Doorbreek je eigen status quo

Ken je vak! Essentiële vaardigheden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2021) Het ondernemen met een oneindige mindset vraagt om een aantal vaardigheden. In de vorige artikelen las je over het hebben van een goede zaak, het bouwen van vertrouwensteams en het hebben van een waardige rivaal. Deze keer bespreken we existentiele flexibiliteit: het vermogen om volledig te breken met een bestaand bedrijfsmodel of strategie.

Een ondernemer in het oneindige spel staat altijd open voor het onvoorspelbare en is daarom tot drastische veranderingen bereid. Sterker nog, deze ondernemer ziet het als gevaar om juist niet het onvoorspelbare te omarmen. Hij weet dat als hij zichzelf niet durft te vernieuwen, er altijd een ander zal zijn die dat wel probeert te doen.

Voorbeelden van bedrijven met een eindige mindset kennen we allemaal. Denk bijvoorbeeld aan V&D, Free Recordshop, Kodak of Macintosh. Allemaal gevestigde namen die inmiddels niet meer bestaan. Sterker nog, de eerste en de laatste stonden in 2015 nog in de lijst van Top 40 snelst groeiende bedrijven (bron: consultancy.nl). Doordat deze bedrijven niet flexibel om gingen met de vergaande digitalisering en snel veranderende klantvraag zijn ze links en rechts ingehaald door anderen die wel op deze verandering anticipeerden. In het eindige spel, met een eindig doel zijn we geneigd om lineaire stappen te nemen. Alleen is ondernemen geen lineaire lijn. Er zijn geen vaste regels. Er zijn geen winnaars of verliezers. Er is maar een houvast in het oneindige spel en dat is jouw hogere doel. Dat is de leidende factor in je besluiten. Ook als dat betekent dat je drastisch moet ingrijpen om sneller bij dat doel te komen.

Van tijd tot tijd komt er een kans langs die ervoor zorgt dat jij met jouw goede zaak een nog grotere impact kan maken. Deze mag je niet laten liggen. Ook niet als het een drastische wending in je businessmodel betekent.

Grote vragen

Veel ondernemers die wij spreken worden geleefd door de waan van de dag. De vraag is of je je dat in de huidige tijd kan permitteren. Permanente educatie en ontwikkeling worden steeds belangrijker. Als ondernemer kun je ervoor kiezen om je te ontwikkelen op het hebben van een flexibele mindset: neem minimaal een keer per maand een dag de tijd om te mijmeren over de toekomst en je goede zaak; blijf kijken naar externe omstandigheden. Op internet vind je veel informatie over trends, maar luister bijvoorbeeld ook naar de jongere generatie; durf grote en strategische koersveranderingen aan zodra het de impact van je goede zaak vergroot.

‘Kies ervoor een flexibele mindset te ontwikkelen’

Durf jezelf grote vragen te stellen: wat als er geen provisie meer is? Wat als mensen verzekeringen alleen via internet kopen? Wat als alles betaald wordt met cryptomunten? Wat als er een platform komt waarbij mensen onderling verzekeringen regelen? Wat als er niemand meer bezit heeft?

Soms zullen vragen belachelijk groot lijken. Of zullen ze direct consequenties hebben op je huidig business model. Maar denk dan aan Kodak. Zij waren de uitvinder van de digitale camera, maar zagen daardoor hun bestaande, zeer winstgevende businessmodel onder druk komen (verkoop van filmrolletjes). Het management sloot zijn ogen voor de goede zaak en vijf jaar later konden ze hun faillissement aanvragen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...

Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....