Meer investeren in digitalisering en innovatie

Saket_Gulati-004-square

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector op te schudden. Als de Nederlandse verzekeraars de techreuzen uit de VS of de innovatieve verzekeraars in Azië willen bijhouden, moeten ze meer investeren in dienstverlening.

Als gevolg van de pandemie zijn de afgelopen jaren bijzonder winstgevend geweest voor Nederlandse verzekeraars. Neem bijvoorbeeld Allianz Benelux. Het bedrijf behaalde in 2020 een omzet van 4,2 miljard euro. Terwijl de omzet steeg, zagen verzekeraars een sterke daling in verzekeringskosten door de pandemie. Ongelukken kwamen minder vaak voor en met de trend naar thuiswerken waren inbraken ook een zeldzaamheid geworden. Kortom, de zaken lopen goed.

Nederlandse verzekeringsmaatschappijen zijn gewend geraakt aan deze relatief comfortabele situatie. Volgens de jaarlijkse AM Insurance Monitor is er de afgelopen jaren weinig veranderd in het verzekeringslandschap op het gebied van digitalisering en innovatie. Als gevolg is er een enorme achterstand opgebouwd in de sector.

Technologie

Door de technologische ontwikkelingen veranderen ook de eisen van de klanten. Om de service en ervaring te verbeteren, moeten verzekeraars investeren in de uitbreiding van hun digitale diensten. Dit omvat mobiele apps die nieuwe producten en diensten aanbieden, zoals pay-per-use verzekeringen. In bredere zin, het innovatie dienstaanbod in cross-insurance ecosystemen wordt steeds belangrijker.

Er zijn veel digitalisering trends in de verzekeringssector in opkomst, denk aan InsurTech, AI en Internet of Things. Nederlandse verzekeringsmaatschappijen zijn over het algemeen trager en terughoudender om op deze nieuwe trends in te spelen in vergelijking met Amerikaanse of Aziatische concurrenten. Hier kunnen diverse redenen achter zitten: het vasthouden aan traditionele bedrijfsmodellen, politieke redenen, de culturele houding ten opzichte van risico en innovatie, of misschien de hoge eisen van gegevensbescherming en regelgeving.

Richtlijnen

Richtlijnen voor consumentenbescherming die hoog insteken, zijn essentieel. Veel bedrijven gebruiken de richtlijnen als een excuus om hun gebrek aan investeringen te rechtvaardigen. Deze regels moeten eigenlijk gezien worden als een kans om zich sterker te onderscheiden van de concurrenten. Het motto is immers: “Wij volgen de wettelijke voorschriften en ontwikkelen innovatieve producten voor de klant.”

Tot nu toe hebben verzekeraars weinig problemen gehad met hun conservatieve strategie, maar in de toekomst zal dit tot complicaties leiden. Digitale hulpmiddelen worden steeds belangrijker. Het is tegenwoordig zelfs onmogelijk om bepaalde problemen op te lossen zonder bijvoorbeeld gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

Cyberaanvallen

Met digitalisering wordt het risico op cyberaanvallen ook groter. Verzekeringsmaatschappijen zijn zelf ook potentiële slachtoffers van cyberaanvallen geworden. Daarom is het belangrijk om dergelijke claims goed te beoordelen en hun eigen gegevens veilig te beheren. Moderne AI- en cloudoplossingen kunnen verzekeraars helpen bij het vastleggen en veilig opslaan van gegevens. Op deze manier zijn alle partijen beschermd in noodsituaties.

Door het proces van schadeafhandeling te automatiseren, is het mogelijk om AI in de verzekeringssector te integreren. AI bespaart niet alleen middelen en tijd, de technologie vereenvoudigt ook de processen voor klanten en minimaliseert verzekeringsfraude. Klassieke patronen in verzekeringsfraude zijn vaak makkelijker te herkennen met kunstmatige intelligentie. Bovendien vergemakkelijkt AI de risicoanalyse voordat een contract wordt afgesloten. Dit leidt tot meer zekerheid voor verzekeraars en eerlijkere prijzen voor klanten.

Sterke digitale infrastructuur

Werken op een datagedreven manier vereist wél een krachtige digitale infrastructuur. Veel bedrijven in de sector werken echter met systemen uit het vorige millennium. Verzekeraars moeten mee met de tijd en hun systemen naar de cloud verplaatsen voor verbeterde veiligheid en resultaten. Een moderne, cloudgebaseerde infrastructuur en applicatielandschap zorgt ervoor dat producten en diensten sneller beschikbaar zijn.

Een goede digitale infrastructuur is ook een effectieve manier om klanteisen bij te houden en daaraan te voldoen. Veel verzekeraars hebben nog behoefte aan investeringen om de veranderingen van de markt bij te houden. Maar als het om digitalisering gaat, moeten verzekeraars eindelijk consequent investeren in digitale producten en systematische vernieuwing. Snelle schaderegelingsprocessen of pay-per-use modellen kunnen namelijk makkelijker en beter worden geïmplementeerd met AI.

Veel verzekeraars hebben de afgelopen jaren te weinig gedaan om zich voor te bereiden op nieuwe uitdagingen. Nieuwe technologieën bieden ook een enorm zakelijk potentieel voor nieuwe bedrijfsmodellen en gelukkig vindt er een verschuiving in het denken plaats in de sector.

Saket Gulati is Vice President – Market Head, Nederland & Head of Financial Services Benelux bij Cognizant

Reactie toevoegen

 
Meer over
Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...