Game A spelen terwijl B aan de gang is

Fountainhead Bouman en Van Rooijen

(Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) Mensen denken graag lineair, dat is logisch en makkelijk. Maar bij digitale ontwikkeling kan de voortgang er heel anders uit zien, zeggen trendverkenners Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen van Fountainheads. Gevolg: bedrijven lopen opeens vier stappen achter. “Het gaat van vier naar acht, niet van vier naar vijf. Het beweegt zelfs vooruit naar vroeger.”

Een glazen bol en koffiedik ontbreken in de uitrusting van Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen. Ze richten zich met hun bedrijf Fountainheads – bronnen – op het hier en nu. Ook de mantel van trendwatcher trekken ze niet aan. Bouman en Van Rooijen verkennen ontwikkelingen en markten, verpakken hun bevindingen in verhalen en presenteren ze in verrassende sessies en wake-up-calls aan bedrijven en ondernemende mensen. En dat zijn niet per se leuke verrassingen. De Fountainheads spreken zelf van het creëren van ‘prettige ongerustheid’. Die urgentie koppelen ze wel altijd aan nieuwe kansen. Waar een deur sluit, gaat immers een raam open.

De vraag waar we over vijf jaar staan, is dan ook de verkeerde voor trendverkenners. Bouman en Van Rooijen kijken eerst even achterom om perspectief te kunnen schetsen. Neem blockchain. Al een tijd niets van vernomen in de bekende kranten en tijdschriften. Kun je het dan een hype noemen, een bevlieging waar we ons uiteindelijk niets van hoeven aan te trekken? “In 1991 werd internet ook een hype genoemd”, stelt Van Rooijen. “Wat had je er helemaal aan? In 1997 kon je emails versturen en wat plaatjes bekijken. Twintig jaar later is er geen leven meer zonder internet denkbaar. Bedrijven en particulieren zijn ervan afhankelijk, er worden talloze businesscases op losgelaten, sociale media staan aan de geboorte van maatschappelijke veranderingen. Internet heeft het speelveld volledig op z’n kop gezet.”

Op zoek naar probleem

Jan-Henk Bouman wijst op een artikel dat in augustus vorig jaar op online journalistiek platform de Correspondent verscheen. ‘De blockchain: een oplossing voor bijna niets’, luidde de kop. De scribent stak de draak met het enthousiasme van technerds tijdens de Blockchaingers Hackatron in Groningen en omschreef blockchain als een ‘oplossing op zoek naar een probleem’. “BMW denkt daar toch heel anders over”, reageert Bouman. “De autofabrikant zet blockchaintechnologie binnenkort actief in om gesjoemel met kilometerstanden tegen te gaan, een probleem dat het bedrijf jaarlijks 160 miljoen euro kost. Bij elke aanpassing aan de auto, worden data automatisch naar de blockchain verstuurd.”

BMW stopt ook niet bij kilometerfraude. Blockchain moet de klantenbinding, supplychain en mobiliteitsservices, zoal car sharing, optimaliseren. Want dat kenmerkt digitale ontwikkeling volgens Bouman, ze staat nooit stil en kruipt in richtingen die men in eerste instantie niet eens kan voorzien. “Er is zoveel mogelijk. Circulair bouwen is in opkomst en architect Thomas Rau heeft een kadaster voor materialen van ontmantelde gebouwen bedacht, het madaster. Deze gigantische hoeveelheid data kun je in de blockchain verankeren. Of zet blockchain in om internet decentraal te maken. Grofweg vijf partijen beheersen internet, maar is dat eerlijk? De roep om transparantie wordt steeds groter, blockchain kan daarbij helpen.”

