Geef tegengas aan margeverkrapping

Bob Klijn 2015

Door margeverkrapping zal ieder assurantiekantoor zich – naast het genereren van omzet – moeten bezighouden met een efficiënte bedrijfsvoering. In het traditionele assurantiekantoor kan dat in hoofdlijnen op twee manieren.

In de eerste plaats door werkzaamheden slimmer te doen. Stel bijvoorbeeld je medewerkers eens de vraag waarom ze hun dagelijkse werkzaamheden nog steeds op dezelfde manier doen. Kan het slimmer? Wat kan een samenwerking met goed geautomatiseerde serviceproviders opleveren?

En kijk bij de inkoop van verzekeringen niet alleen naar prijs en voorwaarden, maar houd ook rekening met de hoeveelheid tijd die jij en je klant kwijt zijn om de verzekering tot stand te laten komen en vervolgens te onderhouden. Zo kun je met minder handjes meer werk aan of, liever nog, met dezelfde FTE meer handel doen. Want met het eficiënter organiseren alleen ben je er nog niet. Je moet wel een plan hebben, om dit vervolgens te gelde te maken.

De tweede manier om naar je marge te kijken is, om goed antwoord te kunnen geven op de vraag: ‘wat doen wij voor welke klant?’ Dat geldt ook voor kantoren die nog uitsluitend op provisie werken. De tijd is voorbij dat je hardwerkende medewerkers op basis van het solidariteitsprincipe iedere klant even veel service bieden. Je moet je klanten durven te vragen of ze bereid zijn voor deze uitgebreide dienstverlening te betalen. Natuurlijk moet je een klant dan wel kunnen uitleggen wat die dienstverlening inhoudt. Want iedere klant die een (aanvullende) nota moet betalen zal vragen: ‘wat doen jullie daar dan allemaal voor?’

Uiteraard zijn er ook kantoren die al met gesegmenteerde dienstverlening en bijbehorende servicecontracten werken. Voor deze kantoren is het zaak om middels een slimme tijdsregistratie te meten of de ingeschatte tijd die men voor de klant in de prijsafspraak heeft ingecalculeerd, ook daadwerkelijk waar wordt gemaakt. Aan de ene kant om het tarief aan de klant te kunnen onderbouwen en aan de andere kant om de eigen marges in de gaten te houden.

Reactie toevoegen

 
Editie
Ecclesia EBC ziet nominatie VVP Advies Award 2022 als erkenning

Ecclesia EBC ziet nominatie VVP Advies Award 2022 als erkenning

“Als bevlogenheid, teamspirit, kennis en kunde samenkomen, word je genomineerd voor beste pensioenadvieskantoor van Nederland. Onze manier van adviseren, een...

Jähnig + Ter Braak trots op nominatie VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak trots op nominatie VVP Advies Award 2022

“Wat ben ik ontzettend trots op dit team. Nu door voor de eerste plaats”, aldus Mike Ter Braak van Jähnig + Ter Braak, genomineerd in de categorie...

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

"Fantastisch om op deze manier als kantoor waardering te krijgen voor onze manier van werken", zegt Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen, genomineerd in...

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

Met een nieuwe opzet en met maar liefst 32 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) is de VVP Advies Award 2022 van start gegaan....

De vraag achter de vraag

De vraag achter de vraag

Jan Peter Robijn in VVP 6. “De vraag achter de vraag, uitvinden wat de échte behoefte is van de klant. Dat is wat ons drijft.” Aan het woord...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...