"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"
"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat de consument behaagt, de verkoper van het artikel dat het hartje sneller heeft doen kloppen." Dat stelt AFM-voorzitter Laura van Geest in haar FD-column met dit keer als onderwerp embedded finance. Van Geest: "De financiële dienst zal zich (deels) ontwikkelen tot een anoniem, gestandaardiseerd en mogelijk steeds kleinere schakel in het algehele koopproces, waarvoor de bank of verzekeraar een meer bescheiden vergoeding krijgt van het veelal niet-Europese platform. Deze prijsdruk zal efficiency en schaalvergroting afdwingen en zet het verdienmodel van de traditionele financieel dienstverleners onder druk, ten faveure van het platform."
Het toezicht moet zich mee ontwikkelen en zal volgens Van Geest steeds Europeser zijn.
Geen aanlokkelijk voorland
De AFM stelde eerder dat de steeds verdergaande differentiatie van premie en voorwaarden ook nadelen kent. Van Geest herhaalt dit: "Het is wachten op het hyperpersoonlijke alles-in-een product, met op het individu toegesneden producteigenschappen, voorzien van een op de persoonlijke koopbereidheid afgestelde prijs. Denk aan een handige (maar de facto zorgvuldig uitgeklede) reisverzekering voor een skivakantie. Op maat aangeboden, als sluitstuk van een shopping spree bij een dure webshop voor ski’s en een lawine-airbag, en daarom prijzig en zonder off-piste-dekking. Een ondoorzichtige markt met sterk gepersonaliseerde premies en voorwaarden is geen aanlokkelijk voorland."
Reactie toevoegen
Meer over
AFM-brief mogelijke vergunningplicht bij bemiddelen in groepsverzekeringen
De AFM heeft een brief ontwikkeld om marktpartijen die gebruik maken van groepsverzekeringen erop te wijzen dat er mogelijk een vergunningplicht gaat gelden. De...
“Hypotheekfraude blijkt een relatief makkelijk verdienmodel”
“Hypotheekfraude blijkt een relatief makkelijk verdienmodel.” Dat schrijft de AFM in haar onlangs verschenen Trendzicht 2025. De toezichthouder: “Hoewel...
Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet
(AFM in VVP-special Business Innovation 2024) Je auto voor een uur verzekeren tegen inbraak op een parkeerterrein, of direct een reisverzekering afsluiten bij...
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....
Hypotheek Visie gaat werk maken van AFM-aanbevelingen
Hypotheek Visie gaat de aanbevelingen in de AFM-verkenning 'Kwaliteit Hypotheekadvies 2024' op een rijtje zetten voor de ruim zestig aangesloten hypotheekadvieskantoren....
AFM ziet verbeterpunten bij kwaliteit hypotheekadviezen
Hypotheekadviseurs vragen over het algemeen alle verplichte elementen uit bij de klant, maar advisering over verantwoorde woonlasten en risicobereidheid blijven...
Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie
De AFM constateert in een nieuw rapport verbeteringen in de communicatie aan deelnemers, maar ziet nog te vaak dat pensioenfondsen niet duidelijk genoeg zijn over...
MoneyView in de nieuwe VVP: gemak nekt de mens
Gemak nekt de mens, stelt directeur Pepijn van Kleef van MoneyView in zijn column in de nieuwe VVP 4-2024. Van Kleef: "Ik merk dat het me meer en meer tegen begint...
AFM waarschuwt voor 'pump en dump' met crypto's
De AFM maakt zich zorgen om marktmanipulatie bij de handel in crypto’s. De zogenoemde ‘pump en dump’ is een vorm van marktmisbruik waarbij deelnemers...
AFM deelt resultaten onderzoek hypotheekadvies
De AFM) heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de kwaliteit van hypotheekadvies. Tijdens Hypovak, dat op 10 oktober plaatsvindt in de Midden Nederland Hallen, zal...