Communicatie sleutel

Botsing formulier via Pixabay

(Ken je vak! uit VVP 1-2021) “Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten op die mogelijkheid gaan wijzen.” Aldus Thom Mallant (Allianz), als voorzitter van de betreffende stuurgroep van het Verbond nauw betrokken bij de ontwikkeling van Directe Schadeafhandeling.

In juli 2021 starten verzekeraars met het afhandelen van de materiële schade van hun eigen WA-verzekerde klanten. In eerste instantie betreft het schade ontstaan doordat een Nederlands gekentekende particuliere personenauto wordt aangereden door een motorvoertuig (auto, motor, scooter). Mallant verwacht dat – bij succesvolle introductie – Directe Schadeafhandeling zal worden doorgetrokken naar andere categorieën voertuigen, zoals bestelauto’s. Dat Directe Schadeafhandeling ook gaat gelden voor letselschade, is niet gepland. Mallant: “Dit is een specifieke problematiek, waarbij vaak veel meer partijen betrokken zijn. Bovendien kan het om zeer grote schades gaan. Het Verbond zet hier meer in op standaardisering en normering.”

Procesmatig wordt bij Directe Schadeafhandeling dezelfde weg bewandeld als bij cascoschades (clearinghuis, OVS). Mallant hoopt dat Directe Schadeafhandeling voor met name gevolmachtigden een extra reden is om deelnemer te worden van het clearinghuis.

Publiekscampagne

Mallant vertelt dat Directe Schadeafhandeling van WA-schade achter de schermen niet zo veel verandert. “Het is vooral belangrijk dat aan de voorkant de mogelijkheid van Directe Schadeafhandeling wordt gecommuniceerd. Sowieso komt er een publiekscampagne, maar de individuele medewerkers moeten de mogelijkheid ook nadrukkelijk noemen op het moment dat de klant belt met schade. Dit geldt voor alle partijen in de keten, dus ook financieel adviseurs en gevolmachtigden.”

De consument is niet verplicht om te kiezen voor Directe Schadeafhandeling. Dat kan ook niet, want de wet (WAM) is niet gewijzigd. Op grond van de ervaringen tot nu toe, denkt Mallant dat de consument de voordelen van Directe Schadeafhandeling ziet en er in beginsel voor zal kiezen als er bij het eerste contact goed wordt gecommuniceerd. Een van die voordelen is ook dat de klant profiteert van dienstverlening die er nu alleen voor eigen all risk verzekerden is. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld hun voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van een kwalitatief goed herstel. Mogelijk dat een van de voordelen op termijn ook een lagere premie betreft, doordat de afhandeling efficiënter wordt. Bij de invoering is het uitgangspunt echter dat zij schadelastneutraal moet verlopen.

‘Het is niet zo makkelijk om zo’n traject via de wetgever aan te vliegen’

Kettingbotsing

Directe Schadeafhandeling, het is een onderwerp waar in Nederland al héél lang over wordt nagedacht maar waar het tot nu toe nooit van is gekomen. Omdat, denkt Mallant, “het niet zo makkelijk is om zo’n traject via de wetgever aan te vliegen. Dan wordt het groot en breed, omdat je met Europa te maken hebt. Door te kiezen voor een procesvariant, krijgen we het in Nederland nu wel van de grond”. Volgens Mallant was ook de actualiteit niet groot genoeg. Die actualiteit kwam er in 2014 echter toch. Mallant was er bij toen de weduwe van een slachtoffer van de grote kettingbotsing dat jaar in Zeeland (200 auto’s, twee doden) belde met de vraag tot wie ze zich moest wenden voor de schadeafhandeling. “Toen is eigenlijk al heel snel besloten: we vragen de betrokkenen om zich te melden bij hun eigen verzekeraar. De aansprakelijkheidskwestie zoeken we later wel uit.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Premie autoverzekering binnen dezelfde wijk tot honderden euro’s duurder

Premie autoverzekering binnen dezelfde wijk tot honderden euro’s duurder

Als men binnen de eigen woonwijk of straat verhuist, kan de premie van de autoverzekering flink stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van de financiële vergelijkingssite...

Slippers…

Slippers…

De Vereende noemt het verstandig om altijd passend schoeisel te dragen tijdens het rijden. De stelling: ‘Als ik met slippers in een auto rijd, ben ik gewoon...

"WA-dekking alleen in het buitenland niet genoeg"

"WA-dekking alleen in het buitenland niet genoeg"

Het Nederlands Bureau noemt het, aan de vooravond van de grote vakantie, belangrijk dat een financieel adviseur buitenlandreizigers vooraf wijst op de consequenties...

Premie autoverzekering in jaar tijd met 20 procent gestegen

Premie autoverzekering in jaar tijd met 20 procent gestegen

Vergeleken met juni vorig jaar is de autoverzekeringspremie met 19,6 procent gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Independer. Dat komt neer op een gemiddelde premiestijging...

Diefstal elektrische/hybride auto's verdubbeld

Diefstal elektrische/hybride auto's verdubbeld

Het aantal diefstallen van elektrische/hybride voertuigen neemt nog steeds toe. In het afgelopen jaar zijn er bijna twee keer zoveel gestolen dan een jaar eerder:...

Autoverzekeringen acht procent duurder in één jaar tijd

Autoverzekeringen acht procent duurder in één jaar tijd

Sinds vorig jaar mei steeg de gemiddelde premie voor een autoverzekering met 8,4 procent, blijkt uit onderzoek van Geld.nl. Hierdoor is men nu gemiddeld 82 euro...

Elektrische auto zestien procent duurder om te verzekeren dan benzineauto

Elektrische auto zestien procent duurder om te verzekeren dan benzineauto

Een elektrische auto verzekeren is volgens Geld.nl (nog steeds) fors duurder dan een vergelijkbare benzineauto verzekeren. “Uit ons onderzoek blijkt dat de...

Directe Schadeafhandeling ook voor campers en motoren

Directe Schadeafhandeling ook voor campers en motoren

Sinds 1 april geldt Directe Schadeafhandeling ook voor campers en motoren die WA-(plus) verzekerd zijn. Uiterlijk 1 oktober bieden alle verzekeraars DSA aan voor...

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

Ouderen die een autoverzekering willen afsluiten, kunnen uit genoeg verzekeraars kiezen. Bij driekwart van de aanbieders kunnen oudere automobilisten terecht....

Snapchat-filmpje kan ABN Amro niet baten

Snapchat-filmpje kan ABN Amro niet baten

(Rechtspraak) De kantonrechter passeert de stelling van ABN Amro dat een Snapchat-filmpje verdacht is omdat uitgerekend gefilmd is dat de auto voor het laatst voor...