Durf te veranderen

Marco Gregoor

Stilstand is achteruitgang, is de overtuiging van directeur en mede-eigenaar Marco Gregoor van Heilbron Assurantiën. Durf te veranderen dus. Zodat je de consument als financieel adviseur toegevoegde waarde blijft bieden met eigentijdse oplossingen.

Op het nachtkastje van Gregoor ligt momenteel het boek Leren veranderen van Léon de Caluwé en Hans Vermaak. Gregoor vindt dit boek over veranderkunde zeer inspirerend. Eigenlijk, vindt hij, zouden meer mensen in de branche het boek moeten lezen, want het is “ongelooflijk belangrijk dat het verzekeringsbedrijf aansluit bij de huidige economie en bij wat de klant van nu van ons verwacht”.

Gregoor vindt dat er in het kantoor draagvlak moet zijn voor veranderingen. Daarom betrekt hij de medewerkers nadrukkelijk. Wel houdt hij voortdurend de vinger aan de pols. “Ik zit er bij van begin tot eind, zodat ik eventueel kan bijsturen.”

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe groot een verandertraject is. Maar, zegt hij, “ik ben ook wel een beetje een control freak”. Maar dat is nou net een van de eigenschappen waarin hij zijn compagnon Frank Germans goed aanvult. “Frank is uitermate creatief, weet exact waar hij moet beginnen en laat de invulling graag aan anderen over. Ik ben detaillistischer ingesteld, breng de structuren aan. Frank is zeg maar de kop en ik ben de staart. Samen zijn we Yin en Yang oftewel Jip en Janneke.”

Gregoor vindt een niet onbelangrijk deel van zijn inspiratie in het sparren met Frank. “Sowieso. Maar Frank kan soms ook de oplossing aandragen als ik ergens vast ben gelopen in een proces. Omdat hij er door zijn creativiteit vanuit een andere invalshoek naar kijkt.”

Verdubbeling

Inspiratie vindt Gregoor minder bij voorbeeldondernemers, want die heeft hij niet echt. “Ik heb zeker wel bewondering voor ondernemers als Richard Branson en wijlen Steve Jobs. Maar hun succes is ook wel te danken aan het feit dat ze het tij mee hadden. Het is niet alleen slim zijn en risico’s durven nemen, je moet ook wel een beetje geluk hebben.”

Financieel adviseurs lijken het tij even niet zo mee te hebben. Veel kantoren worstelen om het hoofd boven water te houden. Gregoor zegt zich te kunnen voorstellen dat het voor kleinere kantoren niet makkelijk is om “alle bordjes omhoog te blijven houden. Met een handvol mensen overal verstand van hebben, is lastig”. Zij moeten keuzes maken wat zij wel maar vooral niet willen doen. Daar kan een service provider zoals Mandaat bij uitstek een goede aanvulling bieden.

Het is juist de kracht van grotere kantoren als Heilbron dat ze wel in alle disciplines actief kunnen blijven. Daardoor vindt Gregoor het eerder makkelijker dan moeilijker geworden. “De zakelijke klanten, met name in het mkb, hebben enorm veel behoefte aan advies. Gevoegd bij de terugtrekkende beweging van de landelijke banken, wordt onze positie alleen maar sterker.”

Gregoor gelooft dat Heilbron de komende vijf jaar zo-wel omzet (nu tien miljoen) als aantal medewerkers (circa 120) zal weten te verdubbelen. Waarbij een deel van de groei ook zal komen uit de service providing die aangeboden wordt via Mandaat Diensten en Mandaat Assuradeuren. De verzuimeconoom is een landelijk be-kende speler die in de niche inkomensverzekeringen zit.

Momenteel zijn ongeveer zeventig kantoren en twee service providers met ieder circa twintig kantoren bijMandaat aangesloten. Zo’n 20 procent maakt gebruik van het full service-concept dat de service provider aanbiedt, de rest kiest voor onderdelen van de onder-steuning

Verzekerdvia. Nl

Innovatie speelt een belangrijke rol in het groeistreven van Heil-bron en Mandaat Diensten. “On-der innovatie versta ik zeker ook: op zoek naar nieuwe afzetkana-len”, zegt Gregoor.

