Efficiency in de keten

HDN Reinier vd Heijden en Merlyn

“Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering de sleutel”, aldus directeur Reinier van der Heijden en adjunct-directeur Merlyn van den Berg van HDN (Hypotheken Data Netwerk).

...

Waartoe is HDN op aarde?

HDN draagt eraan bij dat partijen in de financiële dienstverlening hun klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen. Dat doen wij onder andere door het ontwikkelen en beheren van een standaard voor digitale communicatie tussen alle partijen in de hypotheekketen. Deze communicatie loopt over ons eigen platform, waardoor wij in staat zijn de veiligheid hiervan te waarborgen. De HDN-stakeholders besparen hierdoor fors op hun bedrijfskosten, de processen zijn efficiënt en de intermediairs en hun klanten weten snel waar zij aan toe zijn.

HDN is een coöperatieve vereniging zonder winstoogmerk. Samen met onze 54 leden (alle grote aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten), alle financieel adviseurs evenals franchiseketens, serviceorganisaties en IT-leveranciers zorgen we voor meer efficiëntie en innovatie in de financiële dienstverlening. Eén van onze basisprincipes is dat alle partijen die gebruik maken van HDN een financiële bijdrage leveren. Zo draagt iedereen bij aan het beheer, onderhoud en doorontwikkeling van HDN.

Waarom gelooft HDN in de meerwaarde van persoonlijk onafhankelijk advies?

De aankoop van een woning is een ingrijpende en niet alledaagse gebeurtenis. Het verkrijgen van de lening is daarbij een stressvolle factor. De adviseur geeft de klant op basis van zijn expertise financieel advies dat past bij de specifieke situatie en helpt (vaak) bij het daadwerkelijk verkrijgen van de lening. Dat scheelt de klant veel tijd, uitzoekwerk en zorgen.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering de sleutel. Het stelt de adviseur en de klant in staat beter en betrouwbaarder gegevens aan te leveren waarna de aanbieder de informatie automatisch kan verwerken. Automatisering zorgt ervoor dat op een eenvoudigere en slimmere wijze gegevens over en weer worden afgeleverd en verwerkt. De focus van de adviseur komt daardoor steeds meer op advisering te liggen en steeds minder op bemiddeling. Deze ontwikkeling zou op termijn het verdienmodel van de adviseur overigens wel kunnen gaan raken.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

• Release van de nieuwe versie (19) van HDN.

• Meer en betere samenwerking met partijen in de vastgoedketen (denk aan NVM, Kadaster en KNB).

• Technische oplevering van het nieuwe platform waarna we de overgang van het oude naar ons nieuwe platform inzetten. Hiermee zetten we de poort open naar een berg nieuwe mogelijkheden om de efficiency in de keten te vergroten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Hypotheekmarkt lijkt voorzichtig aan te trekken

Hypotheekmarkt lijkt voorzichtig aan te trekken

Volgens HDN lijkt de hypotheekmarkt voorzichtig aan te trekken. HDN: "Het aantal aanvragen is in vergelijking met het vorige kwartaal (2023 Q2) nagenoeg gelijk gebleven....

HDN: starter laat zich meer zien op hypotheekmarkt

HDN: starter laat zich meer zien op hypotheekmarkt

De starter laat zich, na het dieptepunt in januari 2023, meer zien op de hypotheekmarkt, aldus HDN. Met bijna 10.000 aanvragen is de starter verantwoordelijk voor...

In juli meeste hypotheekaanvragen van 2023

In juli meeste hypotheekaanvragen van 2023

In juli werden circa 33.000 hypotheken aangevraagd via het HDN Platform. Dat zijn ongeveer 5.000 aanvragen meer dan in dezelfde maand een jaar eerder (28.820). Met...

Hypotheekmarkt stabiliseert in tweede kwartaal 2023

Hypotheekmarkt stabiliseert in tweede kwartaal 2023

HDN registreerde in het tweede kwartaal 92.999 hypotheekaanvragen, een afname van 34,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Vergeleken met het eerste...

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessie van HDN en Aegon

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessie van HDN en Aegon

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

HDN: hypotheekmarkt stabiel in mei

HDN: hypotheekmarkt stabiel in mei

De hypotheekmarkt is ook in mei op een stabiel niveau gebleven van 30.248 hypotheekaanvragen, aldus HDN. Het aantal hypotheekaanvragen is de afgelopen maand met...

HDN: starter dominanter in kopersmarkt

HDN: starter dominanter in kopersmarkt

Binnen de kopersmarkt, aldus HDN, is de starter de laatste maanden steeds dominanter is geworden. Afgelopen maand was 55 procent van de kopersmarkt, 11.117 hypotheekaanvragen,...

Positie starters op woonmarkt verbeterd

Positie starters op woonmarkt verbeterd

De positie van huizenkopers in het betaalbare segment lijkt te zijn versterkt door de terughoudendheid van vastgoedbeleggers en verwachte verdere prijsdalingen van...

Nieuwe huisstijl HDN

Nieuwe huisstijl HDN

HDN heeft een nieuwe huisstijl gelanceerd. Met een nieuw logo en de bijbehorende huisstijl wil HDN de merkwaarden solide, thuiselijk, vernieuwend en verhelderend...

Recordmaand voor meeneemregeling

Recordmaand voor meeneemregeling

"Waar in februari 2022 over de gehele linie records werden verbroken, is er ook een record gevestigd in februari 2023. Consumenten nemen massaal hun lopende hypotheek...