Geslaagde innovatie kun je voelen

Paul Wessels

(Paul Wessels, Tulp Group, in rubriek Innovatie in VVP 6-2021) Voor geslaagde innovaties geldt dat gebruikers het product én service snappen en er waarde aan blijven toekennen. Het helpt als zij het zien en voelen. Dit is voor financiële producten natuurlijk lastiger. Daar zit voor onze branche een constante uitdaging. Continu zorgen dat onze saaie, maar vaak noodzakelijke producten op waarde worden geschat en worden omarmd.

Al googlend kwam ik onder andere de volgende omschrijvingen van innovatie tegen. Voor leerlingen uit 3-VWO geeft de definitie aan: “Vernieuwing van producten, productieprocessen of kapitaalgoederen”. Dat is nog eens lekker concreet voor die jonge mensen. De Grondbeginselen der Sociologie omschrijft innovatie als: “Een voor samenleving of individu nieuw cultuurelement dat ruime verspreiding vindt”. NIMA tenslotte omschrijft innovatie in haar Marketing Lexicon als: “Een idee of product dat door potentiële adopters als nieuw wordt beschouwd”.

Het perspectief van waaruit innovatie wordt bekeken, bepaalt dus een deel van de definitie, zolang het maar nieuw is. Ook in de financiële dienstverlening worden veel producten en diensten gekwalificeerd als innovatief, niet in de laatste plaats door de aanbieder zelf. Kleine en relatief overzichtelijke innovaties, maar ook grote en meeslepende innovaties. Maar hoe nieuw is alles dan?

Service design thinking

Een van de stromingen om tot succesvolle innovatie te komen is Design Thinking. Deze wordt gebruikt om complexe problemen op te lossen. Hierbij wordt de mens, met al zijn weerstand, centraal gesteld om tot vernieuwende oplossingen te komen. De potentiële gebruikers observeren zodat hun problemen en behoeften duidelijk wordt. Vervolgens worden de kaders gedefinieerd om daarbinnen zoveel mogelijk oplossingen te genereren. In de daaropvolgende prototype-fase worden oplossingen gerealiseerd en voorgelegd aan betrokkenen. De iteratie-slagen volgen elkaar in rap tempo op waardoor snel een steeds optimalere oplossing ontstaat.

Op het moment dat het onderscheid op producten vervaagt, wordt Design Thinking steeds moeizamer. Zie bijvoorbeeld de enorme opkomst van barista-shops met hun koffietjes. Het is moeilijk te onderscheiden op het product zelf, de koffie. Maar het onderscheid is wel degelijk te maken in de service en het imago.

Mede hierom is Service Design Thinking nu vaker de start van innovatie. Deze methode richt zich primair op de ontwikkeling van betere service om je concurrent voor te blijven. En dit is wat ook in de financiële dienstverlening meer wordt toegepast.

Augmented reality

Voor mij is een van de fascinerende aspecten van innovatie dat de ene innovatie de andere kan triggeren. Het fenomeen Augmented Reality (AR) bijvoorbeeld, versnelt allerlei andere innovatie. De gaming industrie omarmt het, in de medische wereld vindt het snel zijn weg en zelfs Facebook wijzigt haar naam hiervoor naar Meta. Ook binnen de financiële dienstverlening kan en zal AR diensten gaan ondersteunen die eerder niet te bedenken waren. Een mooi voorbeeld van AR en Service Design Thinking vind ik Allianz. Zij gebruiken de mogelijkheden van AR om klanten bewust te maken van gevaren waarmee ze thuis te maken hebben. De verzekeraar heeft een huis gebouwd, waarin mensen met hun eigen mobiele apparaat mogelijke thuisincidenten kunnen detecteren. Wanneer ze het huis binnenlopen, kunnen ze verborgen gevaren zien op hun telefoon, zoals een rokende en vonkende broodrooster, het scheuren van de badkamervloer veroorzaakt door overstroming van de gootsteen, een brekend aquarium en andere huiselijke rampen. Naast dat het grappig is, beseffen klanten de potentiele risico’s veel beter. De beleving is totaal anders dan wanneer de risico’s in een stoffig adviesgesprek worden opgesomd. Hiermee is direct een effectief platform voor de productverkoop gecreëerd.

‘Innovatie stimuleert innovatie’

Persoonlijk voel ik veel waarde als de financiële branche in staat is om alle innovatiekracht in te zetten voor duurzame oplossingen en met innovaties onze branche aantrekkelijk houdt voor jonge mensen. Om jonge mensen écht te helpen en om ze verder te brengen. Daar kunnen we allemaal veel waarde aan toe kennen. En daarmee is innovatie volgens mijn definitie geslaagd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Inschrijving JIP 2023 gestart

Inschrijving JIP 2023 gestart

Voor alles en voor iedereen een verzekering. Dat is het thema van de achtste editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond van Verzekeraars,...

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

De Britse verzekeringsmakelaar Superscript betreedt de Europese markt, met Rotterdam als uitvalsbasis. Superscript richt zich op Europese techbedrijven, veelal startups...