Er voor de klant zijn bij wezenlijke schades

Martine Wichers en Susan van Bergen 2021 Victor Insurance

(NVGA in katern Zakelijk & Inkomen in VVP 3) Victor Insurance is één van de grootste volmachtbedrijven ter wereld en actief in onder andere Noord-Amerika, Canada, Europa en Australië. In Nederland is Victor Insurance gevestigd in het Rotterdamse groot handelsgebouw, waarvandaan zij zich richt op de zakelijke markt. NVGA-bestuurslid Valentina Visser gaat in gesprek met Martine Wichers (Commercieel Manager) en Susan van Bergen (European Head of Claims) over de uitdagingen en ontwikkelingen in de branche.

De sfeer zit er meteen in als Visser en Wichers elkaar herkennen. Als oud-collega’s van De Goudse hebben zij jaren samengewerkt, waarna zij ieder hun eigen weg zijn gegaan. Zij werken nu bij verschillende kantoren, maar hebben de verzekeringsbranche nooit verlaten.

Valentina: “Jullie zijn een groot kantoor en actief op de zakelijke markt. Waarin onderscheiden jullie je?”

Martine: “Wij vullen het gat dat zich tussen de beurs en provinciaal bevindt. We richten ons op risico’s die je normaal gesproken niet in de provinciale markt kwijt kunt en die eigenlijk te klein zijn voor de beurs.

‘Wij hadden een hoger percentage letselschades verwacht voor ons Tesla-product’

We leveren maatwerk en maken dus ook nog op traditionele wijze de polis op. We groeien op dit moment vooral in onze brand-portefeuille en hebben onder andere een programma voor Tesla ontwikkeld. Momenteel breiden wij deze propositie uit voor andere auto’s zoals Polestar en Lynk & Co. We werken op het moment met 60 intermediairs met een focus op de zakelijke markt, dat aandeel willen wij gaan uitbreiden naar zo’n 150 á 200 intermediairs. Belangrijk is een goede samenwerking met verzekeraars. Hierdoor zijn wij in staat om, binnen de grenzen van onze volmacht, op onze eigen manier te werken. Hierdoor hebben we bijvoorbeeld bij de afhandeling van grotere claims veel meer grip op het proces. Daarmee nemen we de verzekeraar werk uit handen en kunnen we een klantgerichte aanpak garanderen.”

Onverzekerbare risico’s

Valentina: “Er zijn veel ontwikkelingen gaande en de zakelijke markt kent zijn eigen uitdagingen, welke zijn dat voor jullie?”

Martine: “We krijgen steeds vaker te maken met onverzekerbare risico’s. Dat komt onder andere door de standaardisering van producten door maatschappijen, maar ook door de consolidatie onder de Nederlandse verzekeraars. Dat is voor ons wel een bottleneck, omdat maatwerk voor het segment dat wij bedienen noodzakelijk is. We kijken daarom ook naar mogelijkheden bij buitenlandse verzekeraars. We juichen de toetreding van buitenlandse risicodragers alleen maar toe.”

Susan: “Een andere grote uitdaging is het aantrekken en behouden van jong talent. Je ziet toch wel dat de verzekeringsmarkt vergrijst en dat het van essentieel belang is om de aanwezige kennis tijdig over te dragen. Daarbij is het belangrijk dat er programma’s zoals traineeships worden opgetuigd, zodat young professionals de kans krijgen om te leren en te groeien. Gelukkig zijn wij daar heel bewust mee bezig en proberen we ambitieuze jonge collega’s binnen het bedrijf een kans te geven. Zij zijn toch de toekomst van het volmachtbedrijf.”

Martine: “We zien natuurlijk ook de consolidatie binnen de volmachtmarkt. Ik denk dat die trend, zeker voor de zakelijke markt, onvermijdelijk is. De verwachting is dat in de toekomst een aantal grotere zakelijke kantoren regionaal gaan opereren. We zijn overigens heel blij dat de NVGA deze ontwikkelingen monitort en zich inzet voor de uitdagingen van het volmachtbedrijf. We halen daar veel informatie uit die we als basis gebruiken in ons werk.”

Data

Valentina: “Data en de uniformering in de branche zijn ook hot items. In welke mate is dat van belang voor jullie?”

