Innoveer naar jezelf

Mieke Verhoef 2022

(Communicator Mieke Verhoef in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Voordat ik in de auto stap, bekijk ik mijn mail. Post van Willem Vreeswijk. Hij schrijft dat hij vandaag niet bij de beurs kan zijn die bij veel branchegenoten in de agenda staat en dat hij mij iets wil vragen. Of ik een column wil schrijven voor de speciale editie van VVP over innovatie. De schrijver in mij draait haar hand daar niet voor om én ik ben op een missie. Ik gedachten zeg ik al ‘ja’.

Ik heb net Verschilmakers MagaZINe gelanceerd, waarin ik branchegenoten portretteer die het anders doen en daardoor indruk maken. Ogenschijnlijk doen ze allemaal hetzelfde. Toch zijn ze anders. Zichzelf. Daardoor vallen ze op. Verschilmakers noem ik ze. Zij volgen hun zin, dat wat hun drijft en plezier geeft, en spreken zich daarover uit. Daardoor trekken zij de aandacht en zijn zij alles behalve een eenheidsworst. Met een stapel magazines stap ik in de auto.

Hakken

Bij de beurs tref ik m’n buddy: Barbara Stoopman. Ook een verschilmaker, in mijn ogen. Tijdens het interview dat ik met haar had zei ze: “Ik blijf wel schoppen, iemand moet het doen”. Ik bekijk haar hakken en de punten van haar hippe laarsjes. Die punt wil je niet voelen, bedenk ik. Ik ben blij dat ik haar metgezel ben. Nu het weer mag, geven we elkaar een knuffel en gaan we naar binnen.

Eigenzinnigheid

Bij de stand van De Goudse stelt Bernardo Walta voor daar een stapel Verschilmakers MagaZINes neer te leggen. Ik neem zijn aanbod graag aan. Ook hij is een van de geportretteerde verschilmakers. Terwijl ik bij de stand in gesprek ben, zie ik over mijn schouder een dame met een groen jasje het magazine doorbladeren. Het is Janine Oskam. Ik zie dat de zin op de backcover haar triggert ‘Je eigenzinnigheid is je handelsmerk’, staat er. Ik vraag haar waarom het haar raakt.

Naast hypotheekadviseur is ze ook spreker en vitaliteitsexpert. Ze zegt: “Vitaliteit gaat over de beste versie van jezelf zijn.” En jezelf zijn, is precies waar het ook voor mij om gaat. Het is de kern van mijn missie. We hebben een klik.

Blauwe colberts

Ik vraag mij af hoeveel mensen die dag echt zichzelf zijn en besef dat er een hoop te winnen is. Want blauwe colberts en witte boorden voeren de boventoon. En als je een grijs of zwart jasje draagt, hoor je er ook bij. Ik zie branchegenoten die zich als een kameleon aanpassen aan hun omgeving. Maar door je aan te passen, val je niet op. Onderscheid je je niet. Wie dat wél doet is verschilmaker Ilse Broekhuizen (Juffrouw Polis), met haar knalroze trui tussen de blauwe colberts. Jezelf onderscheiden is juist nu belangrijk. Want de branche is flink in beweging.

Overnames en verschuivingen in de top van bedrijven, brengt ook verschuivingen in de portefeuille en het team medewerkers met zich mee. Want hun adviseur en werkgever verandert. Willen klanten en medewerkers nog wel bij je horen? Het is belangrijk om mensen mee te nemen in je gedachtengoed, je verhaal en de keuzes die je maakt. Zodat je team en klanten je kunnen volgen. In je denkwijze én op sociale media.

Sta op!

Dit is het moment om op te staan en uit te spreken waar je voor staat. Ook als je portefeuille goed gevuld is. Je wil zorgen dat de achterdeur voor die leuke klanten en goede medewerkers dicht blijft en de positieve energie hoog.

Gevoel

Leven is groeien. Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus. Steeds dichter naar wie je werkelijk bent. Zodat mensen met je willen werken om wie je bent. Want mensen doen zaken met mensen. Wat ons onderscheidt van een robot, is gevoel. Het is de basis voor relaties. En die ga je het liefst aan met gelijkgestemden. Mensen met wie je een klik voelt. Zoals Janine en ik die voelden. En ik die ook voel met iemand met wie ik al tijden ben verbonden via LinkedIn.

Vanzelfsprekend

Die dag ontmoet ik hem eindelijk in real life. We schelen zo’n dertig jaar. Toch hebben we een klik. Doordat we eenzelfde kijk op het leven hebben. Het is gaaf als je jezelf bent en uit. Ook online. Dat maakt mijn gesprek met Henny Versteeg die dag als een vanzelfsprekendheid. En in dat woord schuilt je goud. Want dat wat voor jou vanzelfsprekend is en vanzelf gaat, is van je zelf. Daarmee trek je gelijkgestemden aan en verrijk je elkaar. Zoals positiviteit Henny en mij verbindt.

In deze onrustige tijd zijn een eigenzinnige positionering en zichtbaarheid essentieel. Een positionering die klopt bij je persoonlijkheid, bij wie je bent. Je wil namelijk niet gekozen worden om wat je doet (en je weet, er zijn veel, heel veel, verzekeringsprofessionals) maar wie je bent. Jezelf. Personal branding is key als je in onze branche een verschil wil maken.

‘Verzekeren gaat over vertrouwen. En die win je door persoonlijk te zijn’

Winnen

Dit is waarom ik ben opgestaan en Verschilmakers MagaZINe uitbracht. Ik wil de branche inspireren écht persoonlijk te zijn. Verzekeren gaat over vertrouwen, dat wil je winnen. En dat win je niet door te zeggen dat je persoonlijk bent, maar door het te zijn. Innoveer daarom naar jezelf. Zodat je mensen, medewerkers en klanten aantrekt die bij je passen en jij je niet langer hoeft aan te passen. Keer naar binnen en d(r)aag jezelf uit.

Die avond rijd ik vol gedachten naar huis. In mijn hoofd schrijf ik deze column en denk ik aan een branche vol verschilmakers. Innovators. Welke winst zou dat opleveren?

Wat denk jij, Willem?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Innovatie is een middel, geen doel

Innovatie is een middel, geen doel

(Remco Heeres, Heeres Assurantiën, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) “Innoveren is een middel om je dienstverlening te verbeteren, geen doel op...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Met grip op data sta je 2-0 voor

Met grip op data sta je 2-0 voor

(Partner in Kennis HippoLine in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change bekt lekker en is een geschikte slogan voor een dominee, personal coach of fabrikant...

Live = life

Live = life

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder...

Een stoptrein of een snelle TGV? De machinist, dat ben je zelf

Een stoptrein of een snelle TGV? De machinist, dat ben je zelf

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change gaat over nu eigen regie nemen. Nú eigen regie nemen over welke software je...

Innovaties en toepassingen op een rij

Innovaties en toepassingen op een rij

(Overzicht fin- en insurtechbedrijven in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Verdere optimalisering van de digitale infrastructuur van financieel dienstverleners...

De belangrijkste IT-trends

De belangrijkste IT-trends

(Michael Mackaaij, Contactgroep Automatisering, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De contactgroep automatisering bestaat inmiddels vijf jaar en levert met...

Digitale innovatie

Digitale innovatie

(Voorwoord VVP Special Digitale Innovatie 2022) In  de financiële adviessector is nog een wereld te winnen als het gaat om digitale innovatie. Uitgangspunt...

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Dat Elon Musk zich nadrukkelijk richt op de autoverzekeringssector lijkt slecht...