Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd strategisch én dagdagelijks een beslissing moeten nemen.", aldus Jack Vos (Onesurance) in deel 1 van de reeks Strategisch Ondernemerschap in VVP.

Vos somt in het artikel onder meer drie belangrijke dilemma's op voor adviseurs met steeds drie beslissingen die je als kantoor kunt nemen om duidelijkheid te creëren voor jezelf, voor de medewerkers en voor de klanten.

Dit zijn ze:

Social (Klantverwachtingen en demografie):

Dilemma: Hoe (snel) moet ik inspelen op de eisen van kritische consument en hoe ga ik om met vergrijzing (in de portefeuille) en de nieuwe generatie?

  1. Durf te diversifiëren Start met je benadering én aanbod aan te passen voor gericht gekozen (demografische) klantsegmenten of specifieke doelgroepen. Geef dataverrijking de hoogste prioriteit, zodat je toe kan werken naar personalisatie.
  2. Speel in op levensfasen en levensstijlen Adviseer klanten niet alleen over hoe ze hun verzekeringen aan kunnen passen als ze gezinsuitbreiding krijgen, met pensioen gaan, etc, maar lever echte ‘financiële nachtrust’ door inzet van simpele maar doeltreffende financiële planningssoftware (zoals Finrust). Organiseer webinars en informatieve sessies over relevante thema’s.
  3. Digitaliseer en blijf innoveren Voorkom een stoffige reputatie en blijf investeren in digitale tools, klantgerichte platformen, online offerteaanvragen, digitale claimverwerking en multi-channel communicatie (bijv. e-mail, sociale media).

Technical (digitale disruptie):

Dilemma: Hoe (snel) moet ik nieuwe technologie integreren en hoe blijf ik waarde toevoegen voor mijn klanten?

  1. Blijf op de hoogte Volg relevante nieuwsbronnen, neem deel aan branche-evenementen en ga eens op ontdekking uit bij de innovators in de markt. Onthoud dat de impact van technologie op korte termijn wordt overschat, maar op lange termijn wordt onderschat.
  2. Help de klant bij digitale risico's Technologie brengt nieuwe risico’s met zich mee, zoals cyberdreigingen, datalekken, online fraude, inbreuk op privacy of afhankelijkheid van ICT en netwerkstoringen. Adviseer over beveiligingsmaatregelen en bespreek verzekeringsopties.
  3. Werk samen met technologie-experts Technologie is zelfs voor experts zeer complex geworden. Dus schoenmaker blijf bij je leest en werk samen met experts en raadpleeg consultants om uw eigen bedrijf en uw klanten te voorzien van advies over technologische kwesties. Ga niet zelf het wiel uitvinden.

Environmental (verduurzaming en klimaatverandering):

Dilemma: Hoe (snel) moet ik inspelen op de drang naar verduurzaming en wat doe ik met klimaat gerelateerde risico’s?

  1. Start met bewustwording Informeer je klanten over de impact van klimaatverandering en milieuproblemen op hun verzekeringsbehoeften. Hoe zit het precies met de dekkingen bij een overstroming? Bewustwording kan klanten aanzetten tot actie.
  2. Risico-advies en preventie Zorg dat je de klant altijd een stap voor bent en bied advies over het beheersen van risico’s met de nadruk op preventieve maatregelen, zoals het doorvoeren van structurele verbeteringen of het maken van evacuatieplannen.  Vergelijk en zoek verzekeraars die proactief werken aan klimaat gerelateerde risico's.
  3. Adviseer actief over verduurzaming Moedig klanten aan bij gebruik van groene technologieën, energie-efficiëntie en verstandig gebruik van hulpbronnen. Leg uit wat de consequenties zijn als men niet verduurzaamt (bijv. een huis met een energielabel G is straks onverkoopbaar). Geef als kantoor uiteraard het goede voorbeeld. Niet verduurzamen is simpelweg geen optie.

"Pas als je zelf duidelijke beslissingen hebt genomen, hoe je als kantoor met deze dilemma’s om wilt gaan, kun je ook je klanten helpen navigeren door en in deze onzekere ontwikkelingen. Als adviseur wil je de klant een kompas bieden, zodat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken. De kwaliteit van dat kompas neemt toe als je rekening houdt met een aantal basisprincipes", aldus Vos.

Lees HIER het hele artikel.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet

Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet

(AFM in VVP-special Business Innovation 2024) Je auto voor een uur verzekeren tegen inbraak op een parkeerterrein, of direct een reisverzekering afsluiten bij...

Schaken of Staken?

Schaken of Staken?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP-special Business Innovation 2024) In 1997 werd de wereld van technologie en menselijke prestatie op zijn kop gezet toen Garry Kasparov,...

Van idee tot impact

Van idee tot impact

(Otto Lagemaat, Open Innovatie Beweging, in VVP-special Business Innvation 2024) De wereld digitaliseert in rap tempo, en mensen worden steeds ‘zelfredzamer’...

Samen innovatiekracht van de sector vergroten

Samen innovatiekracht van de sector vergroten

(Verbond van Verzekeraars in VVP-special Business Innovation 2024) December vorig jaar kondigde het Verbond van Verzekeraars aan een doorstart te maken met het innovatieplatform...

Focus is belangrijk

Focus is belangrijk

(Marc Diks, Alpina Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Met innovatie is er eigenlijk nooit een stip op de horizon. We ontwikkelen continu door en de...

De Menselijke Factor: het supergeheim voor innovatie

De Menselijke Factor: het supergeheim voor innovatie

De financiële sector heeft zich decennialang laten leiden door spreadsheets, rendementen en kwartaalcijfers. Resultaatgerichtheid werd de norm, alsof het enige...

Geen ruimte voor politieke spelletjes

Geen ruimte voor politieke spelletjes

(Michael Mackaaij, voorzitter Stichting CGA, in VVP-special Business Innovation 2024). Maar liefst 750 stakeholders werden op 3 september tijdens het derde VIP...

VVP Ondernemersdag praktijktips Gijs Mensing: word een versneller

VVP Ondernemersdag praktijktips Gijs Mensing: word een versneller

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer keynote speaker Gijs Mensing...

Meer efficiency, betere klantbediening

Meer efficiency, betere klantbediening

(Partner in kennis De Goudse in VVP-special Business Innovation 2024) Hoe kunnen we onze klanten nog beter en persoonlijker bedienen en hoe helpen we adviseurs...

Op de toekomst voorbereid met risicogestuurd adviseren

Op de toekomst voorbereid met risicogestuurd adviseren

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Business Innovation 2024) Ondernemers die hun risico’s willen beheersen, zijn goed bezig als ze die...