Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker
De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).
De commissie in Uitspraak 2017-506: "Consument heeft gesteld dat de Bank (ING, red.) hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de verlaging van de hypothecaire geldlening. Consument werd bij het afsluiten van de hypothecaire geldlening bijgestaan door de Adviseur. Voor de Bank was in het onderhavige geval geen adviserende rol weggelegd. Voorts blijkt uit de stukken dat de Bank de Adviseur heeft geïnformeerd over de verlaging van de hypothecaire geldlening.
"De Adviseur heeft aan de Bank medegedeeld dat de verlaging moest plaatsvinden op het aflossingsvrije leningdeel. Daar de Adviseur Consument bijstond bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening, mocht de Bank er in het onderhavige geval vanuit gaan dat de Adviseur de belangen van Consument behartigde, de verlaging met Consument had besproken en het de wil van Consument was om het aflossingsvrije leningdeel te verlagen.
"De Bank heeft aan haar informatieplicht voldaan en had Consument, naast de Adviseur, niet persoonlijk hoeven te informeren over de verlaging van de hypothecaire geldlening."
Uit de Uitspraak is niet op te maken of de adviseur de verlaging inderdaad met de klant besproken heeft.
De oorspronkelijk gevraagde hypotheeksom paste na ontvangst van de taxatiewaarden niet binnen de NHG-normen en moest derhalve worden aangepast.
De klant voelde zich als gevolg van de volgens hem eenzijdige wijziging door de bank benadeeld, daar hij voor het voldoen van de factuur van de adviseur van 3.883 euro een aparte lening heeft moeten afsluiten. Eigenlijk had hij de advieskosten willen financieren uit de hypotheek. De commissie merkt bij de eis op: "Gesteld al dat Consument het gelijk aan zijn zijde zou hebben, zou zijn schade niet bestaan uit de nota van de Adviseur, maar uit het
verschil tussen de hypotheekrente en de rente voor de kennelijk afgesloten lening van 3.883,euro."
Reactie toevoegen
Reacties
Rob Goedhart - 11 augustus 2017
€ 3.883 voor een hypotheekadvies?
Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage
(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...
(Uit Katern Hypotheken, VVP 3-2024) Neem verduurzaming hoe dan ook mee in het hypotheekadviesgesprek, proactief. Uit onderzoek van Eigen Huis blijkt dat klanten...
Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis
Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...
Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank
(Kifid-uitspraak GC 2024-0738) Op basis van een e-mail van de bank verkeerde de adviseur in de veronderstelling dat zijn (namens de consument gedane) verzoek om...
Hypotheekadviseur laat veel steken vallen
(Kifid tussenuitspraak GC 2024-0730A) De consumenten hebben op advies van de adviseur hun hypothecaire geldlening overgesloten. Zij hebben zich nadien beklaagd over...
Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake
(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0711) De consument heeft een beroep gedaan op de inboedeldekking van zijn Woonverzekering nadat een kastje met daarin een verzameling Swarovski...
AFM en DNB: stresstesten leennormen schieten tekort
Op dit moment wordt volgens AFM en DNB onvoldoende getest hoe de leennormen bij hypotheken uitpakken in daadwerkelijke stressscenario’s. Het is volgens de...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...
Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht
(Kifid-uitspraak GC 2024-0688) De Geschillencommissie meent dat van de adviseur had mogen worden verwacht dat hij in ieder geval tijdens een gesprek met de consument...