Er voor de klant zijn bij wezenlijke schades

Martine Wichers en Susan van Bergen 2021 Victor Insurance

(NVGA in katern Zakelijk & Inkomen in VVP 3) Victor Insurance is één van de grootste volmachtbedrijven ter wereld en actief in onder andere Noord-Amerika, Canada, Europa en Australië. In Nederland is Victor Insurance gevestigd in het Rotterdamse groot handelsgebouw, waarvandaan zij zich richt op de zakelijke markt. NVGA-bestuurslid Valentina Visser gaat in gesprek met Martine Wichers (Commercieel Manager) en Susan van Bergen (European Head of Claims) over de uitdagingen en ontwikkelingen in de branche.

De sfeer zit er meteen in als Visser en Wichers elkaar herkennen. Als oud-collega’s van De Goudse hebben zij jaren samengewerkt, waarna zij ieder hun eigen weg zijn gegaan. Zij werken nu bij verschillende kantoren, maar hebben de verzekeringsbranche nooit verlaten.

Valentina: “Jullie zijn een groot kantoor en actief op de zakelijke markt. Waarin onderscheiden jullie je?”

Martine: “Wij vullen het gat dat zich tussen de beurs en provinciaal bevindt. We richten ons op risico’s die je normaal gesproken niet in de provinciale markt kwijt kunt en die eigenlijk te klein zijn voor de beurs.

‘Wij hadden een hoger percentage letselschades verwacht voor ons Tesla-product’

We leveren maatwerk en maken dus ook nog op traditionele wijze de polis op. We groeien op dit moment vooral in onze brand-portefeuille en hebben onder andere een programma voor Tesla ontwikkeld. Momenteel breiden wij deze propositie uit voor andere auto’s zoals Polestar en Lynk & Co. We werken op het moment met 60 intermediairs met een focus op de zakelijke markt, dat aandeel willen wij gaan uitbreiden naar zo’n 150 á 200 intermediairs. Belangrijk is een goede samenwerking met verzekeraars. Hierdoor zijn wij in staat om, binnen de grenzen van onze volmacht, op onze eigen manier te werken. Hierdoor hebben we bijvoorbeeld bij de afhandeling van grotere claims veel meer grip op het proces. Daarmee nemen we de verzekeraar werk uit handen en kunnen we een klantgerichte aanpak garanderen.”

Onverzekerbare risico’s

Valentina: “Er zijn veel ontwikkelingen gaande en de zakelijke markt kent zijn eigen uitdagingen, welke zijn dat voor jullie?”

Martine: “We krijgen steeds vaker te maken met onverzekerbare risico’s. Dat komt onder andere door de standaardisering van producten door maatschappijen, maar ook door de consolidatie onder de Nederlandse verzekeraars. Dat is voor ons wel een bottleneck, omdat maatwerk voor het segment dat wij bedienen noodzakelijk is. We kijken daarom ook naar mogelijkheden bij buitenlandse verzekeraars. We juichen de toetreding van buitenlandse risicodragers alleen maar toe.”

Susan: “Een andere grote uitdaging is het aantrekken en behouden van jong talent. Je ziet toch wel dat de verzekeringsmarkt vergrijst en dat het van essentieel belang is om de aanwezige kennis tijdig over te dragen. Daarbij is het belangrijk dat er programma’s zoals traineeships worden opgetuigd, zodat young professionals de kans krijgen om te leren en te groeien. Gelukkig zijn wij daar heel bewust mee bezig en proberen we ambitieuze jonge collega’s binnen het bedrijf een kans te geven. Zij zijn toch de toekomst van het volmachtbedrijf.”

Martine: “We zien natuurlijk ook de consolidatie binnen de volmachtmarkt. Ik denk dat die trend, zeker voor de zakelijke markt, onvermijdelijk is. De verwachting is dat in de toekomst een aantal grotere zakelijke kantoren regionaal gaan opereren. We zijn overigens heel blij dat de NVGA deze ontwikkelingen monitort en zich inzet voor de uitdagingen van het volmachtbedrijf. We halen daar veel informatie uit die we als basis gebruiken in ons werk.”

