De lust van vaste lasten

Gert Vasse 2018

(Innovatie door Gert Vasse, Ockto, in VVP 5-2020) Veel Nederlanders hebben de afgelopen maanden helaas heel kritisch moeten kijken naar het uitgavenpatroon. Voor het krijgen van een goed inzicht zijn bankafschriften cruciaal. Maar daar ben je er niet mee. Want al bladerend door alle transacties moet je alsnog veel moeite doen om een écht goed inzicht te krijgen. Daar komt nu verandering in. Die pdf-bankafschriften zijn met een PSD2-vergunning nu ook als brondata beschikbaar. En daarmee gaat er een nieuwe wereld open voor consument, adviseur én hypotheekverstrekker.

Bij hypotheekadvies zien we in veel gevallen al advisering op basis van het netto besteedbaar inkomen (NBI). Bij hypotheekacceptatie is dat nog niet het geval omdat we daar op basis van het woonquoteprincipe werken. Het werkelijke uitgavenpatroon speelt dan geen enkele rol. Komt een klant in de problemen? Dan spelen deze werkelijke uitgaven zeker wel een rol. Hypotheekverstrekkers en NHG hebben daarvoor processen ingericht waarbij er op basis van werkelijke lasten beoordeeld wordt. En er zijn extra mogelijkheden ten opzichte van het acceptatiebeleid voor nieuwe hypotheken.

De afgelopen maanden hebben wij vanuit Ockto samen met andere belangrijke spelers binnen de hypotheeksector experimenten gedaan door banktransactiebestanden van consumenten te categoriseren. Daarmee hebben we vervolgens de categorieën van de Nibud Persoonlijk Budgetadviestoets ingevuld.

Het Nibud adviseert consumenten om niet meer dan 50 procent van het netto-inkomen te besteden aan vaste lasten. Onder vaste lasten verstaat het Nibud uitgaven aan: huur/hypotheek, gas, elektriciteit, water, lokale lasten, telefoon, televisie, internet, verzekeringen, onderwijs, kinderopvang en vervoer.

Het doel van ons experiment was drieledig: bewijzen dat alle banktransacties juist kunnen worden gecategoriseerd, bewijzen dat deze klantreis volledig digitaal en geautomatiseerd kan worden uitgevoerd, achterhalen hoe deze budgettoets met werkelijke lasten scoort ten opzichte van de reguliere woonquotetoets.

Enthousiast

We zijn erg tevreden over de uitkomsten van dit experiment. De klantreis waarbij de consument inzicht geeft in zijn daadwerkelijke uitgavepatroon kan volledig digitaal en geautomatiseerd worden uitgevoerd. Daarnaast is de datakwaliteit van de gecategoriseerde transacties van een hoog niveau.

Waar ik zelf echt enthousiast over ben is het geleverde bewijs dat hiermee een feitelijke ‘werkelijke lasten toets’ kan worden uitgevoerd; op basis van een gerenommeerde toets, namelijk die van het Nibud. Met deze toets hebben we bewezen dat Loes, Hakim en Roderick ten opzichte van de reguliere woonquotetoetsing anders scoorden:

‘Experiment hypotheekacceptatie op basis van werkelijke lasten geeft goede hoop’

–Loes gaf 41 procent uit aan vaste lasten en had dus nog ruimte tot het plafond van 50 procent. Ook heeft ze bewezen dat haar huidige woonlast (huurwoning) hoger was dan de maximale toegestane annuïteit op basis van de woonquote. Twee maal groen dus.

–Hakim gaf 44 procent uit aan vaste lasten en heeft dus ook nog ruimte. Zijn huidige woonlast was echter lager dan de maximale toegestane annuïteit dus nog geen bewijs dat hij een hogere last aan kan. Een maal groen en een maal oranje dus, doch in overleg waarschijnlijk wel mogelijkheden.

–Roderick heeft een hoog inkomen. Echter bleken zijn vaste lasten 53 procent van zijn inkomen te zijn. Daarnaast is zijn huidige woonlast behoorlijk lager dan de toegestane annuïteit. Twee maal rood dus. Eigenlijk is de reguliere woonquotetoets al ruim genoeg voor Roderick. En hij kan beter nog eens goed naar zijn uitgaven kijken.

Gecategoriseerde banktransacties komen binnenkort beschikbaar als extra databron binnen de Ockto-app. Daarmee kunnen partijen aan de slag met echte gedragsdata. En krijgen consumenten waarschijnlijk extra mogelijkheden. De lust van vaste lasten dus!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Erik Langermans - HypotheekDesk Lochem 11 december 2020

Mooie innovatie Gert! Hopelijk kan het ook worden uitgerold.

Meer over
Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...