Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd strategisch én dagdagelijks een beslissing moeten nemen.", aldus Jack Vos (Onesurance) in deel 1 van de reeks Strategisch Ondernemerschap in VVP.

Vos somt in het artikel onder meer drie belangrijke dilemma's op voor adviseurs met steeds drie beslissingen die je als kantoor kunt nemen om duidelijkheid te creëren voor jezelf, voor de medewerkers en voor de klanten.

Dit zijn ze:

Social (Klantverwachtingen en demografie):

Dilemma: Hoe (snel) moet ik inspelen op de eisen van kritische consument en hoe ga ik om met vergrijzing (in de portefeuille) en de nieuwe generatie?

  1. Durf te diversifiëren Start met je benadering én aanbod aan te passen voor gericht gekozen (demografische) klantsegmenten of specifieke doelgroepen. Geef dataverrijking de hoogste prioriteit, zodat je toe kan werken naar personalisatie.
  2. Speel in op levensfasen en levensstijlen Adviseer klanten niet alleen over hoe ze hun verzekeringen aan kunnen passen als ze gezinsuitbreiding krijgen, met pensioen gaan, etc, maar lever echte ‘financiële nachtrust’ door inzet van simpele maar doeltreffende financiële planningssoftware (zoals Finrust). Organiseer webinars en informatieve sessies over relevante thema’s.
  3. Digitaliseer en blijf innoveren Voorkom een stoffige reputatie en blijf investeren in digitale tools, klantgerichte platformen, online offerteaanvragen, digitale claimverwerking en multi-channel communicatie (bijv. e-mail, sociale media).

Technical (digitale disruptie):

Dilemma: Hoe (snel) moet ik nieuwe technologie integreren en hoe blijf ik waarde toevoegen voor mijn klanten?

  1. Blijf op de hoogte Volg relevante nieuwsbronnen, neem deel aan branche-evenementen en ga eens op ontdekking uit bij de innovators in de markt. Onthoud dat de impact van technologie op korte termijn wordt overschat, maar op lange termijn wordt onderschat.
  2. Help de klant bij digitale risico's Technologie brengt nieuwe risico’s met zich mee, zoals cyberdreigingen, datalekken, online fraude, inbreuk op privacy of afhankelijkheid van ICT en netwerkstoringen. Adviseer over beveiligingsmaatregelen en bespreek verzekeringsopties.
  3. Werk samen met technologie-experts Technologie is zelfs voor experts zeer complex geworden. Dus schoenmaker blijf bij je leest en werk samen met experts en raadpleeg consultants om uw eigen bedrijf en uw klanten te voorzien van advies over technologische kwesties. Ga niet zelf het wiel uitvinden.

Environmental (verduurzaming en klimaatverandering):

Dilemma: Hoe (snel) moet ik inspelen op de drang naar verduurzaming en wat doe ik met klimaat gerelateerde risico’s?

  1. Start met bewustwording Informeer je klanten over de impact van klimaatverandering en milieuproblemen op hun verzekeringsbehoeften. Hoe zit het precies met de dekkingen bij een overstroming? Bewustwording kan klanten aanzetten tot actie.
  2. Risico-advies en preventie Zorg dat je de klant altijd een stap voor bent en bied advies over het beheersen van risico’s met de nadruk op preventieve maatregelen, zoals het doorvoeren van structurele verbeteringen of het maken van evacuatieplannen.  Vergelijk en zoek verzekeraars die proactief werken aan klimaat gerelateerde risico's.
  3. Adviseer actief over verduurzaming Moedig klanten aan bij gebruik van groene technologieën, energie-efficiëntie en verstandig gebruik van hulpbronnen. Leg uit wat de consequenties zijn als men niet verduurzaamt (bijv. een huis met een energielabel G is straks onverkoopbaar). Geef als kantoor uiteraard het goede voorbeeld. Niet verduurzamen is simpelweg geen optie.

"Pas als je zelf duidelijke beslissingen hebt genomen, hoe je als kantoor met deze dilemma’s om wilt gaan, kun je ook je klanten helpen navigeren door en in deze onzekere ontwikkelingen. Als adviseur wil je de klant een kompas bieden, zodat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken. De kwaliteit van dat kompas neemt toe als je rekening houdt met een aantal basisprincipes", aldus Vos.

Lees HIER het hele artikel.

Reactie toevoegen

 
Meer over
AI waar het kan, mens waar het moet

AI waar het kan, mens waar het moet

(Robert Witteveen, First Day Advisory Group, in VVP-special Slimmer Adviseren) De adviespraktijk kraakt. Klanten verwachten snelheid én persoonlijk contact....

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

Tijdens het FFP Diner op 4 november is de Pensioen APK van Nationale-Nederlanden uitgeroepen tot winnaar van de FFP Innovatie Award 2025. Het is de eerste keer dat...

Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia

Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia

De vier winnaars van de VVP Advies Awards 2025 zijn: Gewoon bij Saskia (categorie Starters), PMP Duurzaam Verzekeren (Categorie Kleine kantoren), De Goede Financieel...

Durf jezelf te laten zien

Durf jezelf te laten zien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Durf jezelf te laten zien. Ook als je geen verkooppraatjes houdt of een strak kantoor hebt. Klanten zoeken geen...

Geheel digitaal landschap opgetuigd

Geheel digitaal landschap opgetuigd

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Door technologie onderdeel te maken van het adviesproces willen wij als organisatie stappen zetten om steeds slimmer te...

Stop met optimaliseren, begin met groeien

Stop met optimaliseren, begin met groeien

(Partner in kennis Onesurance in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Voor het intermediair is innovatie bittere noodzaak. De autonome groei van klantenaantallen...

Grande Finale Advies Award 2025 in beeld

Grande Finale Advies Award 2025 in beeld

Bekijk de video-impressie van Jeffrey Korte van de Grande Finale van de VVP Advies Award 2025 in de Rijkskwekerij te Baarn, de meest duurzame eventlocatie van Nederland. [object...

Rondetafel over de toekomst van het adviesvak

Rondetafel over de toekomst van het adviesvak

(Rondetafel in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) De advieswereld verandert fundamenteel. Klanten worden veeleisender en vooral jongeren wenden zich af van het...

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor...

Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen

Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen

(Rondetafel in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) De advieswereld verandert fundamenteel. Klanten worden veeleisender en vooral jongeren wenden zich af van het...