Innoveren is hard werken

Pascal Spelier

Alleen al in Nederland zijn honderden fintechs actief. Of u hier ‘last’ van krijgt valt nog te bezien. Wel gaan deze fintechs nieuwe standaarden neerzetten voor financiële dienstverlening, al is het maar omdat ze sneller tot innovaties komen, een betere customer experience bieden en vaak goedkoper zijn. Heeft u nog niet of onvoldoende nagedacht over uw innovatiestrategie en de rol van fintechs in het bijzonder, dan is er werk aan de winkel.

Simpel gezegd moet u innovatie binnen uw organisatie inrichten langs drie onderdelen: uw innovatiestrategie, de implementatie daarvan en het meten van de resultaten van uw innovatie-inspanningen.

Het adagium ‘disrupt jezelf, voordat anderen het doen’ is veelgehoord. Daarbij gaat het niet alleen om de disruptie van uw eigen dienstverlening en het businessmodel gebruikmakend van nieuwe technologie, maar ook om de disruptie van de manier van werken. Wat is uw innovatiestrategie in het algemeen en uw strategie ten aanzien van FinTechs in het bijzonder? Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie zich continu vernieuwd in een wereld waarin (technologische) ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen?

De implementatie van een innovatiestrategie is vaak een struikelblok. Dit heeft te maken bij een gebrek aan focus op de juiste innovatiethema’s voor de organisatie. Hoe kom je tot deze thema’s?

Het begint met inzichten. Hoe ontwikkelt klantgedrag zich? Welke nieuwe technologieën of business modellen hebben mogelijk een impact op de strategie van uw organisatie? Hoe ontwikkelt de toekomstige waardeketen zich? Welke ‘value is at stake’? Op basis van deze inzichten stelt u innovatiethema’s vast. Deze thema’s zijn niet in steen gebeiteld en moeten dus met enige regelmaat worden herzien. De wereld om ons heen verandert immers snel.

De innovatiethema’s zijn leidend bij het opbouwen van een innovatieportfolio. Bij voorkeur worden de innovaties geplot in een zogenoemde innovatiefunnel. Iedere fase van de funnel (ideegeneratie, validatie, ‘minimum viable products’ en lancering) heeft zijn eigen karakteristieken als het gaat om risico, investeringsbehoefte en financieringsbereidheid. Naarmate een innovatie zich naar rechts beweegt in de funnel zijn er lessen te leren. Deze inzichten kunnen weer worden gebruikt bij het herijken van de innovatiethema’s.

Wil je als organisatie meer focus aanbrengen op innovatie en de wendbaarheid van je organisatie aanpassen, dan vraagt dat om andere organisatieen samenwerkingsvormen. Zeg ‘dag’ tegen de oude, vertrouwde functioneel ingerichte ‘hark’ en omarm de platte en wendbare organisatiestructuur. Deze structuur vereist geen managers, die overwegend risicomijdend gedrag vertonen, maar leiders. Daarbij is er geen plaats voor hiërarchisch leiderschap, maar leiders die inspireren. Nadruk op controle maakt plaats voor nadruk op vertrouwen. Autonome, zelfsturende, multidisciplinaire teams richten zich voor kortere perioden (sprints) op een specifiek doel.

Om te kunnen beoordelen of uw innovatiestrategie en bijpassende opbouw van een innovatieportfolio ook loont in de toekomst, zult u moeten meten wat de resultaten van uw innovatie-inspanningen zijn.

Zoals gezegd zijn uw innovaties, afhankelijk van hun volwassenheid, te plotten in een innovatiefunnel. Voordat een idee ‘promoveert’ naar de validatiefase en daaropvolgend naar de fases ‘minimum viable product’ en ‘lancering’ moet het eerst voldoen aan een aantal criteria. Tussen iedere fase vormen transparante criteria de ‘poortwachter’. Ga niet lichtzinnig om met de criteria. Immers, naarmate je verder naar rechts opschuift in de funnel neemt het risico toe, de investeringsbereidheid af en groeit de investeringsbehoefte.

Strategie, implementatie en monitoring. Alle zijn be-langrijk bij het realiseren van een innovatieve, wendbare organisatie. Maar het echte succes komt van betrokken mensen, die niet alleen een visie hebben maar ook de handen uit de mouwen kunnen steken. Want met briljant denkwerk alleen redt u het niet: “Brilliant thinking not executed is literally worthless.”

‘Behalve visie heb je ook betrokken mensen nodig die de handen uit de mouwen steken’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Blockchain niet het geneesmiddel tegen alle kwalen

Blockchain niet het geneesmiddel tegen alle kwalen

Blockchain is niet het geneesmiddel tegen alle kwalen. Aldus onderzoek door de Universiteit van Tilburg dat minister Dekker woensdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd....

"FinTech-ondernemingen nemen positie van banken over"

"FinTech-ondernemingen nemen positie van banken over"

Een derde van de MKB'ers denkt dat FinTech-ondernemingen binnen vijf jaar de plek van banken gaan innemen, aldus onderzoek van MKB-financieringsplatform October...

Nederlandse financiële markt in trek bij nieuwkomers

Nederlandse financiële markt in trek bij nieuwkomers

Het afgelopen half jaar hebben veel nieuwe bedrijven bij DNB een aanvraag gedaan om toegang tot de Nederlandse financiële markt te krijgen. In totaal gaat het...

Voorlopig geen 'bankvergunning light'

Voorlopig geen 'bankvergunning light'

Verkennend onderzoek heeft volgens minister Hoekstra laten zien dat een 'bankvergunning light' weinig toevoegt, voor zover de wetgeving een lichtere vergunningsvariant...

"Tech cruciaal voor tevreden bankklant"

"Tech cruciaal voor tevreden bankklant"

Aspecten die verreweg de meeste Nederlanders belangrijk vinden bij hun bank zijn een gebruiksvriendelijke website (93 procent) en een app (81 procent) waarop zij...

Engelse Fintech dabbl op Nederlandse markt

Engelse Fintech dabbl op Nederlandse markt

De Engelse Fintech dabbl komt naar Nederland. Zij biedt "intuïtief, eenvoudig beleggen tegen lage kosten aan ten behoeve van de 65 procent van de mensen die...

"Europese banken blind voor impact Fintechs"

"Europese banken blind voor impact Fintechs"

Blockchain maakt banken binnen de komende vijf tot tien jaar waarschijnlijk overbodig. Dat stelt een rapport van het Future of Workcentrum van Cognizant. "Fintechs...

FinTech en duurzaamheid nog te weinig gecombineerd

FinTech en duurzaamheid nog te weinig gecombineerd

FinTech moet nadrukkelijk ook worden gebruikt om invulling te geven aan sociale en ecologische waardes. Dat stelt het Sustainable Finance Lab.  Het Lab: "FinTech...

Startup Monefy boet voor insolvabiliteit

Startup Monefy boet voor insolvabiliteit

Consumentenleenplatform Monefy was volgens De Nederlandsche Bank in 2017 niet voldoende solvabel. Het fintechbedrijf dat werd opgericht door Peter Verhaar -onder...

Reaal zet chatbot in

Reaal zet chatbot in

Reaal zet sinds kort een chatbot in op haar website. Start-up Embot heeft voor Reaal een integratie gerealiseerd van de chatbot-technologie met de bestaande...