Innoveren is hard werken

Pascal Spelier

Alleen al in Nederland zijn honderden fintechs actief. Of u hier ‘last’ van krijgt valt nog te bezien. Wel gaan deze fintechs nieuwe standaarden neerzetten voor financiële dienstverlening, al is het maar omdat ze sneller tot innovaties komen, een betere customer experience bieden en vaak goedkoper zijn. Heeft u nog niet of onvoldoende nagedacht over uw innovatiestrategie en de rol van fintechs in het bijzonder, dan is er werk aan de winkel.

Simpel gezegd moet u innovatie binnen uw organisatie inrichten langs drie onderdelen: uw innovatiestrategie, de implementatie daarvan en het meten van de resultaten van uw innovatie-inspanningen.

Het adagium ‘disrupt jezelf, voordat anderen het doen’ is veelgehoord. Daarbij gaat het niet alleen om de disruptie van uw eigen dienstverlening en het businessmodel gebruikmakend van nieuwe technologie, maar ook om de disruptie van de manier van werken. Wat is uw innovatiestrategie in het algemeen en uw strategie ten aanzien van FinTechs in het bijzonder? Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie zich continu vernieuwd in een wereld waarin (technologische) ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen?

De implementatie van een innovatiestrategie is vaak een struikelblok. Dit heeft te maken bij een gebrek aan focus op de juiste innovatiethema’s voor de organisatie. Hoe kom je tot deze thema’s?

Het begint met inzichten. Hoe ontwikkelt klantgedrag zich? Welke nieuwe technologieën of business modellen hebben mogelijk een impact op de strategie van uw organisatie? Hoe ontwikkelt de toekomstige waardeketen zich? Welke ‘value is at stake’? Op basis van deze inzichten stelt u innovatiethema’s vast. Deze thema’s zijn niet in steen gebeiteld en moeten dus met enige regelmaat worden herzien. De wereld om ons heen verandert immers snel.

De innovatiethema’s zijn leidend bij het opbouwen van een innovatieportfolio. Bij voorkeur worden de innovaties geplot in een zogenoemde innovatiefunnel. Iedere fase van de funnel (ideegeneratie, validatie, ‘minimum viable products’ en lancering) heeft zijn eigen karakteristieken als het gaat om risico, investeringsbehoefte en financieringsbereidheid. Naarmate een innovatie zich naar rechts beweegt in de funnel zijn er lessen te leren. Deze inzichten kunnen weer worden gebruikt bij het herijken van de innovatiethema’s.

Wil je als organisatie meer focus aanbrengen op innovatie en de wendbaarheid van je organisatie aanpassen, dan vraagt dat om andere organisatieen samenwerkingsvormen. Zeg ‘dag’ tegen de oude, vertrouwde functioneel ingerichte ‘hark’ en omarm de platte en wendbare organisatiestructuur. Deze structuur vereist geen managers, die overwegend risicomijdend gedrag vertonen, maar leiders. Daarbij is er geen plaats voor hiërarchisch leiderschap, maar leiders die inspireren. Nadruk op controle maakt plaats voor nadruk op vertrouwen. Autonome, zelfsturende, multidisciplinaire teams richten zich voor kortere perioden (sprints) op een specifiek doel.

Om te kunnen beoordelen of uw innovatiestrategie en bijpassende opbouw van een innovatieportfolio ook loont in de toekomst, zult u moeten meten wat de resultaten van uw innovatie-inspanningen zijn.

Zoals gezegd zijn uw innovaties, afhankelijk van hun volwassenheid, te plotten in een innovatiefunnel. Voordat een idee ‘promoveert’ naar de validatiefase en daaropvolgend naar de fases ‘minimum viable product’ en ‘lancering’ moet het eerst voldoen aan een aantal criteria. Tussen iedere fase vormen transparante criteria de ‘poortwachter’. Ga niet lichtzinnig om met de criteria. Immers, naarmate je verder naar rechts opschuift in de funnel neemt het risico toe, de investeringsbereidheid af en groeit de investeringsbehoefte.

Strategie, implementatie en monitoring. Alle zijn be-langrijk bij het realiseren van een innovatieve, wendbare organisatie. Maar het echte succes komt van betrokken mensen, die niet alleen een visie hebben maar ook de handen uit de mouwen kunnen steken. Want met briljant denkwerk alleen redt u het niet: “Brilliant thinking not executed is literally worthless.”

‘Behalve visie heb je ook betrokken mensen nodig die de handen uit de mouwen steken’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Ohpen Nederland versterkt zich met topvrouw

Ohpen Nederland versterkt zich met topvrouw

Niet geheel toevallig brengt insur- en fintech-bedrijf Ohpen op Internationale Vrouwendag naar buiten, dat Angelique Schouten is aangesteld als chief commercial...

Dutch FinTech Infographic 4.0 gepubliceerd

Dutch FinTech Infographic 4.0 gepubliceerd

Holland FinTech heeft editie 4.0 gepubliceerd van haar Infographic met Fintech-bedrijven op de Nederlandse markt. Inmiddels telt de graphic 430 bedrijven, ruim 100...

Data, data en nog eens data

Data, data en nog eens data

Tijdens het ‘Digital insurance agenda'-event in München in november, werd weer eens duidelijk dat data een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de...

Veel belangstelling voor InsurTech

Veel belangstelling voor InsurTech

KPMG constateert veel belangstelling voor InsurTech.  In de eerste zes maanden van dit jaar investeerden bedrijven wereldwijd voor een bedrag van 2,6 miljard...

Robo: hoezo advies

Robo: hoezo advies

Robo advies? Productverkoop zult u bedoelen, meent financieel adviseur Paul van Brederode in reactie op de aanbevelingen van FinTech-afgezant Willem Vermeend. Als...

Verbond ondersteunt fintech-rapport Vermeend

Verbond ondersteunt fintech-rapport Vermeend

Het Verbond zegt de aanbevelingen te delen die FinTech-gezant Willem Vermeend aan het kabinet doet.  Hoogleraar Vermeend komt tot tien aanbevelingen voor een...

Acht vernieuwers in  de hypotheekmarkt

Acht vernieuwers in de hypotheekmarkt

Als ik u zeg dat de Nederlandse consument zijn financiën steeds meer online regelt, vertel ik u niets nieuws. Het aantal tussenpersonen en financieel adviseurs...

"Toezicht is grootste rem op innovatie"

"Toezicht is grootste rem op innovatie"

Grootste rem op innovatie is de toezichthouder, met name de regelgeving op het gebied van dataopslag en privacy en digitale identiteitsverificatie, zo blijkt uit...

Van Lanschot zet betalingsverkeer buiten de deur

Van Lanschot zet betalingsverkeer buiten de deur

Van Lanschot is de eerste bank die zijn betalingsverkeer volledig uitbesteedt aan een fintech-bedrijf. Volgens een bericht in het FD gaat de Bossche bank hiervoor...

SoMe

SoMe

Holland FinTech publiceert sinds een jaar regelmatig de Dutch FinTech Landscape 3.0, een graphic met FinTech-bedrijven in verschillende segmenten van de Nederlandse...