De Amersfoortse breidt haar dienstverlening verder uit

Martin Stolk

(Partner in Kennis De Amersfoortse in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) “Verzekeren is de kern, maar wij willen en moeten relevanter zijn voor onze adviseurs en klanten. En dat gaat verder dan het bieden van een goede verzekeringsdekking”, aldus Martin Stolk, adjunct-directeur De Amersfoortse.

Uit een recent intern klantonderzoek naar merkwaarde komt De Amersfoortse goed uit de bus. Zowel klanten als adviseur hechten veel waarde aan het verzorgende en duurzame karakter van De Amersfoortse. Ondernemers en werkgevers zien De Amersfoortse als hun samenwerkingspartner die hen helpt en ondersteunt bij hun bedrijfsvoering. Dat past bij de wijze waarop De Amersfoortse, onderdeel van a.s.r., kijkt naar zijn rol als honderd procent Nederlandse verzekeraar: verzekeren is de kern, maar wij willen en moeten relevanter zijn voor onze adviseurs en klanten. En dat gaat verder dan het bieden van een goede verzekeringsdekking. Onderdeel van deze visie is dat De Amersfoortse ondernemers en hun werknemers ondersteunt om duurzaam Inzetbaar te zijn door het bieden van actieve en innovatieve dienstverlening. De Amersfoortse zoekt daarbij nadrukkelijk de samenwerking met adviseurs. Zij zitten aan tafel bij de klant en zijn daardoor onze cruciale partner.

‘Vitality is een beproefd en bewezen concept dat wereldwijd al meer dan 10 miljoen deelnemers heeft’

Meer nadruk op duurzame inzetbaarheid

De Amersfoortse heeft de afgelopen jaren verschillende stappen gezet om meer nadruk te leggen op duurzame inzetbaarheid. Hoe help je ondernemers om hun medewerkers langer en gezonder aan het werk te houden? En hoe begeleid je ondernemers en werknemers weer duurzaam terug naar de arbeidsmarkt? De essentie van dienstverlening is daarbij verschoven van curatie (behandeling van ziekte/arbeidsongeschiktheid) naar preventie (het voorkomen van arbeidsongeschiktheid) en amplitie (verbeteren van het welzijn van medewerkers). Bij de strategische richting die De Amersfoortse is ingeslagen wordt actief gezocht naar samenwerkingspartners die helpen het gedachtegoed van duurzame inzetbaarheid verder uit te dragen. Ook hierbij kiest De Amersfoortse een belangrijke rol voor de adviseur.

Voorlopersrol in re-integratie

De Amersfoortse staat al jaren bekend om de goede en vooruitstrevende rol bij het helpen van ondernemers bij de reintegratie van hun zieke en arbeidsongeschikte werknemers. Martin Stolk: “Met een eigen re-integratie-afdeling met ervaren casemanagers en arbeidsdeskundigen staan we dicht bij de klant. We monitoren de klantbehoeften voortdurend. Zo proberen we op een zo vroeg mogelijk moment samen met de adviseur het gesprek met de klant aan te gaan. Ook hierbij zijn onze activiteiten gericht op het helpen van werkgevers om arbeidsongeschiktheid bij hun werknemers te voorkomen en het bevorderen van het welzijn van de medewerkers. Dit kan zijn in het helpen van een ondernemer bij het maken van zijn verzuimbeleid, het starten van een werkplekonderzoek in zijn bedrijf of het monitoren van verzuim binnen zijn bedrijf.”

Oprichting ASR Re-integratie

Begin juni heeft a.s.r. samen met Nationale-Nederlanden bekend gemaakt de joint venture Keerpunt te splitsen en de activiteiten op te nemen in de eigen organisatie. Deze splitsing leidt tot verdere groei en verbreding van de dienstverlening. De re-integratiewerkzaamheden voor a.s.r. klanten van Keerpunt zijn per 1 oktober 2020 ondergebracht in ASR Re-integratie. Daarbij wordt samengewerkt met MKB Vitaal, die de arbodienstwerkzaamheden van Keerpunt overneemt.

