Communicatie sleutel

Botsing formulier via Pixabay

(Ken je vak! uit VVP 1-2021) “Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten op die mogelijkheid gaan wijzen.” Aldus Thom Mallant (Allianz), als voorzitter van de betreffende stuurgroep van het Verbond nauw betrokken bij de ontwikkeling van Directe Schadeafhandeling.

In juli 2021 starten verzekeraars met het afhandelen van de materiële schade van hun eigen WA-verzekerde klanten. In eerste instantie betreft het schade ontstaan doordat een Nederlands gekentekende particuliere personenauto wordt aangereden door een motorvoertuig (auto, motor, scooter). Mallant verwacht dat – bij succesvolle introductie – Directe Schadeafhandeling zal worden doorgetrokken naar andere categorieën voertuigen, zoals bestelauto’s. Dat Directe Schadeafhandeling ook gaat gelden voor letselschade, is niet gepland. Mallant: “Dit is een specifieke problematiek, waarbij vaak veel meer partijen betrokken zijn. Bovendien kan het om zeer grote schades gaan. Het Verbond zet hier meer in op standaardisering en normering.”

Procesmatig wordt bij Directe Schadeafhandeling dezelfde weg bewandeld als bij cascoschades (clearinghuis, OVS). Mallant hoopt dat Directe Schadeafhandeling voor met name gevolmachtigden een extra reden is om deelnemer te worden van het clearinghuis.

Publiekscampagne

Mallant vertelt dat Directe Schadeafhandeling van WA-schade achter de schermen niet zo veel verandert. “Het is vooral belangrijk dat aan de voorkant de mogelijkheid van Directe Schadeafhandeling wordt gecommuniceerd. Sowieso komt er een publiekscampagne, maar de individuele medewerkers moeten de mogelijkheid ook nadrukkelijk noemen op het moment dat de klant belt met schade. Dit geldt voor alle partijen in de keten, dus ook financieel adviseurs en gevolmachtigden.”

De consument is niet verplicht om te kiezen voor Directe Schadeafhandeling. Dat kan ook niet, want de wet (WAM) is niet gewijzigd. Op grond van de ervaringen tot nu toe, denkt Mallant dat de consument de voordelen van Directe Schadeafhandeling ziet en er in beginsel voor zal kiezen als er bij het eerste contact goed wordt gecommuniceerd. Een van die voordelen is ook dat de klant profiteert van dienstverlening die er nu alleen voor eigen all risk verzekerden is. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld hun voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van een kwalitatief goed herstel. Mogelijk dat een van de voordelen op termijn ook een lagere premie betreft, doordat de afhandeling efficiënter wordt. Bij de invoering is het uitgangspunt echter dat zij schadelastneutraal moet verlopen.

‘Het is niet zo makkelijk om zo’n traject via de wetgever aan te vliegen’

Kettingbotsing

Directe Schadeafhandeling, het is een onderwerp waar in Nederland al héél lang over wordt nagedacht maar waar het tot nu toe nooit van is gekomen. Omdat, denkt Mallant, “het niet zo makkelijk is om zo’n traject via de wetgever aan te vliegen. Dan wordt het groot en breed, omdat je met Europa te maken hebt. Door te kiezen voor een procesvariant, krijgen we het in Nederland nu wel van de grond”. Volgens Mallant was ook de actualiteit niet groot genoeg. Die actualiteit kwam er in 2014 echter toch. Mallant was er bij toen de weduwe van een slachtoffer van de grote kettingbotsing dat jaar in Zeeland (200 auto’s, twee doden) belde met de vraag tot wie ze zich moest wenden voor de schadeafhandeling. “Toen is eigenlijk al heel snel besloten: we vragen de betrokkenen om zich te melden bij hun eigen verzekeraar. De aansprakelijkheidskwestie zoeken we later wel uit.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
NN neemt The RoadsafetyLAB over

NN neemt The RoadsafetyLAB over

Nationale-Nederlanden neemt The RoadsafetyLAB over (voorheen VVCR-Prodrive). Edwin Grutterink, directeur Schade Intermediair: “We nemen The RoadsafetyLAB over...

Geld.nl: autoverzekering voor jongeren vaak onbetaalbaar

Geld.nl: autoverzekering voor jongeren vaak onbetaalbaar

Een autoverzekering voor jonge bestuurders is bijna niet meer te betalen, aldus onderzoek van Geld.nl. “Gemiddeld betaalden automobilisten van 18 t/m 20 jaar...

Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering

Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering

De samenwerking tussen Independer en Swiss Re’s digitale verzekeraar iptiQ is uitgebreid met een nieuwe autoverzekering onder het merk Mintley. Eerder lanceerden...

Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te...

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...

Verbond breidt directe schadeafhandeling uit

Verbond breidt directe schadeafhandeling uit

Ruim een jaar na de introductie van de directe schadeafhandeling zijn de ervaringen positief, aldus het Verbond van Verzekeraars. "Consumenten zijn tevreden en de...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Drie ministeries zijn de internetconsultatie gestart van het voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering. Dit voorontwerp zet de zesde...

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group heeft een app geïntroduceerd die bijdraagt aan het verbeteren van het verkeersbewustzijn: de Alpina Theorie Examen game. “De Alpina Theorie...

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

(Kifid-uitspraak GC 2022-0784) De auto van de consument is gestolen. Hij heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, maar de verzekeraar (a.s.r.) heeft uitkering...