Doorbreek je eigen status quo

Ken je vak! Essentiële vaardigheden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2021) Het ondernemen met een oneindige mindset vraagt om een aantal vaardigheden. In de vorige artikelen las je over het hebben van een goede zaak, het bouwen van vertrouwensteams en het hebben van een waardige rivaal. Deze keer bespreken we existentiele flexibiliteit: het vermogen om volledig te breken met een bestaand bedrijfsmodel of strategie.

Een ondernemer in het oneindige spel staat altijd open voor het onvoorspelbare en is daarom tot drastische veranderingen bereid. Sterker nog, deze ondernemer ziet het als gevaar om juist niet het onvoorspelbare te omarmen. Hij weet dat als hij zichzelf niet durft te vernieuwen, er altijd een ander zal zijn die dat wel probeert te doen.

Voorbeelden van bedrijven met een eindige mindset kennen we allemaal. Denk bijvoorbeeld aan V&D, Free Recordshop, Kodak of Macintosh. Allemaal gevestigde namen die inmiddels niet meer bestaan. Sterker nog, de eerste en de laatste stonden in 2015 nog in de lijst van Top 40 snelst groeiende bedrijven (bron: consultancy.nl). Doordat deze bedrijven niet flexibel om gingen met de vergaande digitalisering en snel veranderende klantvraag zijn ze links en rechts ingehaald door anderen die wel op deze verandering anticipeerden. In het eindige spel, met een eindig doel zijn we geneigd om lineaire stappen te nemen. Alleen is ondernemen geen lineaire lijn. Er zijn geen vaste regels. Er zijn geen winnaars of verliezers. Er is maar een houvast in het oneindige spel en dat is jouw hogere doel. Dat is de leidende factor in je besluiten. Ook als dat betekent dat je drastisch moet ingrijpen om sneller bij dat doel te komen.

Van tijd tot tijd komt er een kans langs die ervoor zorgt dat jij met jouw goede zaak een nog grotere impact kan maken. Deze mag je niet laten liggen. Ook niet als het een drastische wending in je businessmodel betekent.

Grote vragen

Veel ondernemers die wij spreken worden geleefd door de waan van de dag. De vraag is of je je dat in de huidige tijd kan permitteren. Permanente educatie en ontwikkeling worden steeds belangrijker. Als ondernemer kun je ervoor kiezen om je te ontwikkelen op het hebben van een flexibele mindset: neem minimaal een keer per maand een dag de tijd om te mijmeren over de toekomst en je goede zaak; blijf kijken naar externe omstandigheden. Op internet vind je veel informatie over trends, maar luister bijvoorbeeld ook naar de jongere generatie; durf grote en strategische koersveranderingen aan zodra het de impact van je goede zaak vergroot.

‘Kies ervoor een flexibele mindset te ontwikkelen’

Durf jezelf grote vragen te stellen: wat als er geen provisie meer is? Wat als mensen verzekeringen alleen via internet kopen? Wat als alles betaald wordt met cryptomunten? Wat als er een platform komt waarbij mensen onderling verzekeringen regelen? Wat als er niemand meer bezit heeft?

Soms zullen vragen belachelijk groot lijken. Of zullen ze direct consequenties hebben op je huidig business model. Maar denk dan aan Kodak. Zij waren de uitvinder van de digitale camera, maar zagen daardoor hun bestaande, zeer winstgevende businessmodel onder druk komen (verkoop van filmrolletjes). Het management sloot zijn ogen voor de goede zaak en vijf jaar later konden ze hun faillissement aanvragen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe betaal jij onze  kinderen terug?

Hoe betaal jij onze kinderen terug?

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een...

Je data in ruil voor een polis

Je data in ruil voor een polis

Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Altijd al willen weten hoe de verzekeringssector eruit zou zien als we worden overgenomen door  Apple, Nespresso of Coolblue? Het New Financial Forum gaat op...

Innoveren: eten of gegeten worden

Innoveren: eten of gegeten worden

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord...

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses voor het intermediair op de zakelijke markt. Tim Schoonbergen, algemeen directeur van Nedasco, benadrukt dat het...

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Tijdens New Financial Day van 29 oktober 2013 won Bernd Slettenhaar van Avéro Achmea de twitteractie #advieswaarde (wie weet in 140 tekens het beste de advieswaarde...

Voorstelling 'Geld zingt' doorbreekt laatste taboe

Voorstelling 'Geld zingt' doorbreekt laatste taboe

Jelle Bartels (Next Step Factory) brengt samen met Martin Spee (onder andere de keuzeknikker) het allerlaatste taboe op een ludieke manier ter sprake in de voorstelling...

Toolbox voor een rijker leven

Toolbox voor een rijker leven

"Met een boek kunnen we nog sneller een grotere groep mensen bereiken." Aldus Jelle Bartels en Lambert Becks (leefnu!) bij de presentatie van hun boek...

"haal een streep door execution only"

"haal een streep door execution only"

“Haal een streep door execution only bij complexe producten. Slecht voor de klant en dus ook slecht voor de financiële sector als geheel”, aldus...

FP Advance biedt adviseurs in transitie gratis tools

FP Advance biedt adviseurs in transitie gratis tools

FP Advance biedt adviseurs in transitie via de FP Advance Academy online gratis artikelen, stappenplannen en tips. Volgens Jelle Bartels, partner in FP Advance Nederland,...