Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Digitaal tablet via Pixabay

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning, dé Nederlandse standaard voor B2B-authenticatie, ook buiten de verzekeringssector. De organisaties gaan met elkaar afgestemde boodschappen communiceren naar hun achterban waarbij wordt verwezen naar een gezamenlijk ontwikkelde centrale informatiepagina.

Het Digitaal Paspoort was meer dan twintig jaar de branchestandaard voor inloggen in de verzekeringssector. Om veiligheidsredenen vervalt het Digitaal Paspoort eind 2021. Online dienstverleners (zoals verzekeraars en serviceproviders) en gebruikers (zoals financieel adviseurs) van het Digitaal Paspoort kunnen tot en met december 2021 overstappen naar een nieuw inlogmiddel: eHerkenning.

De informatiepagina bevat een stappenplan voor gebruikers en een stappenplan voor online dienstverleners. Ook staat op de pagina een overzicht van meest gestelde vragen en worden de belangrijkste begrippen toegelicht. Bij de informatiepagina ligt het accent op het waarom en wanneer van de migratie. Over het hoe en wat worden dienstverleners en gebruikers geïnformeerd via hun leveranciers.

ASR is de eerste verzekeraar die live is gegaan met eHerkenning. Bij deze verzekeraar loggen sinds eind juni meer dan 200 kantoren met eHerkenning in op het adviseursportaal Cockpit.

De brancheorganisaties reageren verheugd. Zo zegt Richard Weurding (Verbond van Verzekeraars):
‘’Veilig digitaal zakendoen is uitermate belangrijk, daarom roep ik alle verzekeraars op om eHerkenning te implementeren, het liefst zo snel mogelijk maar uiterlijk volgend jaar." Enno Wiertsema (Adfiz) voegt hieraan toe: ‘’Loyaliteit aan de keten en veilig inloggen vraagt om eHerkenning. Mijn leden willen graag met één veilig middel overal kunnen inloggen.’’ En Ron Gardenier (NVGA): ‘’Wij gaan eHerkenning als moderne vorm van authenticatie uitdragen naar en aanmoedigen onder onze leden. We ervaren hier mooie samenwerking."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 3 juli 2020

Prachtig allemaal maar weer extra barrières en tijdrovend op n dag. Iedere inlog 6 muisklikken en op je mobiel scannen en code invoeren. Digitaal paspoort 2 snelle muisklikken. Wanneer je regelmatig muteert of raadpleegt op verschillende tijdstippen per dag met de klant aan jouw mobiel wordt het een frustrerende bezigheid. Het moet dus eenvoudiger en sneller. Anders krijg je vermijdingsgedrag en is n mailtje sneller. Weer ontwikkeld vanachter het verkeerde bureau.

Meer over
Adfiz zet Particulier en Zakelijk Platform om naar online event

Adfiz zet Particulier en Zakelijk Platform om naar online event

Adfiz combineert Particulier en Zakelijke Platform op 16 september in de online Adfiz Platformbijeenkomst 2020. Adfiz: "Helaas hebben we eerder dit jaar geen Particulier...

Vervangen Digitale Paspoorten voor 1 oktober 2020 verplicht

Vervangen Digitale Paspoorten voor 1 oktober 2020 verplicht

Als gevolg van een beveiligingsrisico in het PKI-systeem moeten Digitale Paspoorten voor 1 oktober 2020 worden vervangen. SIVI-directeur Peter Mols: "Bij dit probleem...

SIVI lanceert checklist kwaliteit robo-adviezen

SIVI lanceert checklist kwaliteit robo-adviezen

SIVI heeft de Checklist Kwaliteit Onbemenste Advies- en Transactietoepassingen (KOAT) geïntroduceerd. De Checklist-KOAT stelt partijen in staat de maatregelen...

Aan de slag met de Wwft

Aan de slag met de Wwft

(Door Adfiz) De aanpak van witwassen en crimineel geld staat hoog op de politieke agenda. Het is dan ook niet verwonderlijk dat nalevingstoezicht op de Wet ter...

Twee webinars over eHerkenning

Twee webinars over eHerkenning

Digidentity organiseert op 20 en 21 juli webinars ter bevordering van de migratie van Digitaal paspoort naar eHerkenning. Op 1 september start de migratieperiode...

Adfiz: houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

Adfiz: houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

De anderhalvemetermaatschappij stelt bedrijven en overheden voor grote uitdagingen. Want als één ding zeker is, is het wel dat we – althans voorlopig...

NVGA en Verbond bereiken overeenstemming over VSV

NVGA en Verbond bereiken overeenstemming over VSV

De NVGA en het Verbond van Verzekeraars hebben een Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht (VSV) gepubliceerd. De nieuwe VSV loopt vanaf nu tot januari 2022. Het...

Vernieuwd stelsel zelfregulering maakt einde aan Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Vernieuwd stelsel zelfregulering maakt einde aan Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Op 1 juli 2020 treedt een vernieuwd stelsel voor zelfregulering in werking dat zal worden getoetst door de Stichting toetsing verzekeraars. Door het nieuwe stelsel...

AFM: lagere heffing voor 70 procent adviseurs

AFM: lagere heffing voor 70 procent adviseurs

De introductie van omzet als maatstaf bijdrage kosten doorlopend toezicht AFM betekent een lagere rekening voor 70 procent van de adviseurs en bemiddelaars. Dat...

Klanten en adviseurs doen te weinig om klimaatschade te voorkomen

Klanten en adviseurs doen te weinig om klimaatschade te voorkomen

Klanten en hun financieel adviseurs kunnen veel meer doen om klimaatschade te voorkomen, meent het Verbond van Verzekeraars. “Het valt ons bij grote weerevents...