Heilbron Groep introduceerde zeer recent www.verzekerdvia. nl. Doelgroepen: volmachten, as-surantiekantoren, werkgevers en werknemers. Iedere groep heeft via het online platform toegang tot het aanbod particuliere scha-deverzekeringen van Mandaat As-suradeuren. Volmachten bijvoor-beeld kunnen zo een eigen inter-netlabel opzetten, voor zichzelf of deelnemende assurantiekantoren. Adviseurs en volmachtbedrijven kunnen “heel eenvoudig een col-lectief opzetten, waarbij ze een unieke URL in huisstijl genereren”. De time to market wat vroeger erg lang was is nu één druk op de knop en ieder volmachtbedrijf heeft zijn eigen volmachtlabel.

Volgens Gregoor hebben al meerdere grote partijen zich aan het platform gecommitteerd. De vooruitzich-ten zijn dus uiterst positief.

Innovatie moet in de visie van Gregoor echter niet al-leen gaan om vergroten van omzet. “Onder innovatie versta ik ook: met nieuwe technieken bestaande zaken beter doen. Innovatie is ook bezig zijn om je vak nog be-ter te doen. Zoals een risico-inventarisatie tool bouwen die wél werkt. Bestaande pakketten zijn te ingewikkeld of te simpel. Wij zijn een systeem aan het bouwen dat risico’s in kaart brengt, auditeert en opvolgt. Verzeke-ringen vormen maar één van de 24 risicogebieden in het systeem. “Financieel adviseurs hebben alleen bestaansrecht als ze kwaliteit van dienstverlening bieden. Wat dat be-treft, zie ik wel veel verschil in de branche.

Missie

Gregoor: “Mijn persoonlijke missie is creatief bezig zijn met ondernemer ,verzekeringen en risicobeheer. Dat vind ik hartstikke leuk. De klant ervaart verzekeringen en andere financiële zaken vaak als zwaar. Als hij jouw passie voor het vak voelt, is het niet zo zwaar meer.”

‘Ongelooflijk belangrijk dat het verzekeringsbedrijf aansluit bij de huidige economie’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
"Michael de Nijs meest invloedrijk in financiële sector"

"Michael de Nijs meest invloedrijk in financiële sector"

Michael de Nijs (Alpina Group) is de nieuwe nummer 1 in de RiFD Top 100 van meest invloedrijke personen in de financiële adviessector. Hij neemt het stokje...

Menselijke factor cruciaal bij overnames

Menselijke factor cruciaal bij overnames

(Roy van den Anker, Alpina Group, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Dit jaar werk ik 25 jaar in het intermediaire kanaal van de verzekeringsbranche....

Naast werknemer ook bedrijf vitaal houden

Naast werknemer ook bedrijf vitaal houden

(Uit katern Zorg en Verzuim in VVP 4-2021) Met interventies via de zorgverzekering kun je zeker duurzame inzetbaarheid van werknemers bevorderen. Onbegrijpelijk...

Doe waar je goed in bent

Doe waar je goed in bent

(Roy van den Anker, Heilbron Leusden, in VVP-special Business Support 2021) Onlangs mocht ik deelnemen aan een PE-bijeenkomst met als thema klantbelang centraal....

Mandaat lanceert nieuwe digitale aanvraagstraat

Mandaat lanceert nieuwe digitale aanvraagstraat

Mandaat, het assuradeurenbedrijf van de Heilbron Groep, heeft een nieuwe digitale aanvraagstraat gelanceerd voor al haar inkomensproducten. Hiermee is volgens Mandaat...

Laat je niet gek maken

Laat je niet gek maken

(Uit VVP 6-2020) Overnames en deelnemingen tuimelen momenteel over elkaar heen in de intermediaire markt. Maar laat je niet gek maken, noch als kopende noch als...

Volmachtkantoor beoordelen op meer dan alleen rendement

Volmachtkantoor beoordelen op meer dan alleen rendement

Rob Scholten: ‘Het gaat om meer dan alleen het rendement van een volmachtkantoor.’ Professionaliteit heeft een prijs, dat moeten volmachtgevende...

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Marco Gregoor laat op zijn smartphone een berichtje zien dat hij ontving van de fabrikant van zijn auto: de accuspanning is laag. “Dat is de digitale transformatie...

Kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

Kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

(Uit VVP 02 - 2019) Sucsez Groep (onder andere Heilbron, Verzuimeconoom, Mandaat Assuradeuren en Upiva) is dankzij overnames snel gegroeid. Maar hoe komen die overnames...

Klant profiteert van overnames

Klant profiteert van overnames

“Een grote omzet opent meer deuren dan een omzet van een paar miljoen.” Dat is eenvoudig gezegd de ratio achter de overnames die Heilbron pleegt, aldus...