Data

Valentina: “Data en de uniformering in de branche zijn ook hot items. In welke mate is dat van belang voor jullie?”

Martine: “Omdat we alleen zakelijke producten voeren is het project uniforme inrichting volmachtkanaal nog niet zo actueel bij ons, maar goed gebruik van data is wel heel belangrijk.”

Susan: “Door de juiste data te monitoren en te analyseren, kunnen we ook onze dienstverlening verbeteren. Zo hadden wij van tevoren een hoger percentage letselschades verwacht voor ons Tesla-product. Dat komt omdat veel nieuwe Tesla-rijders niet gewend zijn aan het grote vermogen van het voertuig. Later bleek dat het percentage casco schades inderdaad hoog lag, maar de schadelast op letselschades niet. Door deze informatie te verwerken in ons product, hebben we uiteindelijk een premieverlaging voor onze klanten kunnen doorvoeren.”

Geen poeha

Valentina: “Onze markt is onderhevig aan vele veranderingen en staat nooit stil. Wat zouden jullie graag zien in de toekomst?”

Martine: “Ik zou het liefst zien dat we weer teruggaan naar de basis van het verzekeren en alle onnodige poeha achterwege laten. Zo kunnen we er zijn op het moment dat het gaat om de wezenlijke schades, de schades die een grote impact hebben en een bedrijf soms op de rand van de afgrond kunnen brengen. Dan kunnen we onze meerwaarde laten zien en van cruciaal belang zijn voor onze klanten.”

Susan: “Zo ontving ik ooit eens een bonnetje voor een kapotte speelgoedbal. Volume in dit soort kleine schades zorgt voor premieverhogingen en de vraag is of iemand zoiets echt niet kan dragen. De vraag is of we dan niet een beetje doorslaan.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond en NVGA presenteren nieuwe VSV en VPV

Verbond en NVGA presenteren nieuwe VSV en VPV

Het Verbond van Verzekeraars en de NVGA hebben een nieuwe Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht (VSV) en een Voorbeeld Poolovereenkomst Volmacht (VPV) gemaakt....

Verbond en NVGA updaten Leidraad Sanctiewet Volmacht

Verbond en NVGA updaten Leidraad Sanctiewet Volmacht

Het Verbond van Verzekeraars en de NVGA vullen de Leidraad Sanctiewet Volmacht aan met requirements en praktische voorbeelden. De huidige leidraad werd in 2018...

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Zoals eerder aangekondigd is de verzekeringssector van start gegaan met Directe Schadeafhandeling. Met deze nieuwe dienstverlening kan schade sneller en eenvoudiger...

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) heeft met instemming kennisgenomen van de 'Verkenning naar uitbestedingsrisico’s bij financieel dienstverleners'...

NVGA: schouders blijven zetten onder uniforme inrichting volmachtketen

NVGA: schouders blijven zetten onder uniforme inrichting volmachtketen

Het totale premievolume van de sector Schade en Inkomen NVGA en niet NVGA-leden in volmacht is in 2020 gestegen met ruim drie procent tot ruim vier miljard euro....

De toekomst van volmacht is…

De toekomst van volmacht is…

(AFM, NVGA en Verbond in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) De toekomst van volmacht is… VVP vroeg het aan het Verbond van Verzekeraars,...

Je klant kennen en begrijpen

Je klant kennen en begrijpen

(Uit katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) In 1946 startte de opa van Alwien Geerts het bedrijf, vanuit een boerderij in Brabant. Inmiddels staat...

Onthouden dat we wederzijds waarde moeten toevoegen

Onthouden dat we wederzijds waarde moeten toevoegen

(Volmachtbedrijf Centraal' door Carolien Sala, NVGA, in VVP 6-2020) In de reeks ‘Volmachtbedrijf Centraal’ in VVP gaat een NVGA-bestuurslid in gesprek...

NVGA verbaasd over visie Verbond ten aanzien van volmachtbeloning

NVGA verbaasd over visie Verbond ten aanzien van volmachtbeloning

De NVGA zegt verbaasd kennis te hebben genomen van het Verbondsstandpunt dat volmachtbeloning voor transparantie in aanmerking komt omdat anders te vrezen valt voor...

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning,...