Eerste afslag rechts

Rotonde via Pixabay

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven dezelfde rondjes rijden, tenzij we er bewust voor kiezen om de rotonde te verlaten.

Pasgeleden sprak ik met een vriend. Hij is ook zelfstandig ondernemer. We bespraken hoe wij in Nederland met elkaar vanaf 2030 gaan proberen aflossingsvrije hypotheken af te lossen vanuit de opgebouwde pensioengaten. Hoe we met elkaar minimaal tot ons 67e moeten blijven werken zonder ons af te vragen hoe we dit fysiek, mentaal en financieel gaan volhouden. Hoe wij … En zo liep het gesprek nog een tijdje door.

Dit zijn serieuze maatschappelijke vraagstukken waar we in onze directe omgeving weinig mensen over horen praten. Het is alsof we allemaal in de koplampen van de onvermijdelijke financiële toekomst kijken. En we blijven stokstijf stil staan in plaats van te handelen om onheil te voorkomen. De vraag is waarom we niet handelen terwijl de signalen en consequenties helder zijn. Een deel van het antwoord is gewoonte, de gewoonte om weg te kijken van dit complexe vraagstuk en er vanuit te gaan dat het wel goed komt.

Comfortzone

Zolang we in dezelfde omgeving met dezelfde mensen dezelfde dingen blijven doen, verandert er weinig. En bewegen we langzaam maar zeker richting het onvermijdelijke moment dat we een oplossing moeten hebben voor de grotere maatschappelijke en financiële vraagstukken. Zonder dat we een oplossing hebben. Tot die tijd blijven we liever in onze comfortzone zitten. In die comfortzone zijn we al druk genoeg om alles te regelen en onze afspraken na te komen. Daar is geen ruimte om na te denken over de maatschappelijke vraagstukken die op lange termijn een probleem kunnen worden.

Afstand nemen

Als het over de financiële toekomst gaat, zijn er twee rondes. De eerste is de rotonde waarop klanten hun rondjes blijven rijden. Zolang zij zich niet bewust zijn van wat op hen afkomt, blijven zij comfortabel dezelfde dingen doen. De tweede rotonde is die waar adviseurs en aanbieders hun rondjes rennen. Zij kunnen ervoor kiezen om klanten mee te nemen buiten hun comfortzone en bijvoorbeeld in gesprek te gaan over hun onzekere financiële toekomst. Maar daarvoor moeten zij eerst afstand nemen van de dagelijkse beslommeringen en uit hun eigen comfort van de normale routines stappen.

‘We blijven dezelfde rondjes rijden’

Gelukkig is het leuk om iets anders te doen dan het gebruikelijke om tot nieuwe ideeën en oplossingen te komen. Soms kan het met een simpele aanpassing. Vorige week ging ik bijvoorbeeld met een managementteam overleggen tijdens een wandeling op de heide. Niet baanbrekend, maar wel effectief om de normale dynamiek in het team te doorbreken.

In andere situaties helpt een methode als LEGO Serious Play om uit de gebruikelijke patronen te komen. Of is een uitgebreider programma nodig in de Italiaanse Alpen. De essentie is: neem actie om van je eigen rotonde af te stappen. En als het effectief is, laat je daarin ondersteunen. Alleen dan gaan we antwoorden vinden op vragen als hoe we de aflossingsvrije hypotheken kunnen oplossen met pensioengaten.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Werken aan digitale weerbaarheid

Werken aan digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 6) We worden steeds afhankelijker van digitale processen en het aantal en de impact van cyberaanvallen blijft fors toenemen. Om de...

Einde procedure na ontbinden VOF?

Einde procedure na ontbinden VOF?

HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Lieve kerstman…

Lieve kerstman…

(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...

Wijs op de WBTR

Wijs op de WBTR

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 3-2021) Op 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) in werking getreden. Een wet die tot doel heeft...

Onderzoek naar toekomst van intermediair

Onderzoek naar toekomst van intermediair

MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong zijn in samenwerking met VKG onderzoek gestart naar detoekomst van het intermediair. Zij roepen adviseurs op aan het...

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het beter voorbereiden van consumenten op financiële tegenslag. Maar dat vraagt wel om een andere...

Mindfuck

Mindfuck

(Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 6-2020) Vroeger speelde ik met mijn vrienden het spelletje ‘De omgekeerde wereld’. Een...