Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Hypotheek Visie moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) 80 procent van de advieskosten terugbetalen aan een klant.

Het gaat om 80 procent van 4.490 euro, is 3.592 euro.

 

Consument klaagde over het door de adviseur uitgebrachte advies in het kader van de financiering van haar woning. Volgens de consument heeft de adviseur de op hem rustende adviesverplichting niet naar behoren uitgevoerd. De adviseur heeft erkend dat hij bij de financieringsopzet ten onrechte geen rekening gehouden heeft met de financiering van de vergoeding voor vervroegde aflossing en de makelaarskosten.

 

De commissie: "Van een redelijk handelend en redelijke bekwaam adviseur mag verwacht worden dat door hem, voordat tot advisering en bemiddeling wordt overgegaan, onderzoek wordt verricht en dat hij zijn advies daarop afstemt. Meer concreet: het had op de weg van de Adviseur gelegen om bij de financier een pro forma aflosnota op te vragen of Consument te verzoeken dat te doen.

 

"Doordat de Adviseur dit heeft nagelaten, heeft Consument op het laatste moment een doorlopend krediet moeten afsluiten, heeft zij werkzaamheden verricht om te achterhalen waar de overige gelden waren en heeft zij, vanwege het verplaatsen van de transportdatum, tolkkosten moeten voldoen. Deze voor Consument vervelende omstandigheden hadden naar het oordeel van de Commissie voorkomen kunnen worden indien Adviseur in dezen had gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijke bekwaam adviseur mag worden verwacht."


Doorlopend krediet

Vlak voor de geplande levering van de woning vernam de consument van de notaris vernomen dat zij 31.869,13 euro aan eigen middelen moest inbrengen. Consument heeft zelf een doorlopend krediet afgesloten en achterhaald waar het saldo van de bankspaarrekening geparkeerd stond, zodat de levering van de woning een dag later heeft kunnen doorgaan.

 

Dat de adviseur niet de hele adviesvergoeding hoeft terug te betalen, is omdat het advies op andere punten wel voldeed. "Los van het vorenstaande heeft Consument dankzij de bemiddeling door de Adviseur financiering van haar nieuw aangekochte woning verkregen. Tevens heeft als onweersproken te gelden dat de nieuwe geldverstrekker destijds scherpere tarieven heeft geboden en dat het advies aansluit op de overige wensen van Consument."

 

Uitspraak 2017-484

Reactie toevoegen

 
Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...

Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar

Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...

Aanmaning luistert nauw

Aanmaning luistert nauw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...

"Accepteer niet zomaar het nieuwe renteaanbod van je geldverstrekker"

"Accepteer niet zomaar het nieuwe renteaanbod van je geldverstrekker"

Accepteer niet zomaar het nieuwe renteaanbod van je geldverstrekker. Dat stelt adviesketen Van Bruggen in zijn nieuwsbrief. Van Bruggen: "Ontvang je binnenkort...