De lust van vaste lasten

Gert Vasse 2018

(Innovatie door Gert Vasse, Ockto, in VVP 5-2020) Veel Nederlanders hebben de afgelopen maanden helaas heel kritisch moeten kijken naar het uitgavenpatroon. Voor het krijgen van een goed inzicht zijn bankafschriften cruciaal. Maar daar ben je er niet mee. Want al bladerend door alle transacties moet je alsnog veel moeite doen om een écht goed inzicht te krijgen. Daar komt nu verandering in. Die pdf-bankafschriften zijn met een PSD2-vergunning nu ook als brondata beschikbaar. En daarmee gaat er een nieuwe wereld open voor consument, adviseur én hypotheekverstrekker.

Bij hypotheekadvies zien we in veel gevallen al advisering op basis van het netto besteedbaar inkomen (NBI). Bij hypotheekacceptatie is dat nog niet het geval omdat we daar op basis van het woonquoteprincipe werken. Het werkelijke uitgavenpatroon speelt dan geen enkele rol. Komt een klant in de problemen? Dan spelen deze werkelijke uitgaven zeker wel een rol. Hypotheekverstrekkers en NHG hebben daarvoor processen ingericht waarbij er op basis van werkelijke lasten beoordeeld wordt. En er zijn extra mogelijkheden ten opzichte van het acceptatiebeleid voor nieuwe hypotheken.

De afgelopen maanden hebben wij vanuit Ockto samen met andere belangrijke spelers binnen de hypotheeksector experimenten gedaan door banktransactiebestanden van consumenten te categoriseren. Daarmee hebben we vervolgens de categorieën van de Nibud Persoonlijk Budgetadviestoets ingevuld.

Het Nibud adviseert consumenten om niet meer dan 50 procent van het netto-inkomen te besteden aan vaste lasten. Onder vaste lasten verstaat het Nibud uitgaven aan: huur/hypotheek, gas, elektriciteit, water, lokale lasten, telefoon, televisie, internet, verzekeringen, onderwijs, kinderopvang en vervoer.

Het doel van ons experiment was drieledig: bewijzen dat alle banktransacties juist kunnen worden gecategoriseerd, bewijzen dat deze klantreis volledig digitaal en geautomatiseerd kan worden uitgevoerd, achterhalen hoe deze budgettoets met werkelijke lasten scoort ten opzichte van de reguliere woonquotetoets.

Enthousiast

We zijn erg tevreden over de uitkomsten van dit experiment. De klantreis waarbij de consument inzicht geeft in zijn daadwerkelijke uitgavepatroon kan volledig digitaal en geautomatiseerd worden uitgevoerd. Daarnaast is de datakwaliteit van de gecategoriseerde transacties van een hoog niveau.

Waar ik zelf echt enthousiast over ben is het geleverde bewijs dat hiermee een feitelijke ‘werkelijke lasten toets’ kan worden uitgevoerd; op basis van een gerenommeerde toets, namelijk die van het Nibud. Met deze toets hebben we bewezen dat Loes, Hakim en Roderick ten opzichte van de reguliere woonquotetoetsing anders scoorden:

‘Experiment hypotheekacceptatie op basis van werkelijke lasten geeft goede hoop’

–Loes gaf 41 procent uit aan vaste lasten en had dus nog ruimte tot het plafond van 50 procent. Ook heeft ze bewezen dat haar huidige woonlast (huurwoning) hoger was dan de maximale toegestane annuïteit op basis van de woonquote. Twee maal groen dus.

–Hakim gaf 44 procent uit aan vaste lasten en heeft dus ook nog ruimte. Zijn huidige woonlast was echter lager dan de maximale toegestane annuïteit dus nog geen bewijs dat hij een hogere last aan kan. Een maal groen en een maal oranje dus, doch in overleg waarschijnlijk wel mogelijkheden.

–Roderick heeft een hoog inkomen. Echter bleken zijn vaste lasten 53 procent van zijn inkomen te zijn. Daarnaast is zijn huidige woonlast behoorlijk lager dan de toegestane annuïteit. Twee maal rood dus. Eigenlijk is de reguliere woonquotetoets al ruim genoeg voor Roderick. En hij kan beter nog eens goed naar zijn uitgaven kijken.

Gecategoriseerde banktransacties komen binnenkort beschikbaar als extra databron binnen de Ockto-app. Daarmee kunnen partijen aan de slag met echte gedragsdata. En krijgen consumenten waarschijnlijk extra mogelijkheden. De lust van vaste lasten dus!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Erik Langermans - HypotheekDesk Lochem 11 december 2020

Mooie innovatie Gert! Hopelijk kan het ook worden uitgerold.

Meer over
Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Meer dan 40 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt slaan de handen ineen om het delen van brondata binnen de keten te versnellen. Hiervoor tekenden zij het convenant...

Meer investeren in digitalisering en innovatie

Meer investeren in digitalisering en innovatie

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector...

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Alicia Insurance, specialist in het ontwikkelen en embedded aanbieden van verzekeringen voor zelfstandigen, heeft zeven miljoen euro groeikapitaal opgehaald. De...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Het kabinet heeft het voornemen een wetsvoorstel uit te werken dat een robuuste juridische basis geeft voor gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten...

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...