Duurzaam is het nieuwe normaal

Hendrik Schakel

“Adviseer niet alleen over verduurzaming, maar doe er vooral zelf aan. Het begint altijd bij jezelf. Waar koop je je spullen en waar komen ze vandaan? Maar ook hoe reis je, waar bankier je, wat stem je en hoe duurzaam is je eigen woning. Ga bijvoorbeeld eens naar een woonwijzerwinkel om alle opties en materialen in het echt te zien en aan te raken”, aldus Hendrik Schakel van Viisi Hypotheken.

Binnen Viisi Hypotheken wordt het verduurzamen van de woning direct bij de eerste kennismaking met de klant meegenomen. “De mate waarin, is voor elke klant en elke woning verschillend. Iemand die bijvoorbeeld een klein appartement in de stad koopt, kan vaak niet zoveel doen, hooguit via de VvE-vergadering één keer per jaar. Maar mensen die een wat oudere, nog slecht geïsoleerde woning kopen, zijn vaak zelf al geïnteresseerd in verduurzamen van de woning. En als onze klanten er nog niet mee bezig zijn, dan wijzen we hen op de mogelijkheden en zorgen dat ze ook via een handig stappenplan op onze website snel weten hoe ze verduurzaming kunnen onderzoeken en daarna kunnen uitvoeren.”

Welke duurzaamheidsaspecten neemt Viisi Hypotheken in de adviesgesprekken mee? “Wij spreken met onze klanten over de te nemen maatregelen, het benodigde budget, en de financieringsmogelijkheden, zoals subsidies, eigen geld of lenen. Verder betrekken we het beleid van geldverstrekkers volgens de ‘Eerlijke geldwijzer’ in onze adviezen. Wij vragen vooraf altijd in hoeverre onze klanten de reputatie en duurzaamheid van geldverstrekkers belangrijk vinden. En of klanten bereid zijn een iets hogere rente te betalen voor een duurzame(r) geldverstrekker. En natuurlijk komen de manieren aan bod waarop geldverstrekkers omgaan met verduurzaming bij het bepalen van de marktwaarde, de maximaal te verstrekken hypotheeksom, korting op de rente en overige extra’s qua verduurzaming.”

Volgens Schakel zijn er ook voor aanbieders volop mogelijkheden om de verduurzaming van de woningvoorraad in Nederland te versnellen. Er zijn immers ook voorbeelden die hier al wel werk van maken. “Met name Triodos doet er alles aan om klanten te stimuleren hun woningen te verduurzamen. Zij doen dit door scherpere rentes aan te bieden als de woning duurzamer is maar bijvoorbeeld ook door zoiets eenvoudigs als het vergoeden van de kosten voor een energierapport à 199 euro. Klanten hebben dan geen drempel meer om onderzoek te doen en worden beloond als zij verduurzamen.”

Ander goed voorbeeld is van ABN Amro. “Deze bank biedt bijvoorbeeld deze zomer erg scherpe rentes aan voor woningen met label A of beter. Dit verbetert natuurlijk de hypotheekportefeuille van ABN Amro maar levert klanten ook een scherpe hypotheekrente op als zij bereid zijn de woning naar energielabel A te krijgen (en een betaalrekening bij ABN Amro aan te houden). Het is goed om als aanbieders zelf na te denken over welke stappen er nog meer genomen moeten worden en te leren van de voorbeelden die er al wel zijn in de markt.”

Volgens Schakel is duurzaam het nieuwe normaal. “Je hoeft maar naar buiten te kijken of het nieuws aan te zetten om te zien hoe noodzakelijk verduurzaming is. In mijn optiek is er geen andere weg. Het is ondenkbaar dat niet-duurzaam het nieuwe normaal zou zijn.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Innovatie laten werken in het voordeel van de klant

Innovatie laten werken in het voordeel van de klant

(Partner in Kennis De Verzekeringsanalyse in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Het is 2020. Voldoet u al aan de Europese Richtlijn IDD, die normen bevat...

Concrete lessen uit de permacultuur voor financials

Concrete lessen uit de permacultuur voor financials

Wat kan de financiële sector leren van de twaalf ontwerpprincipes van de permacultuur? Niets, is waarschijnlijk het eerste wat je te binnen schiet. Hoezo...

Innovatief duurzaam beleggen

Innovatief duurzaam beleggen

(Partner in Kennis Scildon in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) We leven momenteel in een wereld die gedomineerd wordt door het Covid-19 virus en de impact...

Niets doen is geen optie meer

Niets doen is geen optie meer

“Als je in je adviespraktijk niet zo duurzaam mogelijk mensen probeert te helpen, kun je ze net zo goed niet helpen: wat is dan de zin van je werk, voor...

Het vuur van... Hergen Dutrieux

Het vuur van... Hergen Dutrieux

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...