Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd strategisch én dagdagelijks een beslissing moeten nemen.", aldus Jack Vos (Onesurance) in deel 1 van de reeks Strategisch Ondernemerschap in VVP.
Vos somt in het artikel onder meer drie belangrijke dilemma's op voor adviseurs met steeds drie beslissingen die je als kantoor kunt nemen om duidelijkheid te creëren voor jezelf, voor de medewerkers en voor de klanten.
Dit zijn ze:
Social (Klantverwachtingen en demografie):
Dilemma: Hoe (snel) moet ik inspelen op de eisen van kritische consument en hoe ga ik om met vergrijzing (in de portefeuille) en de nieuwe generatie?
- Durf te diversifiëren Start met je benadering én aanbod aan te passen voor gericht gekozen (demografische) klantsegmenten of specifieke doelgroepen. Geef dataverrijking de hoogste prioriteit, zodat je toe kan werken naar personalisatie.
- Speel in op levensfasen en levensstijlen Adviseer klanten niet alleen over hoe ze hun verzekeringen aan kunnen passen als ze gezinsuitbreiding krijgen, met pensioen gaan, etc, maar lever echte ‘financiële nachtrust’ door inzet van simpele maar doeltreffende financiële planningssoftware (zoals Finrust). Organiseer webinars en informatieve sessies over relevante thema’s.
- Digitaliseer en blijf innoveren Voorkom een stoffige reputatie en blijf investeren in digitale tools, klantgerichte platformen, online offerteaanvragen, digitale claimverwerking en multi-channel communicatie (bijv. e-mail, sociale media).
Technical (digitale disruptie):
Dilemma: Hoe (snel) moet ik nieuwe technologie integreren en hoe blijf ik waarde toevoegen voor mijn klanten?
- Blijf op de hoogte Volg relevante nieuwsbronnen, neem deel aan branche-evenementen en ga eens op ontdekking uit bij de innovators in de markt. Onthoud dat de impact van technologie op korte termijn wordt overschat, maar op lange termijn wordt onderschat.
- Help de klant bij digitale risico's Technologie brengt nieuwe risico’s met zich mee, zoals cyberdreigingen, datalekken, online fraude, inbreuk op privacy of afhankelijkheid van ICT en netwerkstoringen. Adviseer over beveiligingsmaatregelen en bespreek verzekeringsopties.
- Werk samen met technologie-experts Technologie is zelfs voor experts zeer complex geworden. Dus schoenmaker blijf bij je leest en werk samen met experts en raadpleeg consultants om uw eigen bedrijf en uw klanten te voorzien van advies over technologische kwesties. Ga niet zelf het wiel uitvinden.
Environmental (verduurzaming en klimaatverandering):
Dilemma: Hoe (snel) moet ik inspelen op de drang naar verduurzaming en wat doe ik met klimaat gerelateerde risico’s?
- Start met bewustwording Informeer je klanten over de impact van klimaatverandering en milieuproblemen op hun verzekeringsbehoeften. Hoe zit het precies met de dekkingen bij een overstroming? Bewustwording kan klanten aanzetten tot actie.
- Risico-advies en preventie Zorg dat je de klant altijd een stap voor bent en bied advies over het beheersen van risico’s met de nadruk op preventieve maatregelen, zoals het doorvoeren van structurele verbeteringen of het maken van evacuatieplannen. Vergelijk en zoek verzekeraars die proactief werken aan klimaat gerelateerde risico's.
- Adviseer actief over verduurzaming Moedig klanten aan bij gebruik van groene technologieën, energie-efficiëntie en verstandig gebruik van hulpbronnen. Leg uit wat de consequenties zijn als men niet verduurzaamt (bijv. een huis met een energielabel G is straks onverkoopbaar). Geef als kantoor uiteraard het goede voorbeeld. Niet verduurzamen is simpelweg geen optie.
"Pas als je zelf duidelijke beslissingen hebt genomen, hoe je als kantoor met deze dilemma’s om wilt gaan, kun je ook je klanten helpen navigeren door en in deze onzekere ontwikkelingen. Als adviseur wil je de klant een kompas bieden, zodat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken. De kwaliteit van dat kompas neemt toe als je rekening houdt met een aantal basisprincipes", aldus Vos.
Lees HIER het hele artikel.
Reactie toevoegen
Meer over
(Jack Vos, Onesurance, in VVP 1-2025) Laten we eerlijk zijn: hoe vaak stellen we onszelf de vraag: ‘waarom doen we dit eigenlijk zo?’ De kracht van...
FFP lanceert 'Innovatie Award'
Om innovatie in de wereld van financiële planning te stimuleren lanceert FFP een speciale ‘Innovatie Award’. In 2025 zal deze onderscheiding voor...
EDI-wallet: kansen maar ook risico's
De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...
Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector
(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....
VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®
Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...
Achmea gastheer zevende Positive Finance Day
Achmea is gastheer van de zevende editie van de Positive Finance Day die Dazure en de stichting MaatschapWij (voorheen New Financial Forum) op 13 maart organiseren. ...
Verantwoorde AI in de Adviespraktijk
(Ken je vak! VVP 4-5 2024) In dit vijfde deel van de serie ‘AI in de Adviespraktijk’ deelt Dennie van den Biggelaar, CTO van Onesurance.ai, inzichten...
Innoveren met oog voor de mens
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...