Digitale basisstructuur werkt

Jurjen Oosterbaan 2018 WV

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik denk dat dit binnen onze sector het geval is”, aldus Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO.

Volgens Oosterbaan Martinius is dat geen vanzelfsprekendheid wanneer je kijkt naar de diversiteit van producten en diensten, de verschillende partijen die deel uitmaken van de keten, de verschillende belangen en distributiemethoden die er zijn. “Om dan jaarlijks miljoenen transacties met vele miljarden euro’s premie en uitkeringen zonder grote digitale storingen te laten functioneren is iets om als sector dankbaar voor te zijn. Maar tegelijkertijd ook een waarschuwing om niet voortijdig innovaties door te voeren die het huidige goed werkende systeem kunnen verstoren. Uiteraard kunnen dingen beter. Dat uitspreken is dan niet bedoeld als verwijt maar meer een wenselijke ambitie. Wat mij betreft zouden inspanningen op het gebied van innovatie vooral gericht moeten zijn op het vergroten van het inzicht van de consument in zijn eigen financiële positie en het stimuleren van de consument om tijdig maatregelen te nemen om de eigen financiële weerbaarheid te vergroten.”

Jurjen Oosterbaan-Martinius: ‘Adviseur wordt meer ‘data-analist’ en regisseur voor de klant.’

Voordeel adviseur

Volgens Oosterbaan Martinius gaat het thema ‘data’ langs allerlei kanten belangrijker worden. “Wij krijgen te maken met Europese wetgeving die gevolgen zal hebben voor het uitwisselen van data tussen financiële instellingen. Maar ook een toenemende discussie over de vraag onder welke voorwaarden de adviseur van de klant op eenvoudige wijze toegang moet kunnen hebben tot de informatie die bijvoorbeeld aanbieders over de klant hebben. Deze toegang moet efficiënt, dat wil zeggen snel en tegen lage kosten, mogelijk zijn. Zonder toegang tot deze data kan een adviseur niet op goede wijze invulling geven aan zijn werkzaamheden in het kader van onderhoud. Omdat wij weten dat een groot deel van de consumenten zelf onvoldoende oog heeft voor het belang van onderhoud van de financiële situatie, betekenen blokkades voor de adviseur op het gebied van toegang tot data dat daarmee veel consumenten risico’s gaan lopen die niet nodig zijn. Een deel van de digitale innovaties zal zich richten op deze data-uitwisseling. De financieel adviseur wordt daarmee meer ‘data-analist’ en regisseur voor de klant. Kijk je naar het portfolio van de opleidingen in onze sector, dan zie je dat voor die wijzing van de functie van de financieel adviseur nog beperkt aandacht is.”

Impact

Wat de impact van AI zal zijn op financieel advies is een lastige vraag, aldus Oosterbaan Martinius. “Misschien een paar verwachtingen op hoofdlijnen? Er komt meer informatie voor consumenten beschikbaar. Een overvloed aan informatie kan leiden tot keuzenstress en daarmee tot uitstel van keuzen. De rol van de adviseur zou kunnen verschuiven van bron van kennis (weten) naar dienstverleners die bevorderen dat consumenten ook gaan doen wat in hun belang is (activeren). Voor de adviesbranche kan dit betekenen dat ‘kennis’ minder exclusief wordt en de onderscheidende kracht vooral op vaardigheid in de communicatie met consumenten komt te liggen.“

Drie tips

  • Benoem ‘digitalisering’ als strategisch onderwerp voor de toekomst van jouw kantoor;
  • Stimuleer medewerkers zich digitaal vaardiger te ontwikkelen;
  • Ga structureel periodiek met collega’s in gesprek hoe zij de digitale ontwikkelingen in hun kantoor verwerken. Dus digitale gespreksgroepen in een vaste samenstelling.

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De Goudse minderheidsaandeelhouder Bureau DFO

De Goudse minderheidsaandeelhouder Bureau DFO

De Goudse wordt per 1 april 2025 voor 30 procent minderheidsaandeelhouder van Bureau DFO. De activiteiten van Bureau DFO worden in de komende jaren ongewijzigd voortgezet...

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...

"Groeiende belangstelling adviseurs voor verduurzaming woningmarkt"

"Groeiende belangstelling adviseurs voor verduurzaming woningmarkt"

Van de hypotheekadviseurs onderkent 85 procent dat verduurzaming van de woning steeds belangrijker is bij een hypotheeklening. Dit blijkt uit de Vakpaper Duurzaam...

Samenwerken in tijden van digitale transformatie

Samenwerken in tijden van digitale transformatie

(Partner in kennis Inpact, in VVP 5-6 2024) Vrieling Specials, onderdeel van Vrieling, heeft dit jaar een nieuw digitaal platform voor Aveco gelanceerd. Dit innovatieve...

Resultaten DFO-onderzoek Serviceproviders 2024

Resultaten DFO-onderzoek Serviceproviders 2024

Bureau DFO heeft de resultaten van zijn Serviceprovider Onderzoek 2024 gepubliceerd. Per categorie worden de volgende serviceproviders als hoogst gewaardeerd: Hypotheken...

VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Haverkamp: authenticiteit telt

VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Haverkamp: authenticiteit telt

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Kees Haverkamp (Advieskeuze.nl)....

De perfecte prompt

De perfecte prompt

(Opinie Justin Schlee, ANVA, in VVP 4-2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met een specialist, om...

Winnaars DFO Performance Onderzoek Aanbieders 2024

Winnaars DFO Performance Onderzoek Aanbieders 2024

Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance Onderzoek Aanbieders 2024, uitgevoerd in samenwerking met Attentikmarketing. Hypotheken: 1. Obvion,...

De waarde van advies volgens ChatGPT

De waarde van advies volgens ChatGPT

(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...