Financieel advies en vermogensbeheer: een winnende combinatie

Michiel van Vugt: ‘Beleggen begrijpelijk maken.’

Door Michiel van Vugt, NNEK

Steeds meer nederlanders realiseren zich dat de participatiemaatschappij nu echt het nieuwe normaal is. Zo leen je voor je studie, zorg je voor startkapitaal bij de aankoop van je eerste woning en bouw je zelf vermogen op voor je pensioen. De aanhoudende lage rente maakt dat mensen wel moéten beleggen om hun wensen te realiseren. Maar hoe?

Onderzoek toont aan dat de meeste zelfbeleggers niet het gewenste resultaat krijgen en daarbij willen veel adviseurs hun Wft- of nationaal regime-vergunning niet gebruiken om zelf beleggingsadvies te geven. De oplossing? Samenwerken met een vermogensbeheerder. Dit is beter voor de klant, omdat de begeleiding van een vermogensbeheerder en een financieel adviseur voor significant hogere rendementen zorgt. Dit blijkt uit onderzoek van onder andere Morningstar en de universiteit van Toronto. Bob Janssen herkent dit ook. Hij is vennoot bij Buro philip van den hurk en is groot voorstander van beleggen binnen een financieel plan.

‘De persoonlijke situatie van de klant moet altijd overeenkomen met de beleggingsportefeuille’

Janssen: “Het financieel plan van een klant vormt de basis voor financiële doelen voor de korte en langere termijn. Het opbouwen of zelfs in stand houden van vermogen via louter een spaarrekening levert op dit moment onvoldoende rendement. Onder begeleiding van zowel NNEK als ons als financieel adviseur proberen we de emotie van een klant zo veel mogelijk weg te nemen. Dit alleen al levert procenten meer rendement op.”

Coronacrisis

NNEK werkt actief samen met financieel adviseurs, zodat klanten een compleet advies krijgen. Maar belangrijker nog is dat klanten betere financiële keuzes maken gebaseerd op ratio, en niet op emotie. In tijden van onzekerheid en onrust is de toegevoegde waarde van de samenwerking tussen een vermogensbeheerder en een financieel adviseur extra groot. Wij merken dat veel adviseurs in de coronacrisis met klanten overlegd hebben wat de impact is op hun persoonlijke financiële situatie. Veel adviseurs hebben blogs en video’s gebruikt die we beschikbaar stellen. Communicatie is ontzettend belangrijk.

Janssen: “Tijdens de coronacrisis spraken we in eerste instantie klanten die nog niet zo lang belegden en onzeker waren. Op de vraag of ze alles snel moesten verkopen, konden we ze geruststellen en lieten we ze vasthouden aan de lange termijndoelstellingen. Toen de coronacrisis zorgde voor flinke dalingen op de financiële markten, hebben we juist een recordaantal klanten gehad dat een vermogensrekening wilde openen of wilde bijstorten. Blijkbaar was er bij deze klanten het vertrouwen dat de wereldeconomie op langere termijn een groei laat zien en dat vermogensrekeningen die de wereldeconomie volgen op langere termijn ook stijgen. Niks doen en je samen met je adviseur richten op lange termijndoelstellingen is ook een prima optie!”

Buffer

Beleggen is tegenwoordig dus vaak noodzakelijk, maar toch vinden veel mensen het spannend om te beginnen. Janssen vertelt: “Wanneer je de vermogensrekening ziet als een extra rekening náást je spaarrekening, dan is het al een stuk minder spannend. We zorgen altijd voor rust door een buffer op de spaarrekening. Wanneer het storten van een substantieel bedrag voor klanten te spannend is, dan laat ik klanten slechts een deel van het bedrag storten, aangevuld met een maandelijkse inleg. Daarmee spreid je je inleg en zal de vermogensopbouw mooi gelijkmatig plaatsvinden.”

Elk jaar spreekt Janssen zijn klanten om bij te praten en alle financiële puntjes op de ‘i’ te zetten: “Onze klanten hebben altijd een vast aanspreekpunt. Klanten hebben steeds meer behoefte aan een adviseur in de rol van allround sparringpartner voor al hun financiële vragen. Onderwerpen als pensioen, vermogen en financieringen hebben allemaal met elkaar te maken. Op administratief vlak is een casemanager gekoppeld die de adviseur en de klant ondersteunt, het dossier overzichtelijk en actueel houdt en vragen van klanten beantwoordt.”

Klantpresentaties

Samen met NNEK organiseert Buro philip van den hurk jaarlijks meerdere klantpresentaties en webinars. Het doel is om mensen op een toegankelijke manier kennis te laten maken met beleggen. Janssen legt uit: “Klanten nemen graag een avond vrij om te horen van een specialist waarom het verstandig is om een deel van je geld te beleggen. Ook wordt het belang van een goed financieel plan benadrukt. Tal van feiten, leuke weetjes en herkenbare voorbeelden worden gegeven waardoor het leuk en interessant wordt om te starten met beleggen. Klanten komen altijd enthousiast thuis van zo’n avond! Een webinar vanachter de computer kan tussendoor ook erg nuttig zijn, zeker als klanten even wat houvast wensen in onzekere economische tijden.”

 

Onze klanten zijn niet allemaal welgesteld en vermogend en juist deze groep is vaak minder bekend met beleggen. Deze klanten dachten dat beleggen überhaupt geen optie voor hen was. Door de klantpresentaties en webinars zien ze gelukkig in dat vermogensopbouw ook voor hen binnen handbereik is. Daarom vinden we het belangrijk om beleggen begrijpelijk te maken en zo’n informatieavond met spelletjes, verhalen en een grapje hier en daar werkt dan heel goed.

Meebewegen

Een van de belangrijkste manieren om klanten te helpen hun doel te bereiken is bijsturing. De persoonlijke situatie van de klant moet altijd overeenkomen met de beleggingsportefeuille. Zowel in onze economie als bij klanten zelf is er doorlopend sprake van veranderingen. De rente daalt en stijgt net als de beurs. Daarnaast veranderen klanten ook qua risico-acceptatie: waar beleggen in het begin spannend kan zijn, kunnen klanten na bijvoorbeeld een financiële meevaller er toch voor kiezen hun risicoprofiel aan te passen. Janssen: “We willen graag een vermogensportefeuille laten meebewegen met de veranderingen van de klant. Indien bijvoorbeeld de beleggingshorizon korter wordt, is het raadzaam daarop je beleggingsprofiel aan te passen. We gebruiken hiervoor de NNEK Advieswijzer, zodat de klant in de juiste portefeuille belegt. Een compleet advies voor de klant en gecombineerde communicatie maakt financieel advies en vermogensbeheer een winnende combinatie.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt

Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

Dit zijn de 21 genomineerden voor de VVP Advies Award 2023...

Dit zijn de 21 genomineerden voor de VVP Advies Award 2023...

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....

Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Michiel van Vugt wordt per 1 maart aanstaande de nieuwe voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer (AKB). Hij volgt Marieke van Zuien op die eind vorig jaar...

Samenwerking NNEK Kennis en Dukers & Baelemans

Samenwerking NNEK Kennis en Dukers & Baelemans

NNEK Kennis en Dukers & Baelemans gaan samenwerken. NNEK Kennis gaat de opleidingen van Dukers & Baelemans met korting aanbieden. Mark Boskamp, directeur...

Wettelijke verplichtingen die leads genereren

Wettelijke verplichtingen die leads genereren

(Jan Verstegen, Dialog Group, en Egbert Berkhof, NNEK, in vakkatern Vermogensbeheer in VVP 5) Proactief contact onderhouden met beleggende klanten is in de praktijk...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...