Zeven vragen aan... Erik Rebergen
1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek?
Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier als zakelijk. Sinds februari 2017 ben ik verantwoordelijk voor de hypotheekafdeling van de Heilbron Groep in Doetinchem, waar ik zelf ook veel hypotheekadviezen geef. Met het kopen en/of financieren van een huis komt er enorm veel op je af en ik vind het fantastisch om mijn klant te kunnen begeleiden in het regelen van de financiering, het in kaart brengen van eventuele risico’s en het zoeken naar mogelijke oplossingen om de risico’s beheersbaar te houden waarbij altijd het klantbelang centraal staat, nu maar ook straks.
2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?
Ik kijk terug op een geslaagde dag als ik weer iemand heb kunnen helpen met het maken van een juiste keuze wat betreft de financiering van een nieuwe of bestaande woning en een passende oplossing heb kunnen vinden voor eventuele risico’s die mijn klant loopt op korte maar ook op lange termijn. Daarnaast is het mooiste compliment dat ik kan krijgen het feit dat een klant mij weer heeft doorverwezen naar een nieuwe klant.
3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven?
Blijf je klant centraal stellen, zowel in het gegeven advies als ook het advies- en bemiddelingstraject. Ik houd mijn klanten continu op de hoogte van de status van het dossier zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Zo blijf je in de lead wat betreft informatievoorziening en hoeft een klant jouw er niet om te vragen. Mijn klanten vinden dat zeer prettig.
4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?
Digitalisering zet ook in onze sector steeds verder door en geldverstrekkers maar ook adviseurs zullen hun werk-, denkwijze en bedrijfsvoering daarop moeten aanpassen. Het wordt steeds makkelijker om vanuit huis een product af te sluiten als een hypotheek of een verzekeringsproduct. Als financieel adviseur zal je duidelijk je toegevoegde waarde moeten kunnen laten zien – niet alleen persoonlijk contact en advies op maat, maar ook het gevoel dat je je klant zoveel mogelijk uit handen neemt. Daarnaast worden er steeds hogere eisen gesteld aan een adviseur en zullen we alles op alles moeten stellen om het vertrouwen van de consument terug te winnen.
5. Hoe ziet het advies vak er over vijf jaar uit?
Digitalisering zal er voor zorgen dat steeds meer processen eenvoudig te regelen zijn maar het biedt zeker
‘Proactieve instelling als adviseur zal alleen maar belangrijker worden‘
ook kansen. De vraag om gedegen financieel advies zal toenemen. Denk aan de financiële afwikkeling van een echtscheiding, samengestelde gezinnen die een woning kopen, de enorme hoeveelheid aflossingsvrije hypotheken die op een zeker moment toch echt afgelost moeten worden. Een proactieve instelling van jou als adviseur is al uitermate belangrijk maar zal alleen maar belangrijker worden.
6. Welk adviesgesprek heeft op jouw grote impact gehad en waarom?
In de ruim 18 jaar dat ik dit werk doe zijn er meerdere ervaringen geweest die grote impact hadden op mij maar één springt er wel uit. Een aantal jaar geleden kreeg ik een jong gezin met kleine kinderen aan tafel met de wens om een huis te kopen. Toen ze hun droomwoning hadden gevonden gaven ze mij de opdracht om hen te adviseren wat betreft de financiering en eventuele verzekeringen. Uiteindelijk kregen ze een passende hypotheek met een overlijdens- en een woonlastenverzekering. Circa een jaar later belde mevrouw mij met de mededeling dat haar man een zwaar ongeluk had gehad waarna hij mogelijk blijvend arbeidsongeschikt zou worden. De afgesloten woonlastenverzekering zorgt er voor dat ze in ieder geval financieel in staat zijn om in de woning te kunnen blijven wonen. Bij het kopen van een woning en/of het afsluiten van een hypotheek hoop je dat er nooit zoiets vreselijks gebeurt, maar voor dit gezin is het fijn dat ze zich daar in ieder geval geen zorgen over hoeven te maken in die hectische tijd. Ik heb ze later nog gesproken en het gaat naar omstandigheden goed met ze.
7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw advies carrière? En waarom?
Vanaf de dag dat ik in de sector werk, ben ik me blijven ontwikkelen. Van woning financiering 1 tot erkend hypotheek adviseur en van alle Wft-vergunningen tot erkend hypothecair planner. De branche is continu aan verandering onderhevig en ik vind het dan ook belangrijk dat je daarin als adviseur mee beweegt. De tijd dat je zonder enig diploma financieel advies mag geven ligt mijlenver achter ons. En dat is maar goed ook.
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker
De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...
Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen
Hypotheek Visie moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) 80 procent van de advieskosten terugbetalen aan een klant. Het gaat om 80...
"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"
Een hypotheek is tegenwoordig zo simpel dat dure adviseurs overbodig zijn. Dat stelt onafhankelijk financieel planner Paul van der Kwast in zijn column op www.businessinsider.nl....
In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...
Geen droeftoeters, maar bruisstabletten
Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...
Nieuwe business modellen vragen andere mindset
Financieel adviseurs varen wel bij de nieuwe business modellen die zij hebben ontwikkeld. Dat blijkt uit de ronde tafel met vier adviseurs die Armand Baas Becking,...
Wanneer is iets een actualiteit? Dat vraagt Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe, zich af in zijn maandelijkse blog over marktontwikkelingen. Van Dale...
Het level playing field ligt er bij als een knollenveldje. Wat dat betreft, hebben Herdink en Leichel in 'Provisie 2.0' het bij het rechte eind, meent Albert van...
Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is
"Van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon kan niet worden verwacht dat hij bij elke prolongatie controleert of er nog sprake is van een passende...
Zeven vragen aan... Wim Rietveld
1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...