Meer investeren in digitalisering en innovatie

Saket_Gulati-004-square

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector op te schudden. Als de Nederlandse verzekeraars de techreuzen uit de VS of de innovatieve verzekeraars in Azië willen bijhouden, moeten ze meer investeren in dienstverlening.

Als gevolg van de pandemie zijn de afgelopen jaren bijzonder winstgevend geweest voor Nederlandse verzekeraars. Neem bijvoorbeeld Allianz Benelux. Het bedrijf behaalde in 2020 een omzet van 4,2 miljard euro. Terwijl de omzet steeg, zagen verzekeraars een sterke daling in verzekeringskosten door de pandemie. Ongelukken kwamen minder vaak voor en met de trend naar thuiswerken waren inbraken ook een zeldzaamheid geworden. Kortom, de zaken lopen goed.

Nederlandse verzekeringsmaatschappijen zijn gewend geraakt aan deze relatief comfortabele situatie. Volgens de jaarlijkse AM Insurance Monitor is er de afgelopen jaren weinig veranderd in het verzekeringslandschap op het gebied van digitalisering en innovatie. Als gevolg is er een enorme achterstand opgebouwd in de sector.

Technologie

Door de technologische ontwikkelingen veranderen ook de eisen van de klanten. Om de service en ervaring te verbeteren, moeten verzekeraars investeren in de uitbreiding van hun digitale diensten. Dit omvat mobiele apps die nieuwe producten en diensten aanbieden, zoals pay-per-use verzekeringen. In bredere zin, het innovatie dienstaanbod in cross-insurance ecosystemen wordt steeds belangrijker.

Er zijn veel digitalisering trends in de verzekeringssector in opkomst, denk aan InsurTech, AI en Internet of Things. Nederlandse verzekeringsmaatschappijen zijn over het algemeen trager en terughoudender om op deze nieuwe trends in te spelen in vergelijking met Amerikaanse of Aziatische concurrenten. Hier kunnen diverse redenen achter zitten: het vasthouden aan traditionele bedrijfsmodellen, politieke redenen, de culturele houding ten opzichte van risico en innovatie, of misschien de hoge eisen van gegevensbescherming en regelgeving.

Richtlijnen

Richtlijnen voor consumentenbescherming die hoog insteken, zijn essentieel. Veel bedrijven gebruiken de richtlijnen als een excuus om hun gebrek aan investeringen te rechtvaardigen. Deze regels moeten eigenlijk gezien worden als een kans om zich sterker te onderscheiden van de concurrenten. Het motto is immers: “Wij volgen de wettelijke voorschriften en ontwikkelen innovatieve producten voor de klant.”

Tot nu toe hebben verzekeraars weinig problemen gehad met hun conservatieve strategie, maar in de toekomst zal dit tot complicaties leiden. Digitale hulpmiddelen worden steeds belangrijker. Het is tegenwoordig zelfs onmogelijk om bepaalde problemen op te lossen zonder bijvoorbeeld gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

Cyberaanvallen

Met digitalisering wordt het risico op cyberaanvallen ook groter. Verzekeringsmaatschappijen zijn zelf ook potentiële slachtoffers van cyberaanvallen geworden. Daarom is het belangrijk om dergelijke claims goed te beoordelen en hun eigen gegevens veilig te beheren. Moderne AI- en cloudoplossingen kunnen verzekeraars helpen bij het vastleggen en veilig opslaan van gegevens. Op deze manier zijn alle partijen beschermd in noodsituaties.

Door het proces van schadeafhandeling te automatiseren, is het mogelijk om AI in de verzekeringssector te integreren. AI bespaart niet alleen middelen en tijd, de technologie vereenvoudigt ook de processen voor klanten en minimaliseert verzekeringsfraude. Klassieke patronen in verzekeringsfraude zijn vaak makkelijker te herkennen met kunstmatige intelligentie. Bovendien vergemakkelijkt AI de risicoanalyse voordat een contract wordt afgesloten. Dit leidt tot meer zekerheid voor verzekeraars en eerlijkere prijzen voor klanten.

Sterke digitale infrastructuur

Werken op een datagedreven manier vereist wél een krachtige digitale infrastructuur. Veel bedrijven in de sector werken echter met systemen uit het vorige millennium. Verzekeraars moeten mee met de tijd en hun systemen naar de cloud verplaatsen voor verbeterde veiligheid en resultaten. Een moderne, cloudgebaseerde infrastructuur en applicatielandschap zorgt ervoor dat producten en diensten sneller beschikbaar zijn.

Een goede digitale infrastructuur is ook een effectieve manier om klanteisen bij te houden en daaraan te voldoen. Veel verzekeraars hebben nog behoefte aan investeringen om de veranderingen van de markt bij te houden. Maar als het om digitalisering gaat, moeten verzekeraars eindelijk consequent investeren in digitale producten en systematische vernieuwing. Snelle schaderegelingsprocessen of pay-per-use modellen kunnen namelijk makkelijker en beter worden geïmplementeerd met AI.

Veel verzekeraars hebben de afgelopen jaren te weinig gedaan om zich voor te bereiden op nieuwe uitdagingen. Nieuwe technologieën bieden ook een enorm zakelijk potentieel voor nieuwe bedrijfsmodellen en gelukkig vindt er een verschuiving in het denken plaats in de sector.

Saket Gulati is Vice President – Market Head, Nederland & Head of Financial Services Benelux bij Cognizant

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

(Blog door Stephan de Jong, Directeur Technologie en Digitale Transformatie, en Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Verzekeringen (foto) bij IG&H) Intermediairs...

"Concrete acties om te verduurzamen ontbreken in de financiële sector"

"Concrete acties om te verduurzamen ontbreken in de financiële sector"

Hoewel het bewustzijn in de financiële sector over duurzaamheid toeneemt, blijft actie uit.  Dit blijkt onderzoek van Cognizant en Oxford Economics. Volgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...