Duurzaam is het nieuwe normaal

Hendrik Schakel

“Adviseer niet alleen over verduurzaming, maar doe er vooral zelf aan. Het begint altijd bij jezelf. Waar koop je je spullen en waar komen ze vandaan? Maar ook hoe reis je, waar bankier je, wat stem je en hoe duurzaam is je eigen woning. Ga bijvoorbeeld eens naar een woonwijzerwinkel om alle opties en materialen in het echt te zien en aan te raken”, aldus Hendrik Schakel van Viisi Hypotheken.

Binnen Viisi Hypotheken wordt het verduurzamen van de woning direct bij de eerste kennismaking met de klant meegenomen. “De mate waarin, is voor elke klant en elke woning verschillend. Iemand die bijvoorbeeld een klein appartement in de stad koopt, kan vaak niet zoveel doen, hooguit via de VvE-vergadering één keer per jaar. Maar mensen die een wat oudere, nog slecht geïsoleerde woning kopen, zijn vaak zelf al geïnteresseerd in verduurzamen van de woning. En als onze klanten er nog niet mee bezig zijn, dan wijzen we hen op de mogelijkheden en zorgen dat ze ook via een handig stappenplan op onze website snel weten hoe ze verduurzaming kunnen onderzoeken en daarna kunnen uitvoeren.”

Welke duurzaamheidsaspecten neemt Viisi Hypotheken in de adviesgesprekken mee? “Wij spreken met onze klanten over de te nemen maatregelen, het benodigde budget, en de financieringsmogelijkheden, zoals subsidies, eigen geld of lenen. Verder betrekken we het beleid van geldverstrekkers volgens de ‘Eerlijke geldwijzer’ in onze adviezen. Wij vragen vooraf altijd in hoeverre onze klanten de reputatie en duurzaamheid van geldverstrekkers belangrijk vinden. En of klanten bereid zijn een iets hogere rente te betalen voor een duurzame(r) geldverstrekker. En natuurlijk komen de manieren aan bod waarop geldverstrekkers omgaan met verduurzaming bij het bepalen van de marktwaarde, de maximaal te verstrekken hypotheeksom, korting op de rente en overige extra’s qua verduurzaming.”

Volgens Schakel zijn er ook voor aanbieders volop mogelijkheden om de verduurzaming van de woningvoorraad in Nederland te versnellen. Er zijn immers ook voorbeelden die hier al wel werk van maken. “Met name Triodos doet er alles aan om klanten te stimuleren hun woningen te verduurzamen. Zij doen dit door scherpere rentes aan te bieden als de woning duurzamer is maar bijvoorbeeld ook door zoiets eenvoudigs als het vergoeden van de kosten voor een energierapport à 199 euro. Klanten hebben dan geen drempel meer om onderzoek te doen en worden beloond als zij verduurzamen.”

Ander goed voorbeeld is van ABN Amro. “Deze bank biedt bijvoorbeeld deze zomer erg scherpe rentes aan voor woningen met label A of beter. Dit verbetert natuurlijk de hypotheekportefeuille van ABN Amro maar levert klanten ook een scherpe hypotheekrente op als zij bereid zijn de woning naar energielabel A te krijgen (en een betaalrekening bij ABN Amro aan te houden). Het is goed om als aanbieders zelf na te denken over welke stappen er nog meer genomen moeten worden en te leren van de voorbeelden die er al wel zijn in de markt.”

Volgens Schakel is duurzaam het nieuwe normaal. “Je hoeft maar naar buiten te kijken of het nieuws aan te zetten om te zien hoe noodzakelijk verduurzaming is. In mijn optiek is er geen andere weg. Het is ondenkbaar dat niet-duurzaam het nieuwe normaal zou zijn.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
De Amersfoortse breidt haar dienstverlening verder uit

De Amersfoortse breidt haar dienstverlening verder uit

(Partner in Kennis De Amersfoortse in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) “Verzekeren is de kern, maar wij willen en moeten relevanter zijn voor onze...

Duurzaamheid is mainstream geworden

Duurzaamheid is mainstream geworden

(door Boy Slijp, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Duurzaamheid is hot, en iedereen is doordrongen van het belang ervan. Over...

Duurzaam ondernemen zit in ons DNA

Duurzaam ondernemen zit in ons DNA

(Partner in Kennis Obvion in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Duurzaam ondernemen: wie is er niet mee bezig? En als hypotheekverstrekker kijk je daarbij...

Samenwerking is cruciaal bij duurzaamheid en innovatie

Samenwerking is cruciaal bij duurzaamheid en innovatie

(Adfiz in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Als er iets is dat opvalt binnen dossiers waarbij duurzaamheid en innovatie een rol speelt, is het wel dat...

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

(Partner in Kennis Duurzaamheidsprofiel in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Elke adviseur kan voor de woning van een relatie gratis een overzicht van...

Wie groen doet, groen ontmoet

Wie groen doet, groen ontmoet

(Partner in Kennis Figlo in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Twee minuten applaus om acht uur is misschien iets te veel van het goede. Maar als financieel...

Verzekerd van een betere wereld

Verzekerd van een betere wereld

(Uit VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) “Vraag je klant of je de maatschappelijke kant moet meenemen in je advies en zie duurzaamheid als één...

Van praten naar doen en elke stap telt

Van praten naar doen en elke stap telt

Vista Hypotheken zet vol in op het verduurzamen van de koopwoningmarkt. Klanten worden gestimuleerd de woning te verduurzamen naar energielabel A, door de rentekorting...

‘Schades daalden van zeven naar één per week’

‘Schades daalden van zeven naar één per week’

(Partner in Kennis Hello Mobility in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Hoe maken ondernemers schade beheersbaar, verhogen ze de verkeersveiligheid en reduceren...

VKG krijgt energie van vernieuwen

VKG krijgt energie van vernieuwen

(Partner in Kennis VKG in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) In de snel veranderende hypotheekmarkt blijft advies een complexe zaak, is de overtuiging van...