Digitale innovatie

Voorwoord

(Voorwoord VVP Special Digitale Innovatie 2022) In  de financiële adviessector is nog een wereld te winnen als het gaat om digitale innovatie. Uitgangspunt hierbij zou uiteraard het belang van de klant moeten zijn. Een optimale automatisering leidt er onder meer toe dat de adviseur meer tijd heeft voor advies, de klant meer inzicht krijgt in zijn financiën en de adviseur beter weet wanneer een klant het beste op welke manier geholpen kan worden.

Een goede automatisering in de adviessector is cruciaal, maar optimaal is het nog bij lange na niet. Er zijn maar weinig advieskantoren die op dit gebied niets meer te wensen hebben. Dit heeft onder meer te maken met keuzes uit het verleden. De overstap naar een nieuwe digitale infrastructuur vergt veel geld, tijd en energie. Bovendien speelt altijd mee: je weet wat je hebt, maar niet wat je krijgt. Bijplamuren van oude systemen is dan vaak het devies.

Kantoren die in fusie- en overnametrajecten zijn verzeild, weten als geen ander hoe lastig het automatiseringsvraagstuk kan zijn. Uit kostenoverwegingen wordt overgestapt op één basisinfrastructuur (efficiënt en kosten verlagen), maar een nieuwe automatisering past vaak niet goed bij het klantbelang, onder meer omdat maatwerk niet langer mogelijk is.

Vaak zie je dat bestaande systemen leidend zijn en niet het klantbelang. Veel kantoren zouden graag een nieuwe infrastructuur willen omarmen, waarbij het klantbelang het uitgangspunt is. Dit kunnen startende kantoren uiteraard makkelijker inregelen en zij kunnen dan snel een voorsprong krijgen op bestaande kantoren, zeker als het gaat om de wat grotere kantoren.

Digitale innovatie is hot voor nagenoeg elke adviesondernemer. Om de juiste keuzes te maken, moet je uiteraard wel weten wat er beschikbaar is. En dat is veel meer dan menig adviesondernemer denkt.

Missie van VVP is adviesondernemers helpen ondernemen. Automatisering is daarbij een cruciaal onderwerp. Deze VVP Special Innovatie - mede mogelijk gemaakt door a.s.r., Centraal Beheer, Hippoline, ING, Nationale-Nederlanden, Stichting Contactgroep Automatisering, Verzekeringsanalyse en Zwitserleven - is een bewaareditie voor alle financiële advieskantoren van Nederland en biedt inzichten, kennis, best practices en visies.

Deze special is op 5 juli 2022 tevens uitgedeeld aan alle bezoekers van het VIP Innovatie Event - Be the Change!, het grootste innovatie-event in de financiële adviessector. Op dit event – mede mogelijk gemaakt door de Contactgroep Automatisering – geven ruim dertig fin- en insurtechbedrijven via aansprekende presentaties een doorkijkje naar de nieuwe mogelijkheden en toekomstige ontwikkelingen in de adviesmarkt. Op deze dag ontdekt de financiële advieswereld in één dag alle innovatie en toepassingen voor de financiële wereld.

Met deze special en dit event draagt VVP hopelijk weer bij aan een nog betere advieswereld.

Veel inspiratie toegewenst!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuwe balans met regeneratief investeren

Nieuwe balans met regeneratief investeren

(Ivo Valkenburg (1966-2022) in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Regeneratieve investeerders zetten bewust hun geld in om een nieuwe balans te creëren...

We zijn toch niet vastgeroest?

We zijn toch niet vastgeroest?

(Gert Vasse, Ockto, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De hypotheekmarkt draaide het afgelopen jaar op volle toeren. Er werd massaal overgesloten om optimaal...

Innoveer naar jezelf

Innoveer naar jezelf

(Communicator Mieke Verhoef in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Voordat ik in de auto stap, bekijk ik mijn mail. Post van Willem Vreeswijk. Hij schrijft dat...

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Elke adviseur kent Centraal Beheer als schadeverzekeraar door de legendarische “Even...

Duurzaam uit het vervuilende moeras innoveren

Duurzaam uit het vervuilende moeras innoveren

(Innovator Robert Witteveen in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Om maar met de deur in huis te vallen: verzekert de verzekeringsbranche zijn eigen ondergang?...

Innovatie is een middel, geen doel

Innovatie is een middel, geen doel

(Remco Heeres, Heeres Assurantiën, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) “Innoveren is een middel om je dienstverlening te verbeteren, geen doel op...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Met grip op data sta je 2-0 voor

Met grip op data sta je 2-0 voor

(Partner in Kennis HippoLine in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change bekt lekker en is een geschikte slogan voor een dominee, personal coach of fabrikant...

Live = life

Live = life

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder...

Een stoptrein of een snelle TGV? De machinist, dat ben je zelf

Een stoptrein of een snelle TGV? De machinist, dat ben je zelf

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change gaat over nu eigen regie nemen. Nú eigen regie nemen over welke software je...