Google graveyard

Technologische vondsten gaan soms incognito door het leven. Het lijkt op een eend, het zwemt, kwaakt en waggelt als een eend, toch is het geen eend. Picnic, dat is toch die supermarktservice? Fout. Van Rooijen: “Terwijl iedereen Picnic ziet als een nieuwkomer in supermarktland, begeeft een innovator als Michiel Muller, oprichter van Picnic, zich op een ander pad. Al bij het uitrollen van de supermarktdienst, dacht hij: waar ben ik nu goed in? Die handige elektrische karretjes kunnen ook pakketten vervoeren. Hebben PostNL en DHL er opeens een concurrent bij. Die zagen ze niet aankomen, want Muller stapte niet van vier naar vijf, maar van vier naar acht. Dat is dus ook de manier om naar digitale ontwikkelingen te kijken, zie ze als platformen van waaruit allerlei nieuwe diensten ontspruiten.”

Zelfs digitale mislukkingen openen de ogen. Zo geeft de Google graveyard, de begraafplaats van faalprojecten en halfbakken ideeën van de techreus, een inspiratievol inkijkje in talloze variaties en spin-offs. “Het leert je anders te kijken”, legt Bouman uit. “De focus ligt vaak op de eigen branche, het eigen werk, de huidige klanten. Ga voorbij die grenzen en vraag je af wat er nog meer mogelijk is. De meeste mensen spelen nu game A terwijl game B aan de gang is. Uiteraard hebben we niet zoveel slagkracht als Google, maar we kunnen wel de oogkleppen verwijderen.”

Geen verzekering nodig

Elon Musk, entrepreneur, techneut, uitvinder, Tesla-eindbaas, speelt altijd game B. Toen de rest van de mensheid nog met de benzineauto in de file stond, was hij in gedachten op weg naar Mars. Zijn Tesla produceert ook helemaal geen elektrische auto’s, zeggen Bouman en Van Rooijen, het bedrijf staat voor vooruitstrevende IT. Op Autonomy Day, eind april, presenteerde Tesla een baanbrekende chip voor autonome voertuigen. “Een definitief operating system, daar wil het bedrijf naartoe. Natuurlijk is dat weer niet het eindpunt. Tesla beschikt over de data, de middelen, de mobiliteit, waarom zou je dan bijvoorbeeld nog een verzekering bij een apart bedrijf afsluiten? Het risico komt bij de softwareontwikkelaar van de autonome auto te liggen.”

‘De financieel adviseur moet vooruit naar vroeger, maar dan als trusted advisor’

De komende jaren kunnen volgens de trendverkenners sowieso heel vervelend worden voor de verzekeringssector, want toegang wint terrein op bezit. Enkele jaren geleden verscheen de deeleconomie om de haverklap in de media. Online speuren naar een leenboor of een versbereide maaltijd in je buurt, dat was wat. De deeleconomie professionaliseerde en inmiddels beschikken we over SnappCar en Swapfiets, dat al meer dan 100.000 abonnees een altijd werkende kwaliteitsfiets garandeert. Die fietsers sluiten allemaal geen verzekering af, dat regelt het bedrijf. “Als het niet meer je eigendom is, hoef je het ook niet verzekeren. Van auto’s en fietsen tot licht en boxsprings, ze zijn allemaal te leen of te lease.”

En dan komen er nog pay-per-use- en slimme AIjongens bij. De bezoeker van pretparken en musea betaalt met Tapperuse voor het aantal minuten dat hij er aanwezig is. Trov doet ongeveer hetzelfde op verzekeringsgebied met insurance on demand. Het New Yorkse insurtechbedrijf Lemonade belooft pasklare woonverzekeringen binnen negentig seconden en uitbetaling in drie minuten. Hoogontwikkelde artificial intelligence regelt het allemaal. Binnenkort komen ze ook nog eens de oceaan over om zich in Amsterdam te vestigen. De online verzekeraar gaat prat op haar sociale betrokkenheid. Lemonade rekent naar eigen zeggen een vast bedrag en niet geclaimd geld gaat naar een goed doel, gekozen door de individuele klant.

Coöperatieve gedachte

Precies die maatschappelijke functie kan naar inzicht van Bouman en Van Rooijen de redding voor verzekeraars en financieel adviseurs zijn. Stil blijven staan heeft in elk geval geen zin. Ze wijzen in dat verband naar een recent gepubliceerd onderzoek van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling), die becijfert dat automatisering 14 procent van de banen binnen twintig jaar van de kaart veegt. Nog eens een derde van de functies verandert radicaal, terwijl 56 procent van de werknemers niet in staat is zich aan te passen.

