Innoveren is hard werken

Pascal Spelier

Alleen al in Nederland zijn honderden fintechs actief. Of u hier ‘last’ van krijgt valt nog te bezien. Wel gaan deze fintechs nieuwe standaarden neerzetten voor financiële dienstverlening, al is het maar omdat ze sneller tot innovaties komen, een betere customer experience bieden en vaak goedkoper zijn. Heeft u nog niet of onvoldoende nagedacht over uw innovatiestrategie en de rol van fintechs in het bijzonder, dan is er werk aan de winkel.

Simpel gezegd moet u innovatie binnen uw organisatie inrichten langs drie onderdelen: uw innovatiestrategie, de implementatie daarvan en het meten van de resultaten van uw innovatie-inspanningen.

Het adagium ‘disrupt jezelf, voordat anderen het doen’ is veelgehoord. Daarbij gaat het niet alleen om de disruptie van uw eigen dienstverlening en het businessmodel gebruikmakend van nieuwe technologie, maar ook om de disruptie van de manier van werken. Wat is uw innovatiestrategie in het algemeen en uw strategie ten aanzien van FinTechs in het bijzonder? Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie zich continu vernieuwd in een wereld waarin (technologische) ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen?

De implementatie van een innovatiestrategie is vaak een struikelblok. Dit heeft te maken bij een gebrek aan focus op de juiste innovatiethema’s voor de organisatie. Hoe kom je tot deze thema’s?

Het begint met inzichten. Hoe ontwikkelt klantgedrag zich? Welke nieuwe technologieën of business modellen hebben mogelijk een impact op de strategie van uw organisatie? Hoe ontwikkelt de toekomstige waardeketen zich? Welke ‘value is at stake’? Op basis van deze inzichten stelt u innovatiethema’s vast. Deze thema’s zijn niet in steen gebeiteld en moeten dus met enige regelmaat worden herzien. De wereld om ons heen verandert immers snel.

De innovatiethema’s zijn leidend bij het opbouwen van een innovatieportfolio. Bij voorkeur worden de innovaties geplot in een zogenoemde innovatiefunnel. Iedere fase van de funnel (ideegeneratie, validatie, ‘minimum viable products’ en lancering) heeft zijn eigen karakteristieken als het gaat om risico, investeringsbehoefte en financieringsbereidheid. Naarmate een innovatie zich naar rechts beweegt in de funnel zijn er lessen te leren. Deze inzichten kunnen weer worden gebruikt bij het herijken van de innovatiethema’s.

Wil je als organisatie meer focus aanbrengen op innovatie en de wendbaarheid van je organisatie aanpassen, dan vraagt dat om andere organisatieen samenwerkingsvormen. Zeg ‘dag’ tegen de oude, vertrouwde functioneel ingerichte ‘hark’ en omarm de platte en wendbare organisatiestructuur. Deze structuur vereist geen managers, die overwegend risicomijdend gedrag vertonen, maar leiders. Daarbij is er geen plaats voor hiërarchisch leiderschap, maar leiders die inspireren. Nadruk op controle maakt plaats voor nadruk op vertrouwen. Autonome, zelfsturende, multidisciplinaire teams richten zich voor kortere perioden (sprints) op een specifiek doel.

Om te kunnen beoordelen of uw innovatiestrategie en bijpassende opbouw van een innovatieportfolio ook loont in de toekomst, zult u moeten meten wat de resultaten van uw innovatie-inspanningen zijn.

Zoals gezegd zijn uw innovaties, afhankelijk van hun volwassenheid, te plotten in een innovatiefunnel. Voordat een idee ‘promoveert’ naar de validatiefase en daaropvolgend naar de fases ‘minimum viable product’ en ‘lancering’ moet het eerst voldoen aan een aantal criteria. Tussen iedere fase vormen transparante criteria de ‘poortwachter’. Ga niet lichtzinnig om met de criteria. Immers, naarmate je verder naar rechts opschuift in de funnel neemt het risico toe, de investeringsbereidheid af en groeit de investeringsbehoefte.

Strategie, implementatie en monitoring. Alle zijn be-langrijk bij het realiseren van een innovatieve, wendbare organisatie. Maar het echte succes komt van betrokken mensen, die niet alleen een visie hebben maar ook de handen uit de mouwen kunnen steken. Want met briljant denkwerk alleen redt u het niet: “Brilliant thinking not executed is literally worthless.”

‘Behalve visie heb je ook betrokken mensen nodig die de handen uit de mouwen steken’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Wanneer wordt u  vervangen door een  chatbot?

Wanneer wordt u vervangen door een chatbot?

Heeft u recentelijk het fintechnieuws een beetje gevolgd? Heeft u ook op RTL Z het bericht voorbij zien komen dat een Japanse verzekeraar 34 werknemers vervangt...

Verbond omarmt Europees fintech-rapport

Verbond omarmt Europees fintech-rapport

Het Verbond van Verzekeraars is blij met het rapport over de Europese fintech-sector van Cora van Nieuwenhuizen. In haar rapport voor het Europees Parlement doet...

Verzekeraars gebaat hij Artificial Intelligence

Verzekeraars gebaat hij Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) is in opkomst. Meest in het oog springend zijn de ontwikkelingen met de zelfrijdende auto. Maar ook in de verzekeringsbranche zal...

De topadviseur maakt het verschil

De topadviseur maakt het verschil

Uit het ‘Waardenonderzoek verzekeringsbranche Nederland’, dat op de VVP Dag van het Topadvies werd gepresenteerd, blijkt dat adviseurs en verzekeraars...

Vier Nederlandse bedrijven in FinTech top 100

Vier Nederlandse bedrijven in FinTech top 100

Vier Nederlandse bedrijven staan in de nieuwe FinTech 100 ranking van KPMG en H2 Ventures. Het hoogst (plaats vijftien, vorige keer plaats negentien) staat Adyen...

Fintech als dotcom hype

Fintech als dotcom hype

“Fintech is in mijn ogen niet anders dan de eerste dotcom hype uit de jaren negentig. Uiteindelijk was er maar één winnaar: de consument. De...

Fintech verbetert dienstverlening banken

Fintech verbetert dienstverlening banken

Banken kunnen profiteren van nieuwe technologie om klanten beter te bedienen. Voor banken die deze kansen weten te benutten is een essentiële rol weggelegd...

Consument zit nog niet te wachten op online hypotheek

Consument zit nog niet te wachten op online hypotheek

De afgelopen jaren maakte Nederland kennis met online hypotheekverstrekkers, zoals Eyeopen, die onlangs nog een samenwerking met Knab sloot, Hypotheek24, Moneyou...

Ook acm biedt FinTech-bedrijven steun in de rug

Ook acm biedt FinTech-bedrijven steun in de rug

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil bijdragen aan het vergroten van de kansen van FinTech-bedrijven om een positieve en blijvende impact te hebben op concurrentie....

Fintech start-up Openclaims kan van start

Fintech start-up Openclaims kan van start

Fintech start-up Openclaims heeft een half miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders. Hiermee kan Openclaims,een platform voor het aanbesteden van autoschades...