Stolk: “De oprichting van ASR Re-integratie sluit aan bij de strategische keuze om onze dienstverlening op het gebied van duurzame inzetbaarheid uit te breiden en te professionaliseren. Onze huidige re-integratieafdelingen worden ondergebracht in ASR Re-integratie, samen met het deel van de werknemers van Keerpunt dat naar ons overkomt. Hiermee zetten we een sterk team neer. Daarnaast biedt deze constructie de mogelijkheid om in de toekomst onze dienstverlening uit te breiden. En ons daarbij meer en meer te richten op het voorkomen van arbeidsongeschiktheid. Voor de arbodienstverlening van voormalig Keerpunt hebben we ervoor gekozen om dit onder te brengen bij MKB Vitaal, zodat we een juridische scheiding aanbrengen tussen de arbodienstverlener als de beoordelaar van het arbeidsongeschiktheidspercentage en de verzekeraar. De (gedelegeerd) bedrijfsarts van de arbodienstverlener voert bij ziekte het medische gedeelte uit. De medewerkers van ASR Re-integratie nemen het stokje over zodra er re-integratiemogelijkheden zijn en zullen daarbij alle noodzakelijke investeringen doen om medewerkers terug in het arbeidsproces te krijgen. Wij geloven in dit model omdat belangen van verzekeraars, werkgevers en werknemers hand-in-hand gaan. Nieuwe klanten van De Amersfoortse kunnen bij hun verzuimverzekering kiezen voor de dienstverlening van ASR Re-integratie en MKB Vitaal. Maar uiteraard kunnen zij ook blijven kiezen voor de andere partners waar we mee samenwerken: ArboNed, ArboDuo en Zorg van de Zaak.”

Vitalere medewerkers door a.s.r. Vitality

Een ander goed voorbeeld van de omslag die a.s.r./De Amersfoortse gemaakt heeft van curatie naar amplitie, is de introductie van a.s.r. Vitality eind vorig jaar. Als enige aanbieder in Nederland heeft a.s.r. de mogelijkheid om Vitality in de markt te zetten. Hiervoor is a.s.r. een samenwerking aangegaan met het Zuid-Afrikaanse Vitality. Vitality is een wetenschappelijk onderbouwd programma dat deelnemers beloont voor hun gezonde keuzes. Het is een beproefd en bewezen concept dat wereldwijd al meer dan 10 miljoen deelnemers heeft. “Wij willen er als verzekeraar niet alleen zijn voor klanten bij ziekte of arbeidsongeschiktheid” zegt Mariëlle van de Merbel, directeur van a.s.r. Vitality. “We willen ook preventief helpen door mensen te stimuleren om gezonde keuzes te maken en meer te bewegen.” Na bijna een jaar zijn de resultaten zonder meer goed te noemen. Zowel in de particuliere als in de zakelijke markt slaat de filosofie van a.s.r. Vitality goed aan. “Ook bij werkgevers dringt het steeds meer door dat zij een bijdrage kunnen en moeten leveren aan de gezondheid en vitaliteit van hun medewerkers. a.s.r. Vitality sluit daar prima bij aan en is een uitstekend hulpmiddel dat werkgevers aan hun medewerkers kunnen aanbieden”, aldus Mariëlle van de Merbel. “Wij zijn trots dat steeds meer adviseurs dit model omarmen door hierover te adviseren en daarmee met a.s.r. Vitality ook hun eigen bedrijfsmodel uitbreiden”.

Stappen naar de toekomst

“Waar zijn we over vijf jaar? Dat is een goede vraag. Maar tegelijkertijd ook moeilijk te beantwoorden. Wij geloven in de richting die we nu zijn in geslagen. Dat de nadruk in onze bedrijfstak steeds meer komt te liggen op duurzame inzetbaarheid en dat daarmee dienstverlening aan zowel de preventieve als de re-integratie kant een grotere rol zal gaan spelen. Wij zien dat adviseurs deze richting ook opgaan door hier in toenemende mate over te adviseren. Als a.s.r./ De Amersfoortse hebben wij, net als met onze verzekeringsproducten, de ambitie om daar samen met adviseurs een leidende rol in te spelen”, aldus Stolk.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...

De meerwaarde van minder

De meerwaarde van minder

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 2-2024) Bo-rent, SnappCar, Greenwheels, Airbnb, Peerby (huren bij je buren), het...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Verduurzaming bedrijven op lager pitje

Verduurzaming bedrijven op lager pitje

De verduurzaming onder Nederlandse bedrijven blijkt, na een versnelling in 2023, te stagneren in 2024. Deze stagnatie wordt bij ondernemers vooral veroorzaakt door...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...