Ga voor genoeg

Natasja Naron re

Hoe kun je je anders profileren als advieskantoor en die andere profilering ook verzilveren? Natasja Naron van Gabriël financiële bescherming heeft het antwoord: ga voor genoeg. “Als je niet weet wat genoeg is, wil je alleen maar meer en heb je altijd tekort”, zei ze in haar sessie op de Dag van het Topadvies, mede mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden Bank.

Naron richtte vijftien jaar geleden vanuit haar studentenkamertje Gabriël Financiële Bescherming op. Inmiddels werken er zestien mensen en de missie is niet veranderd: ze wil mensen bewust maken wat genoeg is en wil mensen helpen hun wensen en dromen te realiseren. Zelf geeft ze haar hele winst weg aan goede doelen, haar medewerkers opereren als mede-ondernemers en bepalen hun eigen salaris en vakantiedagen. “Ik wil mensen gelukkig maken. Dat is mijn drijfveer.”

Het kantoor biedt klanten onder meer het Gabriël drie-stappenplan. “We maken eerst persoonlijke prioriteiten helder. Wat is echt belangrijk? Welke passies geven je leven kleur? Vervolgens creëren we inzicht in het geheel van je financiën en tenslotte helpen we je om de stappen te zetten die nodig zijn. Zo worden je financiën een middel om je dromen te realiseren. Zo heb je genoeg om van te leven en genoeg om door te geven.”

Naron vroeg de deelnemers in groepjes van twee te delen wat geld betekent in hun leven. Ook vroeg ze twee momenten te delen die het afgelopen half jaar gelukkig hebben gemaakt. Simpele vragen, die al gauw leiden tot mooie, inhoudelijke gesprekken. Door andere vragen te stellen, kun je iemand heel snel heel goed leren kennen.

Naron gaf een concreet voorbeeld. Een stel is zeer succesvol in de reclamesector, verdient goed, heeft grote klanten en woont in een grachtenpand in Amsterdam. In een stacaravan op de Veluwe vinden deze mensen rust. Daar voelen ze zich prettig. Op de vraag waarom ze daar dan niet gaan wonen, volgt protest. Hun werk vergt nu eenmaal een sjiek huis in de stad. Ze zijn bang hun klanten te verliezen als ze uit hun patroon stappen, maar gelukkig zijn ze niet in hun werk. Wel in hun stacaravan. Op de vraag of ze niet zouden willen gaan voor een leven waar ze wel gelukkig van worden, volgt een ‘ja’. Natasja gaat vervolgens dat nieuwe leven (financieel) helpen invulling geven. Inmiddels hebben ze hun koophuis in Amsterdam verkocht, wonen ze in een eenvoudig huurhuis op de Veluwe, hebben ze een kleine klantenkring waar ze van kunnen leven en blij mee zijn en hebben ze vooral veel tijd over voor elkaar en voor hun passies: schilderen en schrijven.

Het drie-stappenplan kost 150 euro per uur en gemiddeld is er zo’n tien uur aan advies nodig. Sommige aanwezige adviseurs zeiden heel eerlijk dit een fors bedrag te vinden, anderen keken meer naar de meerwaarde die deze adviezen opleveren voor de klant.

Gabriël Financiële Bescherming heeft veel meer diensten en tools ontwikkeld voor klanten, die de dienstverlening al jarenlang met gemiddeld een 9,5 waarderen. Basis van alle diensten is en blijft de vraag: wanneer is voor jou genoeg en waar word je echt gelukkig van? “Uiteraard bemiddelen we ook in hypotheken en verzekeringen. Alleen zien wij dat als middel en niet als doel.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Financieel adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant kun je niet komen. Het vak zal de komende jaren alleen...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Financiële adviseurs op VVP Dag van het Topadvies

Financiële adviseurs op VVP Dag van het Topadvies

Financiële topadviseurs, daar draait het om tijdens de VVP Dag van het Topadvies op woensdagmiddag 21 juni in Leusden.Veel praktijkinfo en dialoog met collega-adviseurs...

Terug naar de kern van je ondernemerschap

Terug naar de kern van je ondernemerschap

“Wat betekent jouw bedrijf voor de maatschappij? En wat is je meerwaarde voor je medewerkers en klanten? Denk daar eerst goed over na. Ga dan morgen één...

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"De veranderingen in de sector bieden kansen, maar dan moet je wel in beweging komen. Oude gewoontes en wetmatigheden loslaten en je volledig richten op meerwaarde...

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...

Wat betekenen de nieuwe spelregels voor uw adviespraktijk

Wat betekenen de nieuwe spelregels voor uw adviespraktijk

De wereld verandert snel. Daarmee ook de spelregels die gelden voor uw vak. En de risico's waar u uw klanten over adviseert. Wilt u weten wat dat betekent voor uw...

Bevrijd jezelf uit het woud van adviesregels

Bevrijd jezelf uit het woud van adviesregels

"Bevrijd jezelf uit het woud van regels. Silva Janssen (Oostdam & Partners) laat in haar workshop op de Dag van het Topadvies van 21 juni zien hoe dit moet....

Hoe krijg je je medewerkers mee op kantoor

Hoe krijg je je medewerkers mee op kantoor

Cultuurverbetering van advieskantoren. Dat is een van de workshops op de derde Dag van het Topadvies van 21 juni 2017 in Leusden. Ervaringsdeskundige Jack Vos (Luyten...

Hoe positioneer je je advieskantoor?

Hoe positioneer je je advieskantoor?

Welke rol kies je als adviseur en wat zijn de kritische succesfactoren? Kennis is het toverwoord. Niet de kennis die op de digitale straat ligt, maar de kennis die...