Geslaagde innovatie kun je voelen

Paul Wessels

(Paul Wessels, Tulp Group, in rubriek Innovatie in VVP 6-2021) Voor geslaagde innovaties geldt dat gebruikers het product én service snappen en er waarde aan blijven toekennen. Het helpt als zij het zien en voelen. Dit is voor financiële producten natuurlijk lastiger. Daar zit voor onze branche een constante uitdaging. Continu zorgen dat onze saaie, maar vaak noodzakelijke producten op waarde worden geschat en worden omarmd.

Al googlend kwam ik onder andere de volgende omschrijvingen van innovatie tegen. Voor leerlingen uit 3-VWO geeft de definitie aan: “Vernieuwing van producten, productieprocessen of kapitaalgoederen”. Dat is nog eens lekker concreet voor die jonge mensen. De Grondbeginselen der Sociologie omschrijft innovatie als: “Een voor samenleving of individu nieuw cultuurelement dat ruime verspreiding vindt”. NIMA tenslotte omschrijft innovatie in haar Marketing Lexicon als: “Een idee of product dat door potentiële adopters als nieuw wordt beschouwd”.

Het perspectief van waaruit innovatie wordt bekeken, bepaalt dus een deel van de definitie, zolang het maar nieuw is. Ook in de financiële dienstverlening worden veel producten en diensten gekwalificeerd als innovatief, niet in de laatste plaats door de aanbieder zelf. Kleine en relatief overzichtelijke innovaties, maar ook grote en meeslepende innovaties. Maar hoe nieuw is alles dan?

Service design thinking

Een van de stromingen om tot succesvolle innovatie te komen is Design Thinking. Deze wordt gebruikt om complexe problemen op te lossen. Hierbij wordt de mens, met al zijn weerstand, centraal gesteld om tot vernieuwende oplossingen te komen. De potentiële gebruikers observeren zodat hun problemen en behoeften duidelijk wordt. Vervolgens worden de kaders gedefinieerd om daarbinnen zoveel mogelijk oplossingen te genereren. In de daaropvolgende prototype-fase worden oplossingen gerealiseerd en voorgelegd aan betrokkenen. De iteratie-slagen volgen elkaar in rap tempo op waardoor snel een steeds optimalere oplossing ontstaat.

Op het moment dat het onderscheid op producten vervaagt, wordt Design Thinking steeds moeizamer. Zie bijvoorbeeld de enorme opkomst van barista-shops met hun koffietjes. Het is moeilijk te onderscheiden op het product zelf, de koffie. Maar het onderscheid is wel degelijk te maken in de service en het imago.

Mede hierom is Service Design Thinking nu vaker de start van innovatie. Deze methode richt zich primair op de ontwikkeling van betere service om je concurrent voor te blijven. En dit is wat ook in de financiële dienstverlening meer wordt toegepast.

Augmented reality

Voor mij is een van de fascinerende aspecten van innovatie dat de ene innovatie de andere kan triggeren. Het fenomeen Augmented Reality (AR) bijvoorbeeld, versnelt allerlei andere innovatie. De gaming industrie omarmt het, in de medische wereld vindt het snel zijn weg en zelfs Facebook wijzigt haar naam hiervoor naar Meta. Ook binnen de financiële dienstverlening kan en zal AR diensten gaan ondersteunen die eerder niet te bedenken waren. Een mooi voorbeeld van AR en Service Design Thinking vind ik Allianz. Zij gebruiken de mogelijkheden van AR om klanten bewust te maken van gevaren waarmee ze thuis te maken hebben. De verzekeraar heeft een huis gebouwd, waarin mensen met hun eigen mobiele apparaat mogelijke thuisincidenten kunnen detecteren. Wanneer ze het huis binnenlopen, kunnen ze verborgen gevaren zien op hun telefoon, zoals een rokende en vonkende broodrooster, het scheuren van de badkamervloer veroorzaakt door overstroming van de gootsteen, een brekend aquarium en andere huiselijke rampen. Naast dat het grappig is, beseffen klanten de potentiele risico’s veel beter. De beleving is totaal anders dan wanneer de risico’s in een stoffig adviesgesprek worden opgesomd. Hiermee is direct een effectief platform voor de productverkoop gecreëerd.

‘Innovatie stimuleert innovatie’

Persoonlijk voel ik veel waarde als de financiële branche in staat is om alle innovatiekracht in te zetten voor duurzame oplossingen en met innovaties onze branche aantrekkelijk houdt voor jonge mensen. Om jonge mensen écht te helpen en om ze verder te brengen. Daar kunnen we allemaal veel waarde aan toe kennen. En daarmee is innovatie volgens mijn definitie geslaagd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...