Communicatie sleutel

Botsing formulier via Pixabay

(Ken je vak! uit VVP 1-2021) “Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten op die mogelijkheid gaan wijzen.” Aldus Thom Mallant (Allianz), als voorzitter van de betreffende stuurgroep van het Verbond nauw betrokken bij de ontwikkeling van Directe Schadeafhandeling.

In juli 2021 starten verzekeraars met het afhandelen van de materiële schade van hun eigen WA-verzekerde klanten. In eerste instantie betreft het schade ontstaan doordat een Nederlands gekentekende particuliere personenauto wordt aangereden door een motorvoertuig (auto, motor, scooter). Mallant verwacht dat – bij succesvolle introductie – Directe Schadeafhandeling zal worden doorgetrokken naar andere categorieën voertuigen, zoals bestelauto’s. Dat Directe Schadeafhandeling ook gaat gelden voor letselschade, is niet gepland. Mallant: “Dit is een specifieke problematiek, waarbij vaak veel meer partijen betrokken zijn. Bovendien kan het om zeer grote schades gaan. Het Verbond zet hier meer in op standaardisering en normering.”

Procesmatig wordt bij Directe Schadeafhandeling dezelfde weg bewandeld als bij cascoschades (clearinghuis, OVS). Mallant hoopt dat Directe Schadeafhandeling voor met name gevolmachtigden een extra reden is om deelnemer te worden van het clearinghuis.

Publiekscampagne

Mallant vertelt dat Directe Schadeafhandeling van WA-schade achter de schermen niet zo veel verandert. “Het is vooral belangrijk dat aan de voorkant de mogelijkheid van Directe Schadeafhandeling wordt gecommuniceerd. Sowieso komt er een publiekscampagne, maar de individuele medewerkers moeten de mogelijkheid ook nadrukkelijk noemen op het moment dat de klant belt met schade. Dit geldt voor alle partijen in de keten, dus ook financieel adviseurs en gevolmachtigden.”

De consument is niet verplicht om te kiezen voor Directe Schadeafhandeling. Dat kan ook niet, want de wet (WAM) is niet gewijzigd. Op grond van de ervaringen tot nu toe, denkt Mallant dat de consument de voordelen van Directe Schadeafhandeling ziet en er in beginsel voor zal kiezen als er bij het eerste contact goed wordt gecommuniceerd. Een van die voordelen is ook dat de klant profiteert van dienstverlening die er nu alleen voor eigen all risk verzekerden is. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld hun voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van een kwalitatief goed herstel. Mogelijk dat een van de voordelen op termijn ook een lagere premie betreft, doordat de afhandeling efficiënter wordt. Bij de invoering is het uitgangspunt echter dat zij schadelastneutraal moet verlopen.

‘Het is niet zo makkelijk om zo’n traject via de wetgever aan te vliegen’

Kettingbotsing

Directe Schadeafhandeling, het is een onderwerp waar in Nederland al héél lang over wordt nagedacht maar waar het tot nu toe nooit van is gekomen. Omdat, denkt Mallant, “het niet zo makkelijk is om zo’n traject via de wetgever aan te vliegen. Dan wordt het groot en breed, omdat je met Europa te maken hebt. Door te kiezen voor een procesvariant, krijgen we het in Nederland nu wel van de grond”. Volgens Mallant was ook de actualiteit niet groot genoeg. Die actualiteit kwam er in 2014 echter toch. Mallant was er bij toen de weduwe van een slachtoffer van de grote kettingbotsing dat jaar in Zeeland (200 auto’s, twee doden) belde met de vraag tot wie ze zich moest wenden voor de schadeafhandeling. “Toen is eigenlijk al heel snel besloten: we vragen de betrokkenen om zich te melden bij hun eigen verzekeraar. De aansprakelijkheidskwestie zoeken we later wel uit.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Twee op drie kentekens (land)bouwvoertuigen nog niet bij verzekeraar bekend

Twee op drie kentekens (land)bouwvoertuigen nog niet bij verzekeraar bekend

Geef snel het kenteken van je trekker en zelfrijdende werkmaterieel (MMBS) door aan je verzekeraar. Die oproep doen het Verbond van Verzekeraars en de RDW aan...

Aantal particulieren met stekkerauto neemt toe

Aantal particulieren met stekkerauto neemt toe

Hoewel de meeste stekkerauto’s in zakelijk bezit zijn, neemt ook het aantal particulieren met een stekkerauto toe. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers...

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra heeft de prepaid Kilometerverzekering gelanceerd, die Bundelz vervangt. Bundelz, ontwikkeld in het innovatielab van Nationale-Nederlanden, stopt. De Ohra Kilometerverzekering...

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Er kan een premieverschil van ruim 200 euro zitten als men met exacte dezelfde leeftijd, geslacht en autogegevens één deur verder woont in hetzelfde...

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

Verlagen van het kilometrage kan voor motorrijtuigverzekerden die door het vele thuiswerken minder rijden een eenvoudige besparingsoptie zijn. Aldus MoneyView in...

Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

De tussenpersoon valt volgens de Rechtbank Gelderland niks te verwijten in een zaak rond een in de prak gereden Ferrari GTC4 Lusso Novitec van circa drie ton. De...

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

De Personenautoverzekering in het Vernieuwd Voordeelpakket van a.s.r. is vernieuwd. Het tarief is herijkt. “Hierdoor”, aldus a.s.r., “is het gemiddelde...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...