Build Back Better

Björn Jalving 2020

(Duurzaamheid door Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 5-2020) Het Build Back Better-principe is al minstens enkele decennia oud. Toch explodeert volgens Google Trends deze term dit jaar in de zoekopdrachten. Wat is hier aan de hand?

Traditioneel werd de term vooral door overheden gebruikt na de verschrikkelijke gevolgen van een natuurramp. Na een tsunami of een aardbeving werd hierbij de lokale gemeenschap met overheids- of internationale steun weer opgebouwd. Het bleef echter niet bij het opbouwen, er werden bovendien maatregelen genomen om de gemeenschap in de toekomst weerbaarder te maken tegen een onverhoopte volgende ramp. Denk hierbij aan veiliger gebouwen en betere waarschuwingssystemen, sterker en beter was doorgaans het motto. De ramp werd vaak aangegrepen om veranderingen te bewerkstelligen. Wat kan de verzekeringsbranche hiervan leren?

Vooropgesteld: we zullen niet de eerste zijn die Build Back Better adopteren. Zowel in de Verenigde Staten als in Singapore gebruiken politici deze slogan in hun verkiezingscampagnes. In de Amerikaanse verkiezingen gaat het om het verbeteren van de economie; gericht op meer en beter betaalde banen, innovatie en gelijkheid. Ook steeds meer multinationals gebruiken het Build Back Better-principe, daar heeft dit doorgaans betrekking op de huidige pandemie. Waarin deze wordt aangegrepen om de wereld duurzamer (the green recovery) of socialer te maken. Vandaar de explosie in het aantal zoekopdrachten dit jaar.

Incident?

Dan de verzekeringsbranche; het terugbrengen van de klant naar de positie van voor de schade heb ik altijd geleerd. Maar wat nu als de verzuimende medewerker geen incident is maar wat zegt over de werkdruk binnen een organisatie? Is het klikken op een phishing e-mail een incident of zegt het wat over het risicobewustzijn van de medewerkers binnen een organisatie? Vervangen we na een diefstal het object of zorgen we ook voor een betere beveiliging? En wat als een pand na een verwoestende brand herbouwd kan worden tot een veel energiezuiniger gebouw? Ook in onze branche vormen schades dikwijls de aanleiding tot verandering.

‘Ook in onze branche vormen schades dikwijls de aanleiding tot verandering’

Het Build Back Better-principe is daarmee al min of meer verweven in het DNA van de duurzame inzetbaarheidsspecialist en de risicoadviseur. De schade (doorgaans een persoonlijke ramp) zal immers aanleiding zijn om het gezin of het bedrijf in de toekomst weerbaarder te maken tegen een nieuwe ramp, als dit niet al wordt afgedwongen in de polisvoorwaarden. Met passende maatregelen zorgen we er voor dat de kans op een nieuwe schade kleiner wordt of dat de impact van de volgende schade minder wordt.

Extra dimensie duurzaamheid

Steeds meer consumenten en organisaties hechten in toenemende mate belang aan duurzaamheid. Naast de kans en impact komt er hiermee nog een dimensie bij: het milieu, de wereld of de samenleving. Hoe belangrijk is duurzaamheid voor de klant in het schadeherstelproces en wil de klant wel exact naar de situatie van voor de schade terug? Duurzaam advies op het gebied van (schade) verzekeringen gaat verder dan de beleggingen van de verzekeraar en richt zich ook op de vraag hoe de verzekeraar omgaat met schadeherstel. Net als bij het verkleinen van de kans en de impact doen we dit natuurlijk bij voorkeur ook al preventief.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

HAN-symposium ‘Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'

HAN-symposium ‘Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'

HAN University of Applied Sciences organiseert 16 april in Arnhem het symposium 'Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'. De organisatie: "Ook het...

Goede adviezen moeten goed blijven

Goede adviezen moeten goed blijven

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk' in VVP 1-2024) “Financieel advies speelt op verschillende manieren een rol in de samenleving – nu en in de toekomst...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Adviesproces aan klanten verduurzamen

Adviesproces aan klanten verduurzamen

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP 6-2023) Naast de advisering op financieel gebied verbreedt de adviseur zijn werkterrein door de ESG-richtlijnen naar ook het ecologische...

Slaap lekker door!

Slaap lekker door!

(Paul Burger, Ideële Verzekeringen/AnsvarIdéa, in Ken je vak! VVP 6-2023) Niet de zonnepanelen zelf, maar de randapparatuur en ook ondeugdelijke installatie...

NVB: "Stel minimum energielabel bij (ver)koop woning verplicht"

NVB: "Stel minimum energielabel bij (ver)koop woning verplicht"

De NVB oppert het wettelijk verplicht stellen van een minimum energielabel bij de (ver)koop van woningen vanaf 2030. "Dat geeft woningeigenaren meer vertrouwen in...

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...