Niet meteen vrolijk stemmend, maar juist met behulp van techniek, zoals bockchain, kan de verzekeringssector zich opnieuw onderscheiden. “Banken en verzekeraars stoelden lang op de coöperatieve gedachte, het nut van ’t algemeen. Dat is gaandeweg losgelaten, maar de behoefte aan een betrouwbare partner is tegenwoordig minstens zo groot. Omdat data in blockchain onveranderbaar zijn, kun je de techniek prima inzetten voor vertrouwelijk financieel beheer. Banken en verzekeraars zijn dan weer de maatschappelijke partners die netjes op de centjes passen en er voor je zijn als er zich een calamiteit voordoet.”

Financial life coach

Vooruit naar vroeger, zo omschrijven de trendverkenners een technologische ontwikkeling die in principe een aloude functie in ere herstelt. Ook de financieel adviseur moet vooruit naar vroeger, maar dan als trusted advisor. De rol van de pure tussenpersoon, de eendimensionale schakel tussen verzekeraar en klant, is volgens Bouman en Van Rooijen wel uitgespeeld en ook voor hypotheekadvies kan artificial intelligence dadelijk de adviseur vervangen. “Als je ziet dat Amazon zijn medewerkers al minutieus selecteert met behulp van AI, dan weet je hoe ver te techniek is gevorderd. Kun je daar iets tegen doen? Nee. Een financieel adviseur kan wel de beweging volgen, positie kiezen en vooral technologie gebruiken om beter te adviseren.”

De winst zit dan enerzijds in snellere, efficiëntere communicatie met klanten en zorgvuldig beheer, anderzijds in extra tijd om ontwikkelingen en wet- en regelgeving actief voor klanten in de gaten te houden en ze van gedegen advies te voorzien. Dat advies moet méér dan verzekeren omvatten en een maatschappelijke waarde bezitten, vinden Bouman en Van Rooijen. “Klanten écht vooruit willen helpen, zoals voorheen, dat moet de drive zijn en niet een commercieel belang. De adviseur kan alles omtrent wonen en leven met zijn klant doornemen en vastleggen. Hij treedt als persoonlijk financial life lifecoach op, een professional die de total cost of ownership op meerdere terreinen voor zijn klant bewaakt.”

Foto: Fountainheads Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Dag van het Topadvies: update belangrijke trends financiële adviesmarkt

Dag van het Topadvies: update belangrijke trends financiële adviesmarkt

Vooruit naar vroeger, zo omschrijven trendverkenners Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen van Fountainheads, technologische ontwikkelingen zoals Artificial Intelligence...

Meer omzet, betere klantrelaties

Meer omzet, betere klantrelaties

(door Mark van Maurik, Laudus & van Maurik. Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

(door Ulrike Geerlings, Appels Financieel Advies. Bijdrage uit Special Contactgroep Automatisering van VVP). Automatisering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in...

Aandacht

Aandacht

(Voorwoord door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Aandacht maakt alles mooier, is de bekende slogan van een wereldconcern. Aandacht voor mensen, voor hun wensen,...

Samen vooruitgang vormgeven

Samen vooruitgang vormgeven

(Rondetafelgesprek in Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Goedwerkende software staat hoog op de prioriteitenlijst, maar uiteindelijk wordt het een...

Bijzonder en persoonlijk

Bijzonder en persoonlijk

“Probeer complexiteit en diversiteit terug te brengen zodat er meer tijd is dat kleine beetje extra te geven wat je als adviseur bijzonder en persoonlijk...

Open platform voor ketenintegratie

Open platform voor ketenintegratie

“Steeds meer adviseurs en verzekeraars sluiten aan bij Aplaza, het open platform voor ketenintegratie. Wij gaan ook vergelijkers koppelen aan ons platform...

Persoonlijke klantreis

Persoonlijke klantreis

“Met persoonlijke aandacht maak je het verschil. Want elke klant is uniek. Het is niet moeilijk een persoonlijke klantreis te realiseren”, aldus Leon...