Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd strategisch én dagdagelijks een beslissing moeten nemen.", aldus Jack Vos (Onesurance) in deel 1 van de reeks Strategisch Ondernemerschap in VVP.

Vos somt in het artikel onder meer drie belangrijke dilemma's op voor adviseurs met steeds drie beslissingen die je als kantoor kunt nemen om duidelijkheid te creëren voor jezelf, voor de medewerkers en voor de klanten.

Dit zijn ze:

Social (Klantverwachtingen en demografie):

Dilemma: Hoe (snel) moet ik inspelen op de eisen van kritische consument en hoe ga ik om met vergrijzing (in de portefeuille) en de nieuwe generatie?

  1. Durf te diversifiëren Start met je benadering én aanbod aan te passen voor gericht gekozen (demografische) klantsegmenten of specifieke doelgroepen. Geef dataverrijking de hoogste prioriteit, zodat je toe kan werken naar personalisatie.
  2. Speel in op levensfasen en levensstijlen Adviseer klanten niet alleen over hoe ze hun verzekeringen aan kunnen passen als ze gezinsuitbreiding krijgen, met pensioen gaan, etc, maar lever echte ‘financiële nachtrust’ door inzet van simpele maar doeltreffende financiële planningssoftware (zoals Finrust). Organiseer webinars en informatieve sessies over relevante thema’s.
  3. Digitaliseer en blijf innoveren Voorkom een stoffige reputatie en blijf investeren in digitale tools, klantgerichte platformen, online offerteaanvragen, digitale claimverwerking en multi-channel communicatie (bijv. e-mail, sociale media).

Technical (digitale disruptie):

Dilemma: Hoe (snel) moet ik nieuwe technologie integreren en hoe blijf ik waarde toevoegen voor mijn klanten?

  1. Blijf op de hoogte Volg relevante nieuwsbronnen, neem deel aan branche-evenementen en ga eens op ontdekking uit bij de innovators in de markt. Onthoud dat de impact van technologie op korte termijn wordt overschat, maar op lange termijn wordt onderschat.
  2. Help de klant bij digitale risico's Technologie brengt nieuwe risico’s met zich mee, zoals cyberdreigingen, datalekken, online fraude, inbreuk op privacy of afhankelijkheid van ICT en netwerkstoringen. Adviseer over beveiligingsmaatregelen en bespreek verzekeringsopties.
  3. Werk samen met technologie-experts Technologie is zelfs voor experts zeer complex geworden. Dus schoenmaker blijf bij je leest en werk samen met experts en raadpleeg consultants om uw eigen bedrijf en uw klanten te voorzien van advies over technologische kwesties. Ga niet zelf het wiel uitvinden.

Environmental (verduurzaming en klimaatverandering):

Dilemma: Hoe (snel) moet ik inspelen op de drang naar verduurzaming en wat doe ik met klimaat gerelateerde risico’s?

  1. Start met bewustwording Informeer je klanten over de impact van klimaatverandering en milieuproblemen op hun verzekeringsbehoeften. Hoe zit het precies met de dekkingen bij een overstroming? Bewustwording kan klanten aanzetten tot actie.
  2. Risico-advies en preventie Zorg dat je de klant altijd een stap voor bent en bied advies over het beheersen van risico’s met de nadruk op preventieve maatregelen, zoals het doorvoeren van structurele verbeteringen of het maken van evacuatieplannen.  Vergelijk en zoek verzekeraars die proactief werken aan klimaat gerelateerde risico's.
  3. Adviseer actief over verduurzaming Moedig klanten aan bij gebruik van groene technologieën, energie-efficiëntie en verstandig gebruik van hulpbronnen. Leg uit wat de consequenties zijn als men niet verduurzaamt (bijv. een huis met een energielabel G is straks onverkoopbaar). Geef als kantoor uiteraard het goede voorbeeld. Niet verduurzamen is simpelweg geen optie.

"Pas als je zelf duidelijke beslissingen hebt genomen, hoe je als kantoor met deze dilemma’s om wilt gaan, kun je ook je klanten helpen navigeren door en in deze onzekere ontwikkelingen. Als adviseur wil je de klant een kompas bieden, zodat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken. De kwaliteit van dat kompas neemt toe als je rekening houdt met een aantal basisprincipes", aldus Vos.

Lees HIER het hele artikel.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Gewoon bij Saskia

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Gewoon bij Saskia

Jury en spotters hebben voor de zevende editie van de VVP Advies Award twaalf excellente advieskantoren genomineerd in vier categorieën. In aanloop naar de...

VVP Ondernemerspanel: praktijktips voor adviesondernemers

VVP Ondernemerspanel: praktijktips voor adviesondernemers

VVP vroeg de deelnemers aan het VVP Ondernemerspanel voor de VVP Special Business Support een aantal concrete praktijktips te geven waar adviesondernemers direct...

VVP-special Business Support 2025: samen sterker

VVP-special Business Support 2025: samen sterker

Tot de nok toe gevuld met praktijkinformatie, ondernemerstips en inspiratie: de VVP-special Business Support 2025. De vijf doorgewinterde leden van het VVP Ondernemerspanel...

En-en ondernemen in de adviespraktijk

En-en ondernemen in de adviespraktijk

(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) “Moet ik kiezen tussen persoonlijk advies of digitaal gemak?”...

En de twaalf genomineerden voor de VVP Advies Award 2025 zijn…

En de twaalf genomineerden voor de VVP Advies Award 2025 zijn…

De jury van de VVP Advies Award 2025 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Kleine advieskantoren,...

Technologie als troef: kansen voor het intermediair

Technologie als troef: kansen voor het intermediair

(Jack Vos, Onesurance, in katern Bijzondere en nieuwe risico's, VVP 2-2025)  De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs,...

Maatwerkverzoeken binnen volmachtketen volledig digitaal

Maatwerkverzoeken binnen volmachtketen volledig digitaal

Sector Orange introduceert een applicatie die het volledige proces rondom maatwerkverzoeken binnen de volmachtketen digitaliseert. Wanneer maatwerkverzoeken leiden...

Digitale lessen en kansen voor het adviesvak

Digitale lessen en kansen voor het adviesvak

De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs, brengen technologie die processen vereenvoudigt en klantcontact verbetert. Sommige...

VVP Advies Award nieuwe stijl: gespot ruim 160 advieshelden

VVP Advies Award nieuwe stijl: gespot ruim 160 advieshelden

Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst van 25 juni bij...

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Sneller, nauwkeuriger en volledig compliant advies. Dat biedt volgens Blinqx de toepassing van kunstmatige intelligentie in eBlinqx Risicomanagement. Joost Heijligers,...