De sector van de toekomst

Omslag Bjorn Bierhaalder 2019

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen ontdekken in een wereld die Insurtech, AI, machine learning en blockchain combineert met de financiële toekomstvragen van consumenten.

Mijn hoofd zit vol. Vol met de verhalen en voorbeelden die ik de afgelopen periode heb gezien, gelezen en gehoord over ontwikkelingen in de verzekeringswereld. Als je je er een klein beetje in verdiept, is het fantastisch om te horen hoe de wereld zich ontwikkelt in wat we gemakshalve de vierde industriële revolutie noemen. De technische mogelijkheden, de verbindingen tussen verschillende databronnen die in fracties van seconden leiden tot analyses en uitkomsten, en hoe ver de ontwikkelingen daarin al zijn – dat is inspirerend en overweldigend tegelijk. En daarom zit mijn hoofd vol.

Mijn hoofd zit ook vol met de uitkomsten van het consumentenonderzoek dat ik met Susan Visser en Fred de Jong heb gedaan. Zeventig procent van de consumenten blijkt zich zorgen te maken over de financiële toekomst. En dit zijn nota bene consumenten die gebruik maken van financieel adviseurs. Zeventig procent! Adviseurs zijn met hun klanten vooral in gesprek over productgerichte oplossingen en lijken niet in gesprek te gaan over wat hun klanten ’s nachts wakker houdt. Een voorbeeld? Kan ik straks de zorgkosten voor mezelf en mijn gezin nog wel betalen?

Hoop en verwachting

En mijn hoofd zit vol met alle Make Change Happen-vragen die voor ons liggen. Aan verandervraagstukken geen gebrek. De belangrijkste vraag is waar de change gaat plaatsvinden en wat die change gaat inhouden.

Ik heb daar een hoop en verwachting bij. Verzekeren is voor mij een vorm van betekenisvolle dienstverlening. Net zoals zorg, onderwijs en advocatuur dat zijn. Dat zijn vormen van dienstverlening waarbij je van mens tot mens een positief betekenisvol verschil kunt maken in het leven van anderen.

‘Verzekeren is voor mij een vorm van betekenisvolle dienstverlening’

Ik hoop en verwacht dat de ontwikkelingen zorgen voor een financiële sector die betekenisvol is voor consumenten en de maatschappij. De mogelijkheden hiervoor zijn er. Een voorbeeld? Consumenten maken zich zorgen over hun financiële toekomst. Die zorgen neem je niet weg met betere productoplossingen of geavanceerde technologie. Dan wordt het sneller en slimmer meer van hetzelfde zonder het echte probleem op te lossen.

Hoe neem je de zorgen van consumenten dan wel weg? Dat gaan we met elkaar ontdekken. Het lijkt mij mooi om hierin met elkaar stappen te zetten. We nemen afstand van het dagelijkse werk en creëren ruimte om te experimenteren en te leren. We gaan vorm en inhoud geven aan de sector van de toekomst.

Misschien is dit wensdromen van mijn kant. Daar zit mijn hoofd vol mee.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Denken met je handen

Denken met je handen

Lego Serious Play kent drie ‘superpowers’ die kunnen helpen bij ingewikkelde vraagstukken als het ontwikkelen van visies en toekomstscenario’s:...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Let's play seriously op 29 maart in Den Haag

Let's play seriously op 29 maart in Den Haag

Het New Financial Forum organiseert op 29 maart 2017 in Den Haag het bijzondere event Let’s play seriously. Realisatiekracht is het uitgangspunt. Met de materialen...

Laat als adviseur oude gewoonten en wetmatigheden los

Laat als adviseur oude gewoonten en wetmatigheden los

“In de markt zijn digitalisering, veranderend klantgedrag, wet- en regelgeving en herstel van vertrouwen belangrijke thema’s. Dat weten we inmiddels...