Martine: “Omdat we alleen zakelijke producten voeren is het project uniforme inrichting volmachtkanaal nog niet zo actueel bij ons, maar goed gebruik van data is wel heel belangrijk.”

Susan: “Door de juiste data te monitoren en te analyseren, kunnen we ook onze dienstverlening verbeteren. Zo hadden wij van tevoren een hoger percentage letselschades verwacht voor ons Tesla-product. Dat komt omdat veel nieuwe Tesla-rijders niet gewend zijn aan het grote vermogen van het voertuig. Later bleek dat het percentage casco schades inderdaad hoog lag, maar de schadelast op letselschades niet. Door deze informatie te verwerken in ons product, hebben we uiteindelijk een premieverlaging voor onze klanten kunnen doorvoeren.”

Geen poeha

Valentina: “Onze markt is onderhevig aan vele veranderingen en staat nooit stil. Wat zouden jullie graag zien in de toekomst?”

Martine: “Ik zou het liefst zien dat we weer teruggaan naar de basis van het verzekeren en alle onnodige poeha achterwege laten. Zo kunnen we er zijn op het moment dat het gaat om de wezenlijke schades, de schades die een grote impact hebben en een bedrijf soms op de rand van de afgrond kunnen brengen. Dan kunnen we onze meerwaarde laten zien en van cruciaal belang zijn voor onze klanten.”

Susan: “Zo ontving ik ooit eens een bonnetje voor een kapotte speelgoedbal. Volume in dit soort kleine schades zorgt voor premieverhogingen en de vraag is of iemand zoiets echt niet kan dragen. De vraag is of we dan niet een beetje doorslaan.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alicia Insurance wint NVGA AM Innovatieprijs 2022

Alicia Insurance wint NVGA AM Innovatieprijs 2022

Alicia Insurance heeft voor haar innovatie ‘Embedded Insurance voor freelancers’ de NVGA AM Innovatieprijs 2022 gewonnen. Dit maakte jurylid Valentina...

Levent Türkmen in bestuur NVGA

Levent Türkmen in bestuur NVGA

Levent Türkmen ( algemeen directeur SUREbusiness) is tijdens de Algemene Ledenvergadering van de NVGA toegetreden tot het bestuur. Türkmen vervangt Michael...

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

"De verzekeringssector heeft als eerste bedrijfstak eHerkenning omarmd. Het is nu zaak om door te pakken in het gebruik en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren....

“Zoek de samenwerking op”

“Zoek de samenwerking op”

(Uit katern Volmacht Vooruit! in VVP 01-2022)  NVGA-bestuurslid Valentina Visser en algemeen directeur bij Confident Limburg, Roeland Vranken, ontmoetten...

Kwaliteit dient beloond

Kwaliteit dient beloond

(VVP-katern Volmacht Vooruit!, Ron Gardenier, VVP 01-2022). “De verwachting is dat het marktaandeel volmachten de komende vijf jaar nog substantieel zal...

Katern 'Volmacht vooruit!'

Katern 'Volmacht vooruit!'

Uit VVP 1-2022: het katern 'Volmacht vooruit!'. Klik HIER voor het katern. Inhoud: Interview met NVGA-voorzitter Ron Gardenier: "Onze sector heeft een uitdaging...

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

(Brancheorganisaties in katern Vooruitblik 2022 in VVP 6) Waar liggen in 2022 de uitdagingen en kansen voor financieel adviseurs, gevolmachtigden en hypothecair...

Volmachtmarkt krimpt licht

Volmachtmarkt krimpt licht

Het totale premievolume van de sector Schade en Inkomen in volmacht daalt in de eerste helft van 2021 met twee procent en komt uit op vier miljard euro. Dat blijkt...

Nieuwe huisstijl en logo NVGA

Nieuwe huisstijl en logo NVGA

Na ruim vijftien jaar heeft de NVGA een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. "Tijd voor een nieuwe look en feel! Graag willen wij ook jonge mensen inspireren om...

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Blijf als adviseur vooral jezelf in het nieuwe jaar. Dat is de boodschap van het katern ‘Vooruitblik 2022’ in VVP 6, met daarin Adfiz, CFD, Federatie...