gaat het om het verbeteren van de economie; gericht op meer en beter betaalde banen, innovatie en gelijkheid. Ook steeds meer multinationals gebruiken het Build Back Better-principe, daar heeft dit doorgaans betrekking op de huidige pandemie. Waarin deze wordt aangegrepen om de wereld duurzamer (the green recovery) of socialer te maken. Vandaar de explosie in het aantal zoekopdrachten dit jaar.

Incident?

Dan de verzekeringsbranche; het terugbrengen van de klant naar de positie van voor de schade heb ik altijd geleerd. Maar wat nu als de verzuimende medewerker geen incident is maar wat zegt over de werkdruk binnen een organisatie? Is het klikken op een phishing e-mail een incident of zegt het wat over het risicobewustzijn van de medewerkers binnen een organisatie? Vervangen we na een diefstal het object of zorgen we ook voor een betere beveiliging? En wat als een pand na een verwoestende brand herbouwd kan worden tot een veel energiezuiniger gebouw? Ook in onze branche vormen schades dikwijls de aanleiding tot verandering.

‘Ook in onze branche vormen schades dikwijls de aanleiding tot verandering’

Het Build Back Better-principe is daarmee al min of meer verweven in het DNA van de duurzame inzetbaarheidsspecialist en de risicoadviseur. De schade (doorgaans een persoonlijke ramp) zal immers aanleiding zijn om het gezin of het bedrijf in de toekomst weerbaarder te maken tegen een nieuwe ramp, als dit niet al wordt afgedwongen in de polisvoorwaarden. Met passende maatregelen zorgen we er voor dat de kans op een nieuwe schade kleiner wordt of dat de impact van de volgende schade minder wordt.

Extra dimensie duurzaamheid

Steeds meer consumenten en organisaties hechten in toenemende mate belang aan duurzaamheid. Naast de kans en impact komt er hiermee nog een dimensie bij: het milieu, de wereld of de samenleving. Hoe belangrijk is duurzaamheid voor de klant in het schadeherstelproces en wil de klant wel exact naar de situatie van voor de schade terug? Duurzaam advies op het gebied van (schade) verzekeringen gaat verder dan de beleggingen van de verzekeraar en richt zich ook op de vraag hoe de verzekeraar omgaat met schadeherstel. Net als bij het verkleinen van de kans en de impact doen we dit natuurlijk bij voorkeur ook al preventief.

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...

"Zorgen om te complexe communicatie door toezicht op duurzaamheidclaims"

"Zorgen om te complexe communicatie door toezicht op duurzaamheidclaims"

Te veel nadruk op het doen van zeer precieze duurzaamheidsclaims leidt tot complexe communicatie die veel deelnemers eerder zal afschrikken dan bereiken. Dat stelt...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

"Praat eens wat minder over het belang van duurzaamheid en voeg de daad bij het woord”, aldus Levent Türkmen van SUREbusiness, dat recent de mijlpaal...

Brochure met tips van adviseurs over cyberrisicoverzekeringen

Brochure met tips van adviseurs over cyberrisicoverzekeringen

Turien & Co. en AnsvarIdéa hebben een brochure uitgebracht met tips van financieel adviseurs aan collega’s over de advisering van cyberrisicoverzekeringen. De...

Verduurzaming loont

Verduurzaming loont

(Kees Dullemond, van INSVER in VVP 2) Verduurzamen start met het vergaren van kennis. Over wat het is én wat je kunt doen. Dat is een belangrijke reden...

Een cyberverzekering die beter te vergelijken is

Een cyberverzekering die beter te vergelijken is

(Blog door Björn Jalving, manager productmanagement bij Turien & Co.) PCI, EDR en MFA. Grote kans dat je deze drie afkortingen tegenkomt als je cyberverzekeringen...

Standaard cyberdekking Turien & Co. en AnsvarIdéa

Standaard cyberdekking Turien & Co. en AnsvarIdéa

Turien & Co. en AnsvarIdéa hebben Cyber Compact geïntroduceerd, een gratis standaard cyberdekking op de inboedelverzekering. Nieuwe en de tienduizenden...